3920
Sök

Svetsa i gjutjärnsgrenrör?

Diktator
433 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#1
Tjenare! Måste ha ett grenrör med en T4 fläns på.. har T3 på mitt orginal grenrör så jag funderar på att kapa bort den flänsen och svetsa dit den nya T4 flänsen jag har liggandes hemma. Tror ni att det fungerar eftersom att det är gjutjärn? Funderar på att svetslöda dit den så behöver man inte blanda så mycket material med varandra osv. Vad tros?
Mvh/ Micke

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Dr. Turbo
459 Inlägg
23 december 2007
#2
folk som har svetsat i turboavgashus säger att man ska värma upp godset mycket för att sen svetsa med gjutjärnspinne och sen låta det svala sakta
tydligen var biltemas gjutjärnspinne bland de bättre


Racer
233 Inlägg
23 december 2007
#3
Micke754 skrev:
Tjenare! Måste ha ett grenrör med en T4 fläns på.. har T3 på mitt orginal grenrör så jag funderar på att kapa bort den flänsen och svetsa dit den nya T4 flänsen jag har liggandes hemma. Tror ni att det fungerar eftersom att det är gjutjärn? Funderar på att svetslöda dit den så behöver man inte blanda så mycket material med varandra osv. Vad tros?
Mvh/ Micke

Det är bara att sätta igång jag har svetsat i avgashuset och det har funkat bra!!!


Forummoderator
10 576 Inlägg
23 december 2007
#4
samma här, hängde på en biffig turbo på min s40, brännde på med en kraftig MAG och det sitter smile

risig bild med det sitter fint

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/20070211(003).jpg
Senast redigerat av torpis (23 december 2007)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Diktator
433 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#5
ok, får vara noga med värmningen och springa förbi biltema å inhandla gjutjärnstråd då, big_smile Tack för snabba svar, big_smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Diktator
433 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#6
Eller så tar jag MAGen och kör med, xD Såg fint ut det där. smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

1 311 Inlägg
23 december 2007
#7
tyckte inte det såg ut som fullgod genombränning, har du tillgång till TIG, kör med det!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Diktator
433 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#8
Har tillgång till både MIG/MAG, TIG och Gas, så det är väl bara att hugga den som står närmast å prova. tongue

Varför köra sakta när man kan köra fort?

93 Inlägg
24 december 2007
#9
köp ett extraktor och byta fläns på det=)

volvo 760 b23et 4life

86 Inlägg
24 december 2007
#10
Corpze skrev:
tyckte inte det såg ut som fullgod genombränning, har du tillgång till TIG, kör med det!

Håller med, det verkar inte riktigt ha flytit ut.. Kört för kallt helt enkelt.. Synergi på maskinen?

674 Inlägg
24 december 2007
#11
Corpze skrev:
tyckte inte det såg ut som fullgod genombränning, har du tillgång till TIG, kör med det!

Det är en bra suddig bild.... seriöst, hur kan du avgöra det???

With great freedom comes great responsebility

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
25 december 2007
#12
Ramrod skrev:
Corpze skrev:
tyckte inte det såg ut som fullgod genombränning, har du tillgång till TIG, kör med det!

Det är en bra suddig bild.... seriöst, hur kan du avgöra det???

Det syns bra, den ska flyta ut över alla kanterna!

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
25 december 2007
#13
Ramrod skrev:
Corpze skrev:
tyckte inte det såg ut som fullgod genombränning, har du tillgång till TIG, kör med det!

Det är en bra suddig bild.... seriöst, hur kan du avgöra det???

de syns ganska tydligt att de är svetsat för kallt, har inte flytit ut som de ska i kanterna..

Back to topic.. jag skulle ta MAG o svetsa med gjutjärn.. men förvärm med gasen för att verkligen få de o smälta ihop vid svetsning..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Diktator
433 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
#14
Ok då får jag släpa fram gassvetsen och MAGen och köra med det. smile Tac för alla svar, smile
Mvh/ Micke

Varför köra sakta när man kan köra fort?

6 Inlägg
25 december 2007
#15
det är jälvigt stor skillnad vad för kvalité det är på gjutjärnet också.. har svetsat i en del olika grenrör och gjutjärnskonstruktioner och är det bara bra kvalié så funkar det väldigt bra med tig och gjutjärnspinne som man knackar bort tillsatsmaterialet runt om..

Rx-7 | Projektet
940 D | Brukis

1 497 Inlägg
25 december 2007
#16
Hade själv planer att svetsa på en annan fläns till ett grenrör.

Men svetsläraren rekomenderade inte till det.
Det är så mycket kol i gjutjärnet man använder till grenrör
så det är mycket svårt att få en fin smälta.

Lätt att göra skada på röret.

Gör en adapterplatta ist smile
Senast redigerat av AxlSam (25 december 2007)

Diktator
433 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
#17
får tyvärr inte plats med en adapterplatta. tongue

Varför köra sakta när man kan köra fort?


Sök