2607
Sök

Avsäkringshjälp slutsteg

338 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
Behöver lite hjälp med säkring till mitt steg. Steget är ett Audison Millenium Power 2 http://ampguts.realmofexcursion.com/Aud … m_Power_2/

Finns inga säkringar direkt i steget. Räcker det att köra en 16kvmm kabel? Eller ska man välja 21kvmm? Sen måste ju säkringen stämma till vad steget behöver säkras med antar jag eftersom det inte finns några vanliga säkringar på det som det brukar.

514 Inlägg
27 december 2007
Räcker säkert att köra med 16kvmm till det steget men jag skulle hellre valt att dra en grövre kabel när man ändå håller på, så är man säkrare för ev framtida uppgraderingar osv. Gällande säkring så bör en 30A räcka till det, med tanke på att steget max drar 24A. Glöm inte att avsäkra med en hängsäkring fram vid batteriet oxå, denna säkring kan du med fördel köra kraftigare.

Så en kraftig hängsäkring fram nära batteriet och en säkring bak nära slutsteget smile

old volkswagens never die they just get lower

338 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
Såg att jag inte alls hade det steget. Står Millenium Power 2XR på mitt steg, vilket är ett annat steg enligt Audisons sida men jag kan inte få någon info om det.

16 Inlägg
27 december 2007
S-Larsson skrev:
Räcker säkert att köra med 16kvmm till det steget men jag skulle hellre valt att dra en grövre kabel när man ändå håller på, så är man säkrare för ev framtida uppgraderingar osv. Gällande säkring så bör en 30A räcka till det, med tanke på att steget max drar 24A. Glöm inte att avsäkra med en hängsäkring fram vid batteriet oxå, denna säkring kan du med fördel köra kraftigare.

Så en kraftig hängsäkring fram nära batteriet och en säkring bak nära slutsteget smile

Det är inte steget som behöver asäkras, det finns redan säkring i steget, det är kabeln.
Så en säkring till där minskar bara strömflödet till steget.
Är det 16 mm2 du kör med så använd en 40-50A säkring.

Bilstereobyggare

338 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
Men det finns ju ingen säkring på steget? Sitter den inuti då?

16 Inlägg
27 december 2007
Det sitter minst en säkring i steget.
Lättast är ju att ta av locket och kolla.

Bilstereobyggare

514 Inlägg
27 december 2007
Behöver inte alls sitta nån säkring i steget. Finns en hel del steg utan inbyggd säkring. Om du kollar på det som han länkade så finns det ingen säkring i det heller. Såvida dom inte gömt det ganska ordentligt då.
Senast redigerat av S-Larsson (27 december 2007)

old volkswagens never die they just get lower

338 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
Men då borde en 8kvmm kabel räcka då, den klarar ju upp till 40A. Ska inte uppgradera någon gång i denna bilen iaf.

338 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
Ska jag sätta en extra säkring innan steget alltså? Kan inte hitta något om någon inbyggd säkring alls.

21 761 Inlägg
30 december 2007
Steget verkar kunna ge ut 2x150WRMS i 2 Ohm och 1x300WRMS i 4 Ohm enligt en sida på nätet. Räknat på 55% verkningsgrad och 14,4V så kan steget dra runt 38A vid högsta RMS-effekt.

Spänningsförlusten i en 8mm2 kabel som är 5m lång blir ca 0,4V vid 38A. Det är inte jättemycket, men jag skulle ändå hellre ha använt 16mm2 kabel och satt 40-50A säkring.

Om det inte sitter en egen säkring på steget så brukar det stå i manualen vilken säkringsstorlek som rekommenderas på strömkabeln.

338 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Steget verkar kunna ge ut 2x150WRMS i 2 Ohm och 1x300WRMS i 4 Ohm enligt en sida på nätet. Räknat på 55% verkningsgrad och 14,4V så kan steget dra runt 38A vid högsta RMS-effekt.

Spänningsförlusten i en 8mm2 kabel som är 5m lång blir ca 0,4V vid 38A. Det är inte jättemycket, men jag skulle ändå hellre ha använt 16mm2 kabel och satt 40-50A säkring.

Om det inte sitter en egen säkring på steget så brukar det stå i manualen vilken säkringsstorlek som rekommenderas på strömkabeln.

Problemet är att jag inte har någon manual till steget sad Fick det av min bror när han inte skulle ha kvar det iaf. Men 40A säkring borde väl räcka att ha då? Räcker det med en framme vid batteriet eller ska jag sätta en bak vid steget också?

Kikar lite på en 21kvmm kabel med 80A annars, kostar ju inte många kronor mer än en 16kvmm. Är det bara sätta en 40A säkring precis innan steget sen då eller?
Senast redigerat av chilibyte (30 december 2007)

21 761 Inlägg
30 december 2007
Eftersom det inte finns separat säkring på steget så får säkringen på strömkabeln fungerar som avsäkring både för steget och själva kabeln i just det här fallet, om du använder minst 8mm2 kabel till steget så går det bra med 40A säkring

Du behöver alltså ingen säkring bak vid steget iom att du använder samma kabelarea från batteriet ända bak till steget. Det borde räcka med 40A säkring, ja. smile

Även om du använder 21mm2 kabel så räcker det med 40A säkring framme vid batteriet, det behövs ingen säkring vid steget. Om du nu vill ha 80A säkring framme vid batteriet så är det nog lämpligt att även sätta 40A bak vid steget, då fungerar 40A säkringen som skydd enbart för steget.
Senast redigerat av Drönirettab (30 december 2007)

338 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Eftersom det inte finns separat säkring på steget så får säkringen på strömkabeln fungerar som avsäkring både för steget och själva kabeln i just det här fallet, om du använder minst 8mm2 kabel till steget så går det bra med 40A säkring

Du behöver alltså ingen säkring bak vid steget iom att du använder samma kabelarea från batteriet ända bak till steget. Det borde räcka med 40A säkring, ja. smile

Även om du använder 21mm2 kabel så räcker det med 40A säkring framme vid batteriet, det behövs ingen säkring vid steget. Om du nu vill ha 80A säkring framme vid batteriet så är det nog lämpligt att även sätta 40A bak vid steget, då fungerar 40A säkringen som skydd enbart för steget.

Okej, tack så mycket för hjälpen, här ska det handlas.

Sök