jag kollade på ett gäng boxsters när jag var över sist och visst medelpriset ligger väl runt 17000 USD. jag vet även att det finns för 12-13000 USD på tex cars.com däremot så fick jag intrycket av det var jävligt slitna bilar. skitiga innuti osv plus att de flesta har gått rätt långt. så man ska nog upp i en 18-19000+ för att det ska vara en schysst bil och då är du på runt 130000 SEK så visst är det billigare sen tillkommer ev skatt och en annan sak som inte är helt oviktig, frakt, tumregeln som jag har lärt mig är att frakt från Cali ligger på runt 20k SEK. Visst det går nog att hitta billigare, polaren tog med sig sin sting ray från New York hit till Sverige och lyckades hitta för 6000 SEK dock så är det väl inte med försäkringar osv sen har denna herren en tendens till av snåla på fel saker.
då är vi uppe i ca 150000+ SEK, de flesta här ligger väl på 170 000SEK när affären är klarad så hittills har du nu sparat 20000SEK, och det är väl änsålånge bara en tidsfråga innan skatter och tullar är tillbaka, sedan tillkommer registrering osv här förr låg väl en regbes på ca 5000 va? vet inte vad den ligger på idag. men du ser det man tjänar minskar snabbt av. Sedan om man skall vara ekonom och följa alla teorier och läror så kan man även räkna in värdeminskningen, det blir för att det är en importbil, som en kostnad. och var hamnar vi då?
Vet vi ens hur reglerna för studerande i utland ligger till med bilar som flyttgods? Är tiden fortfarande ett år man måste ha bott utomlands?
Senast redigerat av niclas_swe (4 januari 2008)
Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA