3513
Sök

Corvetten går varm!

55 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
Det är så att när det är varmt ute och man kör i stan eller står still med bilen så har den väldigt lätt att bli varm, När man åker landsväg är det inga problem.

Jag har 2 elfläktar sitter och ingen av dessa går igång. Är det tempgivaren som är fel eller kan det vara fläktarna som det är fel på? Den ena ska gå igång vid ett visst gradtal, den andra vid ett lite varmare.

Jag ska in med bilen och göra felkod, men tänkte hör mig lite för först! jag har ändå planer på att byta ut tempgivaren till en "sportigare" så att de slår på tidigare!

Tack på förhand // Putte

Öh, barlös.
300 Inlägg
10 januari 2008
Låter helt klart som att antingen fläktarna är döda eller givaren men testa att byta givaren om du nu ändå ska "byta upp dig" sen kan du ju börja mäta ström och sånt.

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
10 januari 2008
Den ena av de två fläktarna är troligen till Ac, men om bilen går varm o ingen fläkt går är det troligen tempgivarn som gett sig, du kan ju enklast kolla detta genom att "tjuvkoppla" fläkten direkt till 12V.

Masterworks
10 januari 2008
Hur varm blir den då?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
10 januari 2008
Masterworks skrev:
Hur varm blir den då?

hade jag också velat veta...våran 4.7L ligger normalt 97-100grader..

1 199 Inlägg
10 januari 2008
Byt temgivaren i kylaren, passa även på att byta termostaten då den kan vara slut och står öppen hela tiden... För att kolla om fläkten funkar så tar du bort kontakterna på tempgivaren i kylaren och kopplar dem samman, startar fläkten så funkar den..

Avstängd
1 031 Inlägg
10 januari 2008
De här motorerna blir varma... vad ligger tempen på? fläktarna går i flera steg.  över 100 normal körning är lungt..  lätt 130 om man plågar lite men då går ju fläkten.

55 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
Nej alltså den blir alldels för varm, jag har hört att motorn är känd för att gå ganska varm, men den slutar aldrig stiga o fläktarna går aldrig på. Men ska jag byta Tempgivare och termostat???

Ja jag får ta och kolla så att kylarna funkar också!

är det www.vette.se som gäller??

// Putte

10 287 Inlägg
10 januari 2008
Säkring eller tempgivare är det generella. Men jag kan inte Vette för fem öre så det är nog säkrare att höra med dom som kan om det finns standardfel eller enkla sätt att provköra fläktarna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök