2775
Sök

Inkoppling av slutsteg

24 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
Är ganska ny på det här med ljud i bilen, så jag har en del frågor om hur jag ska koppla
ihop de grejer jag har.
Bilstereon har 4 st. lågnivåutgångar som jag tänkte koppla in till ett 4 kanals slutsteg som kan bryggkopplas och är stabilt ner till 2 ohm, slutsteget ska driva en baslåda som innehåller  2 St. 10" högtalare på 4 ohm vardera, Högtalarna kan kopplas in var för sej, paralellt eller i serie (basarna har varsin kopplingsterminal på lådan) . Så det jag undrar över är hur jag får ut det mesta möjliga ur de här grejerna ? om jag bryggkopplar så att jag får 2 utgångar i stället för 4, hur ska lågnivåkablarna då kopplas in på slutsteget ?

/Mattias

volvoraggare
4 776 Inlägg
7 januari 2008
dra kabeln från stereon till steget vore enklare att förklara om du hade bilder

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

24 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
Har ingen möjlighet att få till någon bild just nu, men i och med att jag vill använda slutsteget enbart för att driva baslådan så kan jag brygga kanal 1+2 och kanal 3+4
och ansluta basarna var för sej på de bryggade utgångarna, det jag undrar mest över
är om jag ska koppla alla lågnivåutgångar (4 st) från stereon till slutstegets alla 4 ingångar ?

Bilbyggare!!!
595 Inlägg
7 januari 2008
mjdata skrev:
Har ingen möjlighet att få till någon bild just nu, men i och med att jag vill använda slutsteget enbart för att driva baslådan så kan jag brygga kanal 1+2 och kanal 3+4
och ansluta basarna var för sej på de bryggade utgångarna, det jag undrar mest över
är om jag ska koppla alla lågnivåutgångar (4 st) från stereon till slutstegets alla 4 ingångar ?

Nej en lågnivå ska räcka....

24 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
OK! ska testa...wink

1 400 Inlägg
8 januari 2008
Du Måste Koppla Alla. Annars Får Du Bara Signal Till Kanal 1 Och 2 Och Dom Är Ju Bryggkoplade Till En Kanal Och Du Ville Ju Ha Bryggat Till 2 Kanaler En Till Varje Bas. Du Får Ingen Signal Till Kanal 3 Och 4 Om Du Bara Har En Lågnivå I Kopplat

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

914 Inlägg
8 januari 2008
Till ett 4kanals steg behöver du oftast 2 lågnivå kablar för left och right. Du kan dock dra en kabel och använda en y förgrening för att dela upp en kabel till bägge.
Dom flest 4 kanals steg är inte stabila i 2Ohm om du bryggkopplar dem. Om du kollar igen på din specc lär det stå stabilt i 4x2ohm/4x4ohm nånting och 2x4ohm nånting.
Så för att bibehålla kontrollen på basen och minimera riskera att få distortion bör du köra 1 kanal för varje bas på det steget.
Senast redigerat av Ronnie.L (8 januari 2008)

Sök