3984
Sök

överhetning problem bmw 320 e36 hjälp!

778 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
#1
överhetning problem bmw 320 e36 hjälp!

nu är det så här i somras så gick min kylare sönder,  Då byte jag kylaren  och termostaten , men nu när jag startar den så vill den fort farande bli överhettad mätaren går till rött och jag stänger av motorn för jag vill inte riskera motorn + att det kommer ingen värme in i bilen vad kan det vara för fel? sad hjälp!

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
22 december 2007
#2
Det är antagligen fläktkopplingen som är sönder till kylfläkten.
Du kollar det genom att köra bilen varm, gärna över normal, men inte så den kokar. Då ska fläkten vara trög att snurra på och inte glappa.

Går att fixa på 2 sätt.

1. Borra ett hål i den och sätt en skruv igenom så den alltid går.
2. Byt fläktkopplin, kostar ca 1200kr.


EDIT: såg du inte fick värme i bilen, då har du säker luft i kylsystemet, lufta det riktigt. Ha locket till expansionskärlet öppet och håll bilen  på 3-4000 rpm.
Senast redigerat av whitesnake (22 december 2007)


778 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
#3
fläkten går efter motorn takt lungnar ner sig  lite när motorn når medel värme

8 Inlägg
22 december 2007
#4
jag har en bmw e36 känner igen detta, har du provat att varva motorn lite grann typ 2000 varv och känna om du får värme?
detta problem har jag iaf !

Bmw 523 -00

778 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
#5
crazzer skrev:
jag har en bmw e36 känner igen detta, har du provat att varva motorn lite grann typ 2000 varv och känna om du får värme?
detta problem har jag iaf !

kan du Specificera dig

Lada-missbrukare
566 Inlägg
22 december 2007
#6
Troligen är vattenpumpen kass.. Typfel på dom.. "Skovelhjulet" lossnar inne i pumpen på dom...

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

3 059 Inlägg
22 december 2007
#7
crazzer skrev:
jag har en bmw e36 känner igen detta, har du provat att varva motorn lite grann typ 2000 varv och känna om du får värme?
detta problem har jag iaf !

Som Lada Tuning skriver beror detta nästan alltid på att hjulet i vattenpumpen blivit slitet och lossnat, då behöver du högre varv för att det ska snurra och få värme i kupen.. kör bilen en liten runda så den kommer upp i lite temp, sätt på full värme i bilen och varva lite så känner du att det förmodligen kommer värma i kupen.. slutar du varva slutar värmen också.. kommer det ingen värma när du varvar så är hjulet nog helt kasst..

När du fyller på kylarvätska så skruva ur den lilla luftskruven helt sidan om kylarlocket och fyll på i expansionskärlet ändå tills det inte kommer ut luft eller bubblor utan bara kylvatten genom det lilla hålet, när det gör det skruvar du tillbaka luftskruven (spänn den inte för hårt för då sabbar du bara gummiringen som tätar den) sen på med locket till kärlet.
Det blir för mycket vatten i kärlet ja jämfört med markeringen men det kommer bilen själv trycka ut genom kylarlocket sen av trycket (när det uppnår runt 2 bar).

Har själv just bytt min kylare på 320 (e36) touringen för den läckte mellan expansionskärl och kylare, finns lösa oringar att köpa för at byta men de va lika bra att byta ut hela.. den kostade mig inget.
Har exakt samma problem som du har med värmen men det hade jag innan byte av kylare också.. min har dock inte gått över normal arbetstemp nångång. Kommer att byta mitt hjul i pumpen inom det snaraste.
Senast redigerat av Smajly (22 december 2007)


Makaronborrare
993 Inlägg
22 december 2007
#8
Var tempen bra efter att du bytte kylare och termostaten eller har den varit för hög hela tiden? Vet av egen erfarenhet hur svårt det kan vara att få ut all luft från systemet på dessa motorer. Men var tempen normal ett tag efter dessa byten skulle jag också tippa på vattenpumpen


250 Inlägg
22 december 2007
#9
om tempen var normal ett tag efter bytet så är det ju säkert pumpen.
Men om den har varit likadan hela tiden sen bytet så har du luft kvar
jag gjorde som så att jag körde upp fronten på garage uppfarten så att bilen vart högre fram  så att luften skulle komma till högsta punkten kylaren/luftskruven
eller så låter du bilen stå och puttra ett bra tag med locket borta från expkärlet.


778 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
#10
Smajly skrev:
crazzer skrev:
jag har en bmw e36 känner igen detta, har du provat att varva motorn lite grann typ 2000 varv och känna om du får värme?
detta problem har jag iaf !

Som Lada Tuning skriver beror detta nästan alltid på att hjulet i vattenpumpen blivit slitet och lossnat, då behöver du högre varv för att det ska snurra och få värme i kupen.. kör bilen en liten runda så den kommer upp i lite temp, sätt på full värme i bilen och varva lite så känner du att det förmodligen kommer värma i kupen.. slutar du varva slutar värmen också.. kommer det ingen värma när du varvar så är hjulet nog helt kasst..

När du fyller på kylarvätska så skruva ur den lilla luftskruven helt sidan om kylarlocket och fyll på i expansionskärlet ändå tills det inte kommer ut luft eller bubblor utan bara kylvatten genom det lilla hålet, när det gör det skruvar du tillbaka luftskruven (spänn den inte för hårt för då sabbar du bara gummiringen som tätar den) sen på med locket till kärlet.
Det blir för mycket vatten i kärlet ja jämfört med markeringen men det kommer bilen själv trycka ut genom kylarlocket sen av trycket (när det uppnår runt 2 bar).

Har själv just bytt min kylare på 320 (e36) touringen för den läckte mellan expansionskärl och kylare, finns lösa oringar att köpa för at byta men de va lika bra att byta ut hela.. den kostade mig inget.
Har exakt samma problem som du har med värmen men det hade jag innan byte av kylare också.. min har dock inte gått över normal arbetstemp nångång. Kommer att byta mitt hjul i pumpen inom det snaraste.

TACK precis som min problem låter i detail! big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile:
SUPER GLAD

778 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
#11
det här låter lite dumt kanse vart siter vatten pumpen roll

Makaronborrare
993 Inlägg
151 Inlägg
5 januari 2008
#13
Att du inte får värme i bilen kan med bero på att du har luft i kylarsystemet..så prova lufta det..hade samma problem innan..sen lufta jag det och nu funkar det hur bra som helst.'
Mvh Jens

Play It Loud


Sök