Corpze skrev:
vanligt sömlöst svartstål alt. rostfritt och det skall tigas med rotgas för att undvika glödskal som kan förstöra turbon på nolltid!
Och det där är inte hela sanningen.
Till svart behövs det inte användas någon rotgas, rotsträngen kommer bli fin ändå!
Eventuella glödskal lossnar av värmen när du Tigar, inte pga avsaknaden av rotskydd.
En fördel däremot alltid när man TIGar svart material är att slipa rent både insida och utsida av skarven för att slippa orenheter i materialet som kan leda till porer och avgasläkage. Problemen som JapMax hade med sina "blåa"-rör kunde ha undvikits bara fogberedningen gjorts ordentligt!
Det är alltid en fördel att blästra rören invändigt efter man har svetsat, men det finns massor av bilar som kör med svarta grenrör som är oblästrade invändigt som gått utan problem i flera tusen mil. Så att en glödskal skulle förstöra turbon på nolltid är inte sant.
Rostfria rör ska man däremot alltid tillsättas rotskydd vid svetsning med TIG.
Och efter detta ordbajseriet kan jag fortsätta att svara på trådstartarens fråga.
Det går att svetsa med Mig/Mag, blir det bra svetsar ska det heller inte spricka. Däremot blir det ofta inga snygga svetsar med denna svetsmetod på så små rör.
Menar du till eller ifrån wastegaten?
Ett tips rent generellt är att kolla på andras grenrörsbyggen byggda av duktigt folk och se på hur dom har gjort!
/Joakim Eriksson