3558
Sök

Grenrörs bygge för turbo

5 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
#1
Jag har en B20 med turbo och ska bygga grenrör i svartstål hade jag tänkt.

Vad ska jag tänka på?

Går det bra att svets med MIG? Spricker det lättare om jag svetsar med MIG?

Gör det något om westgaten går ut på ett eget rör en bit? Eller blir det som blindtarms principen som på en moppe och styper flödet?


12 086 Inlägg
3 januari 2008
#2
Jag svetsa mitt grenrör med MAG, jag använde vanliga blå rör från rörfirman. Provade och Tiga men det vart skit, tror de har med ytbeläggningen som finns på rören o göra.

1 311 Inlägg
3 januari 2008
#3
vanligt sömlöst svartstål alt. rostfritt och det skall tigas med rotgas för att undvika glödskal som kan förstöra turbon på nolltid!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

905 Inlägg
3 januari 2008
#4
Corpze skrev:
vanligt sömlöst svartstål alt. rostfritt och det skall tigas med rotgas för att undvika glödskal som kan förstöra turbon på nolltid!

borde inte glödskal försvinna om man blästrar igenom dom invändigt?

34 Inlägg
4 januari 2008
#5
Corpze skrev:
vanligt sömlöst svartstål alt. rostfritt och det skall tigas med rotgas för att undvika glödskal som kan förstöra turbon på nolltid!

Och det där är inte hela sanningen.
Till svart behövs det inte användas någon rotgas, rotsträngen kommer bli fin ändå!
Eventuella glödskal lossnar av värmen när du Tigar, inte pga avsaknaden av rotskydd.

En fördel däremot alltid när man TIGar svart material är att slipa rent både insida och utsida av skarven för att slippa orenheter i materialet som kan leda till porer och avgasläkage. Problemen som JapMax hade med sina "blåa"-rör kunde ha undvikits bara fogberedningen gjorts ordentligt!

Det är alltid en fördel att blästra rören invändigt efter man har svetsat, men det finns massor av bilar som kör med svarta grenrör som är oblästrade invändigt som gått utan problem i flera tusen mil. Så att en glödskal skulle förstöra turbon på nolltid är inte sant.

Rostfria rör ska man däremot alltid tillsättas rotskydd vid svetsning med TIG.

Och efter detta ordbajseriet kan jag fortsätta att svara på trådstartarens fråga.

Det går att svetsa med Mig/Mag, blir det bra svetsar ska det heller inte spricka. Däremot blir det ofta inga snygga svetsar med denna svetsmetod på så små rör.

Menar du till eller ifrån wastegaten?
Ett tips rent generellt är att kolla på andras grenrörsbyggen byggda av duktigt folk och se på hur dom har gjort!

/Joakim Eriksson

Audi 80 quattro ... Med plusmeny
11.074 / 200km/h

1 661 Inlägg
4 januari 2008
#6
När jag och brossan byggde så gjorde vi grenröret i svartstål och svetsade med MIG.
På kollektorn va det svårt att komma åt så den punktade vi ihop med MIG sedan fyllde han gliporna med Elsvets.
MVH

440 Inlägg
4 januari 2008
#7
tjena rogge:) jag ska göra samma sak som dig kan man säga ju:) det är inga problemm med ett separat rör till wastegaten om du nu vinklar det med avgas strömmen inte vad jag har kunant hitta någon stans i alal fall... har ändå läst en jkla massa tycker jag.. sne med svetsningen har du ju fått svar av dem som redan har testat:) och det låter ju bra:) bara ut och svetsa som fan nu:D

jim ..

440 Inlägg
4 januari 2008
#8
http://www.garaget.org/gallery/archive/68642/222559_qtdk2n.jpg
här ser du ju lite på en bild i alal fall:)

http://www.garaget.org/gallery/archive/68642/222560_y8sl8n.jpg
och en till:)

jim ..

1 661 Inlägg
4 januari 2008
#9
Snyggt jobbat! Proffsgjort?

440 Inlägg
6 januari 2008
#10
hee fråga inte mig:) men ja jag tror det e profs gjort.) men vill svetsa nått sånt tänkte bara för oggi så han se rlite hurr han kan göra:)

jim ..


Sök