3142
Sök

Ihop koppling av två steg

69 Inlägg
30 januari 2006
Trådstartare
Tja, undrar vad som är bäst när man ska ha två slutsteg in kopplade till stereon. Jag har en rca ut gång på stereon. och sen En ut och en in på vardera steg. ska jag koppla in det ena steget till det andra me rca eller ska jag dra upp en rca kabel från vardera steg till stereon o sen sätta en rca adapter på både + och - så man kan koppla in två steg i stereon. vilket alternativ sak jag ta?

21 761 Inlägg
30 januari 2006
Eftersom det finns RCA utgång på stegen så drar du från stereon till ena steget och från utgången på det steget till ingången på det andra steget.

5 Inlägg
31 januari 2006
Jag skulle verkligen avråda dig att göra så, du löper en stor risk att sabba steget nr 2.
Eftersom ett slutsteg (poängterat SLUTsteg) tar emot lågnivåsignaler och levererar högnivå, dessutm förväntar sig en viss motstånd på högtalarändan kan du absolut inte uppfylla dessa villkor
genom att hämta signalen från utgången på det första steget och in i ingången på det andra steget.

I värsta fall eftersom resistansen saknas på utgången av det första steget kommer du att skapa en så hög flöde så steget kommer helt enkelt att brinna upp.

Sammankoppling av flera steg kan enbart ske på ingångssidan alltså splitta ingångssignalen på flera steg, eller som med de nyare monoblocksteg från MDS eller DLS kan du koppla ihop två steg
så att de agerar som ett.

Kolla mer på www.billjudsforum.se i slutsteg forumet.

Lycka till

Diman
/*www.billjudsforum.se*/

10 287 Inlägg
31 januari 2006
Psssst. Han menade att man skulle ta från första stegets RCA-utgång, om sådan finns, till andra stegets RCA -ingång.
Givetvis inte från högtalarutgång till RCA-ingång....

/Göran

Diman skrev:
Jag skulle verkligen avråda dig att göra så, du löper en stor risk att sabba steget nr 2.
Eftersom ett slutsteg (poängterat SLUTsteg) tar emot lågnivåsignaler och levererar högnivå, dessutm förväntar sig en viss motstånd på högtalarändan kan du absolut inte uppfylla dessa villkor
genom att hämta signalen från utgången på det första steget och in i ingången på det andra steget.

I värsta fall eftersom resistansen saknas på utgången av det första steget kommer du att skapa en så hög flöde så steget kommer helt enkelt att brinna upp.

Sammankoppling av flera steg kan enbart ske på ingångssidan alltså splitta ingångssignalen på flera steg, eller som med de nyare monoblocksteg från MDS eller DLS kan du koppla ihop två steg
så att de agerar som ett.

Kolla mer på www.billjudsforum.se i slutsteg forumet.

Lycka till

Diman
/*www.billjudsforum.se*/

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
31 januari 2006
Tack, Göran!

Visserligen är jag inget bilstereoproffs men den dag som jag kopplar högnivå in till lågnivå på ett steg då skaffar jag mig en rollator, sätter mig på en parkbänk och matar fåglarna.
Senast redigerat av Drönirettab (31 januari 2006)

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
31 januari 2006
Dock kanske inte alla som förstår det wink

21 761 Inlägg
31 januari 2006
Nu när jag tittar vad jag skrev så ser jag att det kan misstolkas, tänkte inte på det då.

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
31 januari 2006
nå, allt är förlåtligt, så länge inte killen som frågade har hunnit göra det du sa winkbig_smile

edit: alltså, om han inte hade rca-out på steg nr 1 alltså ^^
Senast redigerat av calibra_nox (31 januari 2006)

21 761 Inlägg
31 januari 2006
142_power skrev:
Jag har en rca ut gång på stereon. och sen En ut och en in på vardera steg.

Jag tolkade det som att han hade RCA utgång på stegen.

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
31 januari 2006
Jo, det gjorde jag också smile

21 761 Inlägg
31 januari 2006
Ok, då är vi eniga(fast eftersom båda tycker samma så måste det heta tvåiga).

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
31 januari 2006
Haha ;D
du har så rätt ^^

21 761 Inlägg
31 januari 2006
Jaha, 142_power, har du hängt med i det som vi sagt eller är du förvirrad?

69 Inlägg
31 januari 2006
Trådstartare
hmm har mycke problem med det där fortfarande haha. Men allså har kollat lite mer på det där och ser att jag har allså bara en utgång (rca) på stereon sen har jag två steg med två input på vardera och ingen output. hur kopplar jag ihop det ? elle måste jag köra me två rca adaptrar vid stereons rca utgång så jag får två - och två + eller? hmmmmm???

Sök