3121
Sök

Kan man spränga dem nya biljuds kondensatorerna?

Dann3
4 januari 2008
Trådstartare
Kan dem sprängas om man kopplar fel med plus och minus? Vet sådana små brukar smälla som fan men undrar med dessa stora som ligger på flera FARAD undrar i och med att jag har en till bilen men tänkte kanske att dem är säkrade på något sätt så det inte går spränga? Kollade lite runder och hittade en som hade blivit spräng/Bränd och det va inte mkt för världen aja får se vad ni alla har att säga.

/danne
Senast redigerat av Dann3 (4 januari 2008)

399 Inlägg
4 januari 2008
Är det en elektrolyt(?) kondensator kan den väl smälla ganska bra om du kopplar fel

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 januari 2008
Många dyrare kondencatorer har skyddselektronik som förhindrar det, men ja det är en jävla kraft i dem.

Du vill inte hålla i den om du kopplar fel...

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

108 Inlägg
4 januari 2008
Köp ett redigt batteri istället för sån skit.. MVH

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
4 januari 2008
Man kan ju köra me säkring mellan kondensatorn med smile

C H E V R O L E T <3

Ahlsen
4 januari 2008
Trådstartare
japp det kan bli en jävla smäll, inget man vill hålla i händerna om den smäller

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 januari 2008
Du spränger kondensatorn om strömmen går åt fel håll (elektrolytkondensator) eller om spänningen vesäntligt skiljer sig från specad.

Alla bilkondensatorer är specade för 20V så om du inte kopplar fel finns ingen risk för att spränga kondensatorn.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

2 024 Inlägg
4 januari 2008
Alla större elektrolyter som jag har sett är utrustade med en säkerhetsventil vilket gör att dem inte ska sprängas i den bemärkelsen men innehållet trycks istället ut genom ventilen, anledningen till sprängning/uttryckning är att innehållet värms upp fort vid en polväxling och då expanderar. Finns det då ingen säkerhetsventil så sprängs ju tillslut höljet när trycket blivit för stort.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

73 Inlägg
4 januari 2008
Någon som ligger på en filmsnutt när en av dessa kondensatorer smäller? Vore intressant att se hur pass farliga dom kan vara i fel händer.

399 Inlägg
4 januari 2008
http://www.youtube.com/watch?v=BUTLQ6BPdAU

Hittade bara smågrejer på youtube, i uF storlekar ungefär... Men det smäller bra det med

Sök