gregolt skrev:
Lögn och förbannad dikt!
Allt detta skitsnack om svetsdiff. Har någon av er ens kört med svetsad differential eller har ni hört av er polares polare, eller läst på något motorforum att det är helt okörbart?
Myt 1: Svetsdiffning håller inte, det går sönder.- Lär er svetsa, det håller. Ska ni ha helvetes mycket effekt så lägg i några plattjärn i klumpen innan ny bränner ihop den till en klump av OK 48.00
Myt 2: Svetsdiff går bara rakt fram på sommarn.- Kör man som folk gör det inte det. (Jag gjorde inte det en gång och då bar det av rakt in i en vägskylt)
Myt 3: Svetsdiff går bara rakt fram på vintern.- Se ovan. Vill man eller är oförsiktig är det dock lätt att bakändan halkar ut.
Myt 4: Besiktningen godkänner inte svetsdiff.- Varken på riktiga besiktninen eller efterkontrollen brydde dom sig. Inte ens när bromsvärdena blev exakt lika dåliga sa dom något. Dom vet mycket väl att vissa bilar har nån typ av diffspärr, och dom ids knappast öppna difflocket för att kika vilken sort.
Myt 5: Det tuggar och hoppar när man kör sakta och backar.- Delvis sant. När man backar är det ett helvete, det kan jag vara den förste att erkänna. Men när man kör sakta framåt märker man det inte alls, kanske en liten antydan, men inget man bryr sig om.
Myt 6: Svetsdiff nöter DÄCK.- Helt sant. På vintern flyger dubben fort (iaf på nya vinterdäck) när ett av däcken nästan alltid slirar mot underlaget.
På sommaren snednöts både bak och framdäck pga utebliven diffverkan. Kör man svetsdiffat ska man antingen har ett stort däckkonto eller helt enkelt köpa billiga däck.