Tja, har en 940 -92 med b230fb motor.. grejar lite med den nu under vintern och funderar på om jag kanske ska passa på att sätta i en annan kam.. det sitter ju en vx3 i den nu men fundrar på om jag ska testa nån annan kanske en K lr en KG003.. nån som har testat lr har nåt förslag? är vx3 kanske bättre? tips tack
Vad du ska ha för kam är ju helt upp till vad du vill ha för karaktär på motorn En VX3 börjar ju inte dra ordentligt förens typ vid 3500varv. Beror helt på var du vill ha effekten. Om du vill ha bottendrag eller vill att den ska vara pigg på högre varv.
En polare bytte till K-kam i sin B230E (V-kam annars, 740 GLE -88), blev lite piggare på det övre registret. Men var inte så enormt märkbar skillnad, dock inte provkört den själv. Hade inte ett suck mot en GLT 16V tyvärr.
jag skulle säga "a" för botten drag å "k" för högre varv
H-kammen är den bästa original-kam om du vill ha en högvarvig motor men k-kammen är nästan lika "bra" men dock lättare att hitta och förmodligen billigare, b23e med h-kam = 140hk och b23e med k-kam = 136!