2793
Sök

Inkoppling av Baslåda till slutsteg

24 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
Hej!
Och Gott nytt år på er alla.

Jag har ett Toxic TX-1600N 4 kanals slutsteg och en baslåda med 2 st. 10" basar i, de är på 4 ohm vardera och är kopplade så att den totala impedansen på lådan blir 2 ohm (paralellkopplade). Jag undrar om det är en bra ide att bryggkoppla kanal 1+2 och 3+4
för att få 2 kanaler som jag sedan ansluter varsin bas (4 ohm) till, blir då förståss tvungen att montera in ett extra högtalaruttag i baslådan och koppla 1 bas till varje uttag. Finns det bättre alternativ att koppla på ?
Info om slutsteget här:
http://www2.produktinfo.conrad.com/date … _de-en.pdf
Tacksam för ideer !

BilstereoNörd
576 Inlägg
1 januari 2008
Om du vill använda alla 4-kanaler till bas så är det bästa sättet att göra som du tänkt!
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

24 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
Tackar för det snabba svaret !
Då blir det lite roligt jobb i morron bitti, och ett test fram på dagen. roll

/Mattias

Servicerådgivare
715 Inlägg
1 januari 2008
Lycka till då!

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

24 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
Är osäker på hur det ska kopplas från bilstereon till slutsteget, stereon har fyra lågnivå utgångar (front, bak), ska det sitta så kallade Y-kablar på ingången till slutsteget ? eller ska jag dra 2 st. lågnivåkablar från bilstereon till Kanal 1+2 och 3+4 på slutstegets ingångar ?

/Mattias

21 761 Inlägg
1 januari 2008
Dra 2 st lågnivåkablar, dels får ju steget full signalstyrka och dels är du förberedd om du tänker koppla in ett till steg eller använda ditt Toxicsteg att driva framhögtalare också. smile

24 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
OK! tackar för tipset, misstänkte att det blir ett signalbortfall när man delar med Y-kabel, och det kanske inte är önskvärt när man vill få ut så mycket som möjligt ur steget.

/Mattias

21 761 Inlägg
1 januari 2008
Det blir ett visst signalbortfall, men faktiskt inte så mycket som man tror ändå. Fast som sagt så är det ju andra fördelar med att dra båda dit bak. smile

Sök