3594
Sök

Bättre kam till Volvo 940 -92 med b230fb motor.

36 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#1
Tja, har en 940 -92 med b230fb motor.. grejar lite med den nu under vintern och funderar på om jag kanske ska passa på att sätta i en annan kam.. det sitter ju en vx3 i den nu men fundrar på om jag ska testa nån annan kanske en K lr en KG003.. nån som har testat lr har nåt förslag? är vx3 kanske bättre? tips tack smile

//Robban

93 Inlägg
7 januari 2008
#2
k-kammen är bättre, tror den lyfter mer
k-kam lyfter 11,95 tror jag

volvo 760 b23et 4life

36 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#3
Okej så K är alltså den "bästa" kammen jag kan ha till en sådan motor då? (utan att behöva byta femtitolv andra saker..)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 januari 2008
#4
japp k-kamen är den bästa orginal kammen  sen finns det ju special slipade men då bör du byta lite grejer smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

36 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#5
Okej, då får det bli en sån. Tack för tipsen : )

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 januari 2008
#6
tänk på att du ska ha en med fördelarspår på annars bli det jobbigt:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
7 januari 2008
#7
Vad du ska ha för kam är ju helt upp till vad du vill ha för karaktär på motorn wink En VX3 börjar ju inte dra ordentligt förens typ vid 3500varv. Beror helt på var du vill ha effekten. Om du vill ha bottendrag eller vill att den ska vara pigg på högre varv.


huh?
10 427 Inlägg
7 januari 2008
#8
En polare bytte till K-kam i sin B230E (V-kam annars, 740 GLE -88), blev lite piggare på det övre registret.
Men var inte så enormt märkbar skillnad, dock inte provkört den själv.
Hade inte ett suck mot en GLT 16V tyvärr.


36 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#9
Hmm fördelarspår? okej, nu blev det rörigt här haha : P Om vi säger såhär då.. Vilken för bäst bottendrag och vilken för piggast på högre varv? : )

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 januari 2008
#10
jag skulle säga "a" för botten drag å "k" för högre varv

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

36 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#11
Okej : ) då får jag ta mig en funderare : ) Tackar

645 Inlägg
7 januari 2008
#12
turboforssen skrev:
jag skulle säga "a" för botten drag å "k" för högre varv

H-kammen är den bästa original-kam om du vill ha en högvarvig motor men k-kammen är nästan lika "bra" men dock lättare att hitta och förmodligen billigare, b23e med h-kam = 140hk och b23e med k-kam = 136! wink

//Marcus Saari


Sök