3915
Sök

responsen på en turbomotor

fullt ös medvetslös
122 Inlägg
21 februari 2005
Trådstartare
#1
tycker det är dålig respons i min motor. körde en s4 2,2t med nått som ägaren kallade responschip/system och den svarade med fullt turbotryck så fort man tryckte på gasen... undrar hur man kan få turbon och ladda snabbare vid gaspådrag..

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

12 086 Inlägg
21 februari 2005
#2
haha.. responschip!smile
det låter kul.. ja vet fkt inte!

Men för att öka responsen på en turbo kan man skaffa en dumpventil och mappa om laddtrycket.

fullt ös medvetslös
122 Inlägg
21 februari 2005
Trådstartare
#3
precis vad jag tänkte, responschip, vad fan är det. vad nog nån skit han bara sa. tror han höjt laddtrycket bara för att den skulle gå bättre när man kom och provkörde bilen för i övrigt va det den slitnaste bil jag sett...

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

245 Inlägg
21 februari 2005
#4
Perrkas>> Vad har du kollat på för kärra nu då? En till S4:a eller?

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås

fullt ös medvetslös
122 Inlägg
22 februari 2005
Trådstartare
#5
skadar väll inte och ha en i reserv eller...audi s4 2,2t är nog världen mest underskattade bil tror jag. världens bästa motor iaf. den väger lite mycket dock..

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

medlem
412 Inlägg
22 februari 2005
#6
Inte vet jag om det är världens bästa motor men klart underskattad är dom ///krille

Mvh Krille
Projekt Supra MKIV Singel Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=259824

18 Inlägg
23 februari 2005
#7
du ställer ju iaf in responsen med hjälp av WG'n, å den e ju väldigt mekanisk. Sen er'e ju klart att extraktorgrenrör å öppnare andning inte skadar. men ett chip endast för att få turbon att dra på fullt direkt. då får man ju köra utan wg å öppet hela tiden. stackars turbo isåfall

Gas Gas... And Gas a litle more..

örebro
46 Inlägg
21 mars 2005
#8
öhh sorry respons chipet finns inte!Responsen är mekansik och sköts via en vajier. Respons på en rally bil fungerar som så att tändningen ställs om när du trampar plattan i mattan,så att när du sen släpper gasen så har du fullt laddtryck i ca 3 sek.

Det är därför det smatrar om ex wrc bilar när dom släpper gasen. Och ett sånt system har jag aldrig sett på en gat bil..Men med hjälp av dumpventil,öppet filter mm så på skyndas ju upp laddningen.

Men den försvviner ju å måste ladda om från 0 när du släppt gasen. Med undantag för den "rally" responsen jag förklarade..Hoppas jag hade rätt nu men e ganska så säker iaf//Peter


Moderator+
1 081 Inlägg
21 mars 2005
#9
Flyttar till teknik

Vem jag?

904 Inlägg
21 mars 2005
#10
Har du återcirkulerande dump så håller den trycket lite bättre.. Finns även eftermarknads responsystem så som till rallybilar att montera och då håller den trycket väldigt bra... Men varmt blir det, mycket varmt..

De ska va gött å leva

10 287 Inlägg
22 mars 2005
#11
Det finns olika sätt att skapa "respons" på turbomotorer. Men man kan säga att dom flesta går ut på att flytta förbränningen, eller del därav, ut i grenröret. Detta kan göras på olika sätt, tex tändlägesdumpning, tillsats av bensin eller väteperoxid etc i grenröret.
Ett annat sätt är att ta bort eller minimera dumpverkan. Många sätter på enorma dumpar men för att bibehålla laddtrycket skall man dumpa så lite som möjligt. Detta ställer dock stora krav på turboaggregatens axlar.
Flatshift är även en möjlighet för att bibehålla laddtryck mellan växlar.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 Inlägg
22 mars 2005
#12
Det finns nån corrado med respons system, smäcker och skjuter flammor.
Finns film med de.

mvh

122 Inlägg
22 mars 2005
#13
Det gäller att mappa om motorn för att få ett schyst respons.

Dump hjälper till att avlasta trycket från turbon när motorn inte vill ha mer.
och detta gör man för att det inte ska ta för mycket stryk i turbon och då är en återcirkulerande dump bättre som får luften att komma tillbaks. istället för att släppa ut det i fria luften.

Dock är det schystare ljud i en atmosfärdump. smile
Hoppas detta har rett ut det lite iaf.

Nallen,
No real power just turbo shit...

122 Inlägg
22 mars 2005
#14
en sak till, om du vill ha ljud så skaffa en Cold air intake . det tillsammans med turbon ger etu underbart ljud smile och ju fetare turbo ju mer ljud.

Nallen,
No real power just turbo shit...


Sök