3746
Sök

hks-dump på audibilar?

495 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
#1
nu kommer det ännu en fråga över vilka dumpar som rekomenderas till vissa bilar men vet man inte så måste man ju fråga:)

kan man använda en hks-dump (öppen) på en audi a4 -02?

jag har hört att man helst ska använda återcirkulerande dumpar på audi bilar men vet osm sagt inte om det är sant eller inte!

tacksam för svar!

mvh

mig <3 vtec = sant

145 Inlägg
23 juli 2007
#2
jo, återcirkulerande, annars kan lmm paja har jag hört.


495 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
#3
ja det är nog nått sånt ja har hört också! men ja har även hört att den inte gör de.. hehe

mig <3 vtec = sant

397 Inlägg
23 juli 2007
#4
Vad jag förstått så pajjar ju inte LMM utan du får en väldigt konstig tomgång eftersom den dumpen är atmosfärisk, den dumpar ut allt överflödigt laddtryck i atmosfären.. en återcirkulerande dumpventil skickar tillbaka det överflödiga laddtrycket i systemet.. eftersom den överflödiga luften är mätt av LMMen så kan den inte bara försvinna utan komplikationer.
Rätta mig om jag har fel

//Stoffe

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
23 juli 2007
#5
WasteGate skrev:
Vad jag förstått så pajjar ju inte LMM utan du får en väldigt konstig tomgång eftersom den dumpen är atmosfärisk, den dumpar ut allt överflödigt laddtryck i atmosfären.. en återcirkulerande dumpventil skickar tillbaka det överflödiga laddtrycket i systemet.. eftersom den överflödiga luften är mätt av LMMen så kan den inte bara försvinna utan komplikationer.
Rätta mig om jag har fel

//Stoffe

Detta stämmer... Men körsättet lär påverka hur bilen beter sig efter en "dumpning" troligvis går det rätt bra men risken för att bilen kommer hoppa och skutta vid växling är stor. hmm
Har själv lite planer på att testa att montera en öppen dump enbart för att se hur bilen verkligen beter sig big_smile

Rätta mig om jag har fel tongue
Senast redigerat av Turbo_A4 (23 juli 2007)

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com

509 Inlägg
23 juli 2007
#6
Har för mig att det finns återcirkulerande hks dumpar, om de va kopia eller äkta vet jag inte.

Brum säger bilen.
394 Inlägg
23 juli 2007
#7
Asså Tomgången är ju inga problem för du dumpar ju inte ut ån luft då wink Men det du skriver typ rätt. Bilen anpassarsig efter hur mycke luft den mätte upp i LMM och sen när det då "dumpas ut" så stämmer inte längre det datan som bilen fick och bilen får lite fel bränsle blandning. inget jätte problem men på sikt kan det ge problmem med katalisatorn osv..
Det finns hybrid dumpar som minimerar problemet men ändå låter dig dumpa atmosfärsikt.
www.streetside.se säljer en typ som jag kör med..

Turbo_A4 skrev:
WasteGate skrev:
Vad jag förstått så pajjar ju inte LMM utan du får en väldigt konstig tomgång eftersom den dumpen är atmosfärisk, den dumpar ut allt överflödigt laddtryck i atmosfären.. en återcirkulerande dumpventil skickar tillbaka det överflödiga laddtrycket i systemet.. eftersom den överflödiga luften är mätt av LMMen så kan den inte bara försvinna utan komplikationer.
Rätta mig om jag har fel

//Stoffe

Detta stämmer... Men körsättet lär påverka hur bilen beter sig efter en "dumpning" troligvis går det rätt bra men risken för att bilen kommer hoppa och skutta vid växling är stor. hmm
Har själv lite planer på att testa att montera en öppen dump enbart för att se hur bilen verkligen beter sig big_smile

Rätta mig om jag har fel tongue
Senast redigerat av Psychotic (23 juli 2007)

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

495 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
#8
okej, ja då har ja nog fått lite rätsida av det hela:) ja jag vet att det finns såna där halvt öppna och halvt återcirkulerande dumpar! men det är ljudet från hks dumparna jag gillar och det är det ja vill åt... det där kvittrande ljudet:) men ja får nog nöja mig med en återcirkulerande dump då! hehe. tack för alla svar!

mig <3 vtec = sant

371 Inlägg
23 juli 2007
#9
eller så köper man e hybrid dump som släpper ut 50% i det atmosfäriska, 50% återcirkulerande.. dessa är gjorda för V.A.G ...www.jbraceparts.se www.streetside.se smile
Senast redigerat av zander (23 juli 2007)

Life is a bitch, then u die

130 Inlägg
23 juli 2007
#10
Kör med hybrid på min lilla bil med

-=//[b-6]\\=-

495 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
#11
är det någon som vet om dom där hks-kopiorna från www.ridetech.se som man kan ha som både öppen och återcirkulerande om det är typ samma ljud som i orginalen från dom? (det där kvittrande ljudet) och är det någom som vet hur den låter i återcirkulerande läge så är det ett stort plus:)

mig <3 vtec = sant

69 Inlägg
24 juli 2007
#12
zander skrev:
eller så köper man e hybrid dump som släpper ut 50% i det atmosfäriska, 50% återcirkulerande.. dessa är gjorda för V.A.G ...www.jbraceparts.se www.streetside.se smile

så då blir det bara hälfen så mycket fel..!? :p

Just nu sitter det en öppen dump från Forge och ett öppet filter från Simota på min Audi a4 1.8t.
Fördelarna är att jag har fått ett härligt smurfliknande darrande skrattljud ur filtret på låga varv och som senare kompletteras med ett riktigt högt swooch ljud ur dumpen på det högre varven. det är kul en stund....

Nackdelarna är dock att jag har fått följande problem.

"grymt jobbigt när alla vänder sig om och tittar som om bilen pajjat.."

"ostadig tomgång"   

"något ökad bränsleförbrukning"

"oförbränt bränsle som antänds i avgassystemet och avger läckra folkraceknallar (märks väldigt väl sen jag rätat ut avgassystemet och gjort ölglasunderlägg av katten.)"

Ska inom en snar framtid byta till 100% återcirkulerande så då får jag se vilka förändringar som sker...

509 Inlägg
24 juli 2007
#13
FoXxIe skrev:
är det någon som vet om dom där hks-kopiorna från www.ridetech.se som man kan ha som både öppen och återcirkulerande om det är typ samma ljud som i orginalen från dom? (det där kvittrande ljudet) och är det någom som vet hur den låter i återcirkulerande läge så är det ett stort plus:)

Kompisen har en hks kopia å jag har en äkta men man hör ingen skillnad på dom.
Senast redigerat av Thiger_84 (24 juli 2007)

Brum säger bilen.
394 Inlägg
25 juli 2007
#14
RetarD skrev:
zander skrev:
eller så köper man e hybrid dump som släpper ut 50% i det atmosfäriska, 50% återcirkulerande.. dessa är gjorda för V.A.G ...www.jbraceparts.se www.streetside.se smile

så då blir det bara hälfen så mycket fel..!? :p

Just nu sitter det en öppen dump från Forge och ett öppet filter från Simota på min Audi a4 1.8t.
Fördelarna är att jag har fått ett härligt smurfliknande darrande skrattljud ur filtret på låga varv och som senare kompletteras med ett riktigt högt swooch ljud ur dumpen på det högre varven. det är kul en stund....

Nackdelarna är dock att jag har fått följande problem.

"grymt jobbigt när alla vänder sig om och tittar som om bilen pajjat.."

"ostadig tomgång"   

"något ökad bränsleförbrukning"

"oförbränt bränsle som antänds i avgassystemet och avger läckra folkraceknallar (märks väldigt väl sen jag rätat ut avgassystemet och gjort ölglasunderlägg av katten.)"

Ska inom en snar framtid byta till 100% återcirkulerande så då får jag se vilka förändringar som sker...

Asså hur fan kan du få ojänm tomgång?
ang. hälften fel på hybrid dumparna så är det inte riktigt rätt.. Rätt inställda så dumpar dom bara atmosfäriskt när man laddar på ordentligt. vid lågt laddtryck så återcirculeras luften.

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

69 Inlägg
25 juli 2007
#15
Psychotic skrev:
RetarD skrev:
zander skrev:
eller så köper man e hybrid dump som släpper ut 50% i det atmosfäriska, 50% återcirkulerande.. dessa är gjorda för V.A.G ...www.jbraceparts.se www.streetside.se smile

så då blir det bara hälfen så mycket fel..!? :p

Just nu sitter det en öppen dump från Forge och ett öppet filter från Simota på min Audi a4 1.8t.
Fördelarna är att jag har fått ett härligt smurfliknande darrande skrattljud ur filtret på låga varv och som senare kompletteras med ett riktigt högt swooch ljud ur dumpen på det högre varven. det är kul en stund....

Nackdelarna är dock att jag har fått följande problem.

"grymt jobbigt när alla vänder sig om och tittar som om bilen pajjat.."

"ostadig tomgång"   

"något ökad bränsleförbrukning"

"oförbränt bränsle som antänds i avgassystemet och avger läckra folkraceknallar (märks väldigt väl sen jag rätat ut avgassystemet och gjort ölglasunderlägg av katten.)"

Ska inom en snar framtid byta till 100% återcirkulerande så då får jag se vilka förändringar som sker...

Asså hur fan kan du få ojänm tomgång?
ang. hälften fel på hybrid dumparna så är det inte riktigt rätt.. Rätt inställda så dumpar dom bara atmosfäriskt när man laddar på ordentligt. vid lågt laddtryck så återcirculeras luften.

ojämn tomgång beror nog på att dumpen står öppen då....

Tuuuurbo
240 Inlägg
2 augusti 2007
#16
Hej jag kör HKS öppen dump på min Audi s4a och varken ryckig gång lr ojämn tomgång. funkar kalas med ett grymt ljud!


1 741 Inlägg
2 augusti 2007
#17
men om dumpen står öppen på tomgång är den ju felinställd. jag kör med en hybrid men har den helt öppen ändå. får dumpa ut genom bägge hålen. har inga problem har kört så sen jag köpte dumpen och det är ca 2 år sen. även plockat bort katten för att titta efter skador hittade inget sånt och går igenom bes utan problem så nåt måste ju vara fel hos er då ni inte får det att fungera med öppen dump och lmm.

tycker inte åådi(audi) bör vara så annorlunda
Senast redigerat av tecman (2 augusti 2007)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Tuuuurbo
240 Inlägg
19 augusti 2007
#18
Jag kör en äkta HKS öppen dump på min Audi s4a och jag har varken ojämn tomgång, hopp vid växlingar. plus en härlig kvitterdump på låga laddtryck och ett riktigt kraftfullt pyss vid lite högre.


2 283 Inlägg
9 januari 2008
#19
Psychotic skrev:
RetarD skrev:
zander skrev:
eller så köper man e hybrid dump som släpper ut 50% i det atmosfäriska, 50% återcirkulerande.. dessa är gjorda för V.A.G ...www.jbraceparts.se www.streetside.se smile

så då blir det bara hälfen så mycket fel..!? :p

Just nu sitter det en öppen dump från Forge och ett öppet filter från Simota på min Audi a4 1.8t.
Fördelarna är att jag har fått ett härligt smurfliknande darrande skrattljud ur filtret på låga varv och som senare kompletteras med ett riktigt högt swooch ljud ur dumpen på det högre varven. det är kul en stund....

Nackdelarna är dock att jag har fått följande problem.

"grymt jobbigt när alla vänder sig om och tittar som om bilen pajjat.."

"ostadig tomgång"   

"något ökad bränsleförbrukning"

"oförbränt bränsle som antänds i avgassystemet och avger läckra folkraceknallar (märks väldigt väl sen jag rätat ut avgassystemet och gjort ölglasunderlägg av katten.)"

Ska inom en snar framtid byta till 100% återcirkulerande så då får jag se vilka förändringar som sker...

Asså hur fan kan du få ojänm tomgång?
ang. hälften fel på hybrid dumparna så är det inte riktigt rätt.. Rätt inställda så dumpar dom bara atmosfäriskt när man laddar på ordentligt. vid lågt laddtryck så återcirculeras luften.

Det är vad jag hört med, har ingen erfarenhet av detta men pratat med streetside hur länge som helst om detta då jag inte vill förstöra något i bilen om jag köper hybrid dumpen för just 1.8T

Dem säger att bara vid högt laddtryck så dumpar den 50% eller hur du har ställt in den.
Och denna "lilla" (enligt dom) luftmängd som åker ut påverkar LMM så lite att det knappt märks.

Men märks gör det ju men hur mycket är en annan fråga.

Jag tycker detta inte låter så farligt så skulle jag skaffa öppen dump så blir det hybriden dom har, kostar lite mer men verkar vara bra kvalitet.

R.I.P. Michael Jackson!


Sök