Men det är väl bara att byta regulatorn, kolen brukar ju sitta på den.
Ullved, hur gammalt är batteriet? Om det är relativt nytt så är det inte säkert att det har pajjat.
Att åka 5-6 mil gör väldigt lite för batteriet egentligen, det hinner inte laddas upp mycket alls som de flesta tror. Ett helt vanligt 60Ah batteri som är helt urdraget behöver laddas ÅTMINSTONE ett helt dygn för att bli helt uppladdat(beror på ålder, skick och laddarens styrka) med en vanlig elektronisk laddare som brukar ge ca 14,4V. Bilens generator ger i bästa fall 14,4V vid 2000 varv om man har tur, så det går inte fortare att ladda upp med generatorn.
Men generatorn är ju på xx antal ampere och då ska den ladda upp jättefort, säger en del.
Javisst, den är starkare än en vanlig laddare men spänningen är ungefär samma och det är batteriets inre resistans som bestämmer hur stor laddströmmen kan bli.
Man ska komma ihåg att generatorn måste klara att ge ström till lyse, tändning, fläkt, ev insprutning och stereo. Räknar man på det så kanske det nästan inte blir någon ström kvar till att ladda batteriet. En sak till att komma ihåg är motorns(och därmed generatorns) varvtal, generatorn orkar bara ladda för fullt om varvtalet ligger på ca 2000 varv eller mer. På tomgång kommer den inte att kunna ge någon laddning alls om man har vridit på alla möjliga elslukare.
Jag föreslår att du testar med syraprovare eller helst riktig batteritestare med belastning för att avgöra om det är kasst(om det inte har frusit sönder förstås). Om det känns jobbigt är det väl bara att köpa nytt iof, de kostar inte så mycket precis som gemini78 sa.