Asså Tomgången är ju inga problem för du dumpar ju inte ut ån luft då
Men det du skriver typ rätt. Bilen anpassarsig efter hur mycke luft den mätte upp i LMM och sen när det då "dumpas ut" så stämmer inte längre det datan som bilen fick och bilen får lite fel bränsle blandning. inget jätte problem men på sikt kan det ge problmem med katalisatorn osv..
Det finns hybrid dumpar som minimerar problemet men ändå låter dig dumpa atmosfärsikt.
www.streetside.se säljer en typ som jag kör med..
Turbo_A4 skrev:
WasteGate skrev:
Vad jag förstått så pajjar ju inte LMM utan du får en väldigt konstig tomgång eftersom den dumpen är atmosfärisk, den dumpar ut allt överflödigt laddtryck i atmosfären.. en återcirkulerande dumpventil skickar tillbaka det överflödiga laddtrycket i systemet.. eftersom den överflödiga luften är mätt av LMMen så kan den inte bara försvinna utan komplikationer.
Rätta mig om jag har fel
//Stoffe
Detta stämmer... Men körsättet lär påverka hur bilen beter sig efter en "dumpning" troligvis går det rätt bra men risken för att bilen kommer hoppa och skutta vid växling är stor.
Har själv lite planer på att testa att montera en öppen dump enbart för att se hur bilen verkligen beter sig
Rätta mig om jag har fel
Senast redigerat av Psychotic (23 juli 2007)
Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)