2501
Sök

hur diffa man en 240 axel

90 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
#1
hej jag undra ur man diffa en bakaxel på en 240, jag vet att man svetsa men villka drev nån som kan beskriva , eller om nån ha några bilder på det mvh robin

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
13 januari 2008
#2
Svetsa ihop alla dreven bara. tongue

Allt för den där jävla hatten!

159 Inlägg
13 januari 2008
#3
Alla fyra dreven i mitten i diffen.

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)

1 311 Inlägg
13 januari 2008
#4
tänk på att de kan ge nedslag på svetsdiffat i bes bara... finns billiga locker-satser på blocket nu, mkt bättre!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
13 januari 2008
#5
Corpze skrev:
tänk på att de kan ge nedslag på svetsdiffat i bes bara... finns billiga locker-satser på blocket nu, mkt bättre!

Ja är det nån som kan förklara det?
Har hört flera som påstår att man torskar på ojämna bromsvärden när man kör svetsdiff.. Hur i helskotta är det möjligt, körs hö/vä bromsrulle med olika hastigheter för att avslöja svetsdiff eller vad?!


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 januari 2008
#6
http://www.garaget.org/gallery/archive/59194/175263_e7ycej.jpg
så här gör man:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 418 Inlägg
13 januari 2008
#7
turbotompa skrev:
Corpze skrev:
tänk på att de kan ge nedslag på svetsdiffat i bes bara... finns billiga locker-satser på blocket nu, mkt bättre!

Ja är det nån som kan förklara det?
Har hört flera som påstår att man torskar på ojämna bromsvärden när man kör svetsdiff.. Hur i helskotta är det möjligt, körs hö/vä bromsrulle med olika hastigheter för att avslöja svetsdiff eller vad?!

Isåfall har du hört fel för ojämna bromsvärden med svetsdiff är omöjligt!

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
13 januari 2008
#8
Lindberg88 skrev:
turbotompa skrev:
Corpze skrev:
tänk på att de kan ge nedslag på svetsdiffat i bes bara... finns billiga locker-satser på blocket nu, mkt bättre!

Ja är det nån som kan förklara det?
Har hört flera som påstår att man torskar på ojämna bromsvärden när man kör svetsdiff.. Hur i helskotta är det möjligt, körs hö/vä bromsrulle med olika hastigheter för att avslöja svetsdiff eller vad?!

Isåfall har du hört fel för ojämna bromsvärden med svetsdiff är omöjligt!

Nej jag har inte hört fel..
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=51015  Läs inlägg #6

turboforssen det där var en fjuttig svetsdiff...
Senast redigerat av turbotompa (13 januari 2008)


1 311 Inlägg
13 januari 2008
#9
anledningen till att de kan klaga med en stumm diff är just att du åker i en rent livsfarlig bil vid halkigtväglag i en kurva! men jag har läst om att man kan hävda att det är en väldigt spänd diffbroms, men den disskusionen finns redan i en annan forumsdel, om du ska svetsa, använd pinne, tror det bränner på bäst!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 januari 2008
#10
turbotompa skrev:
Lindberg88 skrev:
turbotompa skrev:

Ja är det nån som kan förklara det?
Har hört flera som påstår att man torskar på ojämna bromsvärden när man kör svetsdiff.. Hur i helskotta är det möjligt, körs hö/vä bromsrulle med olika hastigheter för att avslöja svetsdiff eller vad?!

Isåfall har du hört fel för ojämna bromsvärden med svetsdiff är omöjligt!

Nej jag har inte hört fel..
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=51015  Läs inlägg #6

turboforssen det där var en fjuttig svetsdiff...

ja men det visar  i alla fall hur man ska göra det är inte min bild:) jag svetsar grymt mycket mer:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
13 januari 2008
#11
turboforssen: haha det där är ju min diff wink första diffen jag svetsat och jag kör itne med nån brutal effekt.

Lindberg88 skrev:
Isåfall har du hört fel för ojämna bromsvärden med svetsdiff är omöjligt!

Helt korrekt, är stört omöjligt att få olika bromsvärden när båda hjulen obönhörligen snurrar med samma hastighet.

Vad gäller besiktningens kommenterar är det bara säga att du har diffbroms i bakaxeln, dom lär knappast tvinga dig bevisa ditt påstående. Det är om dom överhuvudtaget bryr sig, jag var in på besiktinig och senare en ombesiktning och ingen av gångerna reagerade dom på det.

Livsfarligt är det bara om man inte kan köra bil..

För att citera mig själv från en annan tråd:

gregolt skrev:
Lögn och förbannad dikt!

Allt detta skitsnack om svetsdiff. Har någon av er ens kört med svetsad differential eller har ni hört av er polares polare, eller läst på något motorforum att det är helt okörbart?

Myt 1: Svetsdiffning håller inte, det går sönder.
- Lär er svetsa, det håller. Ska ni ha helvetes mycket effekt så lägg i några plattjärn i klumpen innan ny bränner ihop den till en klump av OK 48.00

Myt 2: Svetsdiff går bara rakt fram på sommarn.
- Kör man som folk gör det inte det. (Jag gjorde inte det en gång och då bar det av rakt in i en vägskylt)

Myt 3: Svetsdiff går bara rakt fram på vintern.
- Se ovan. Vill man eller är oförsiktig är det dock lätt att bakändan halkar ut.

Myt 4: Besiktningen godkänner inte svetsdiff.
- Varken på riktiga besiktninen eller efterkontrollen brydde dom sig. Inte ens när bromsvärdena blev exakt lika dåliga sa dom något. Dom vet mycket väl att vissa bilar har nån typ av diffspärr, och dom ids knappast öppna difflocket för att kika vilken sort.

Myt 5: Det tuggar och hoppar när man kör sakta och backar.
- Delvis sant. När man backar är det ett helvete, det kan jag vara den förste att erkänna. Men när man kör sakta framåt märker man det inte alls, kanske en liten antydan, men inget man bryr sig om.

Myt 6: Svetsdiff nöter DÄCK.
- Helt sant. På vintern flyger dubben fort (iaf på nya vinterdäck) när ett av däcken nästan alltid slirar mot underlaget.
På sommaren snednöts både bak och framdäck pga utebliven diffverkan. Kör man svetsdiffat ska man antingen har ett stort däckkonto eller helt enkelt köpa billiga däck.
Senast redigerat av gregolt (13 januari 2008)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 januari 2008
#12
gregolt skrev:
turboforssen: haha det där är ju min diff wink första diffen jag svetsat och jag kör itne med nån brutal effekt.

Lindberg88 skrev:
Isåfall har du hört fel för ojämna bromsvärden med svetsdiff är omöjligt!

Helt korrekt, är stört omöjligt att få olika bromsvärden när båda hjulen obönhörligen snurrar med samma hastighet.

Vad gäller besiktningens kommenterar är det bara säga att du har diffbroms i bakaxeln, dom lär knappast tvinga dig bevisa ditt påstående. Det är om dom överhuvudtaget bryr sig, jag var in på besiktinig och senare en ombesiktning och ingen av gångerna reagerade dom på det.

Livsfarligt är det bara om man inte kan köra bil..

För att citera mig själv från en annan tråd:

gregolt skrev:
Lögn och förbannad dikt!

Allt detta skitsnack om svetsdiff. Har någon av er ens kört med svetsad differential eller har ni hört av er polares polare, eller läst på något motorforum att det är helt okörbart?

Myt 1: Svetsdiffning håller inte, det går sönder.
- Lär er svetsa, det håller. Ska ni ha helvetes mycket effekt så lägg i några plattjärn i klumpen innan ny bränner ihop den till en klump av OK 48.00

Myt 2: Svetsdiff går bara rakt fram på sommarn.
- Kör man som folk gör det inte det. (Jag gjorde inte det en gång och då bar det av rakt in i en vägskylt)

Myt 3: Svetsdiff går bara rakt fram på vintern.
- Se ovan. Vill man eller är oförsiktig är det dock lätt att bakändan halkar ut.

Myt 4: Besiktningen godkänner inte svetsdiff.
- Varken på riktiga besiktninen eller efterkontrollen brydde dom sig. Inte ens när bromsvärdena blev exakt lika dåliga sa dom något. Dom vet mycket väl att vissa bilar har nån typ av diffspärr, och dom ids knappast öppna difflocket för att kika vilken sort.

Myt 5: Det tuggar och hoppar när man kör sakta och backar.
- Delvis sant. När man backar är det ett helvete, det kan jag vara den förste att erkänna. Men när man kör sakta framåt märker man det inte alls, kanske en liten antydan, men inget man bryr sig om.

Myt 6: Svetsdiff nöter DÄCK.
- Helt sant. På vintern flyger dubben fort (iaf på nya vinterdäck) när ett av däcken nästan alltid slirar mot underlaget.
På sommaren snednöts både bak och framdäck pga utebliven diffverkan. Kör man svetsdiffat ska man antingen har ett stort däckkonto eller helt enkelt köpa billiga däck.


får ursäkta om jag använder din bild:) men det är ganska mycket folk som vill veta hur man gör så det är en ganska bra bild å visa med:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
13 januari 2008
#13
Det gör inget alls, önskar bara att jag hade avfettat och svetsat lite snyggare smile

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 januari 2008
#14
gregolt skrev:
Det gör inget alls, önskar bara att jag hade avfettat och svetsat lite snyggare smile

svetsen ser ju bra ut men lite mer svets hade ju inte skadat tongue sen är det skit samma om det är snyggt den ska ju ändå en kåpa för:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
13 januari 2008
#15
Man ska ju svetsa i proportion till hur mycket effekt man har i motorn. Ingen idé att svetsa för mycket, risken ökar bara att dreven eller drivaxlarna tappar sin härdning och istället går av som tändstickor när man ska ställa på asfalt smile Helst ska man ju ta ut hela klumpen och svetsa, men vem har tid med det?

Den där svetsen håller då för att sladda en hel del på asfalt i varje fall.

Sen får jag ju skämmas om någon av mina kollegor ser den där "svetsen", jobbar nämnligen som svetsare av och till och man vill ju inte riskera sitt rykte wink

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

153 Inlägg
13 januari 2008
#16
har sj besiktat min bil med svetsdiff,,, rullade igenom utan problem.. sa inte ens något om de, så de ska va lungt !!

Tuned By Nenne !!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 januari 2008
#17
gregolt skrev:
Man ska ju svetsa i proportion till hur mycket effekt man har i motorn. Ingen idé att svetsa för mycket, risken ökar bara att dreven eller drivaxlarna tappar sin härdning och istället går av som tändstickor när man ska ställa på asfalt smile Helst ska man ju ta ut hela klumpen och svetsa, men vem har tid med det?

Den där svetsen håller då för att sladda en hel del på asfalt i varje fall.

Sen får jag ju skämmas om någon av mina kollegor ser den där "svetsen", jobbar nämnligen som svetsare av och till och man vill ju inte riskera sitt rykte wink

ha ha  ja hoppas dom inte ser den då:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
13 januari 2008
#18
gregolt skrev:
turboforssen: haha det där är ju min diff wink första diffen jag svetsat och jag kör itne med nån brutal effekt.

Lindberg88 skrev:
Isåfall har du hört fel för ojämna bromsvärden med svetsdiff är omöjligt!

Helt korrekt, är stört omöjligt att få olika bromsvärden när båda hjulen obönhörligen snurrar med samma hastighet.

Vad gäller besiktningens kommenterar är det bara säga att du har diffbroms i bakaxeln, dom lär knappast tvinga dig bevisa ditt påstående. Det är om dom överhuvudtaget bryr sig, jag var in på besiktinig och senare en ombesiktning och ingen av gångerna reagerade dom på det.

Livsfarligt är det bara om man inte kan köra bil..

För att citera mig själv från en annan tråd:

Det fattar väl jag med att det skulle vara omöjligt att få ojämna bromsvärden med svetsdiff, alltså man har det inte i verkligheten på gatan men faktum är att värdena ibland blir ojämna i bilprovningens bromsutrustning. Vet flera som skrivit att dom råkat ut för detta, både i forumet här på g.org och på tpc. Ibland har de kommit undan med bromsprov på väg och ibland fått ett gäng 2or relaterade till bakbromsarna.. doh!


teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
13 januari 2008
#19
I sådana fall är det ju fel på deras utrustning smile

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå


Sök