3418
Sök

olja i luftfilter

10 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
Hej Killar...kan någon av er duktiga mekaniker berätta mig vad som händer min lilla volvo 940 combi som har en b200f motor (2000 cc) italiensk import.
den rullar fint kanske 3-4 mil och sedan börjar den att rycka till och börjar att röka som f..n i 5 sekunder och sedan rullar hon fint igen. jag kan bara tänka mig att motorn börjar att säja bye bye eftersom den har sina 334 000 Km och jag får alltid olja i luftfiltret. är det dags at ta ut biblen och ge henne den sista...välsningelsen?? tackat för upplysningar
ciao Robert

3 235 Inlägg
6 januari 2008
Hmm...,får olja i luftfiltret?
Går det en slang från vevhusventilationen till luftburken?
I så fall kan det vara så att den ibland trycker upp olja som i sin tur sugs in med luften i förbräningskammaren.
Kör du ofta korta sträckor med bilen?

10 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
alla bilar har vevhusventilationen som går direkt eller ej in i förbrännigsrummet.
min fråga är vad som har hänt,så att detta händer?? är det kolvringarna som börjar att släppa eller är det ett annat fel, något slang som är ihopsatt av skit eller vad? vad kan man göra och om det lönnar sig överhuvudtaget att fixa bilen??
tackar på svaren

3 235 Inlägg
6 januari 2008
Det jag menade var att om du kör många korta sträckor, så bildas det en del gegga i vevhusventilationen, och blir det för mycket av det, kan det pressas tillsammans med lite motorolaj i luftfiltret och sen i motorn. Därför går den ryckigt och ryker. Har du rengjort oljeavskiljaren?
Ta loss slangen från vevhusventen och se till att den är ren inuti.

Hade det varit dåliga kolvringar, så hade den haft oljiga avgaser hela tiden.
Samma gäller nog kassa ventiltätningar...

10 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
ahhhaaa....tackar !! skall kolla detta imorgon och om det är som du säjer så kommer jag att se till att du blir sankt !! återkommer !!! tusen tack för tipset !!! wink

10 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
nix..slangen är fri men någon sa att det kan vara olje kanalerna inne i motorn som är ihop satta av skit...har har slut på min fantasi vad det kan vara för fel !!
tror du att medlet som man stoppar i motorn för att rensa motorn och kolvar kan funka ??
ciao robert

10 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
hittat felet !! i den lilla plastburken där vevhusventilerna startar var fullt med skit !! det räcker inte att ta rent slangarna men den biten som sitter vid motorn skall ochså vara ren !!
detta var allt, hoppas att den börjar snurra fint nu !!

Hojmek
748 Inlägg
9 januari 2008
mastrorobert skrev:
hittat felet !! i den lilla plastburken där vevhusventilerna startar var fullt med skit !! det räcker inte att ta rent slangarna men den biten som sitter vid motorn skall ochså vara ren !!
detta var allt, hoppas att den börjar snurra fint nu !!

Precis "oljefällan" syftar du nog på smile Bytte min mot en ny lika bra

10 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
oljefällan...tack..hittade inte ordet, japp...den djävulen ja . vad kostar den ?? har bilen på jobbet och imorgon så skall vi byta ut den.

3 235 Inlägg
9 januari 2008
Det var egentligen den jag menade, såg nu att jag skrev "slangen" tidigare.
Hoppas det löser problemet.

10 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
löst problemet  halleluja...det kostade mig 297 kr men tackar jag för...det kunde kosta mer !

tack killar för hjälpen, helt underbara !!

Sök