3376
Sök

Hjälp vid omkonstruering av mittkonsol

26 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
Inledning: Jag har läst nu i 2dagar om glasfiber & allt spacklande men ingen tar upp ämnet till 100% utan mest en massa små korta inlägg....

Planen: Jag skall försöka att omkonstruera min mittkonsol från stereo till armstöd.

Problemet: Jag vill inte behålla konsollens utformning vad avser askfat, tändare, pennhållare, armstöd osv.... Men de sidor som jag hittat "glasfiber 101" på, sägs det att jag måste använda mig av en form antingen hona el hane. Jag har helt enkelt inte en form att använda då allt skall göras om.

Finns det en chans att jag kan bygga ett skelett av pinnar eller dy och ändå få glasfibern att ligga rakt eller måste jag säkra med ett "tyg" över skelettet för att få det plant?

Hur ser en godkänd blandning ut för att klara dom påfrestningarna som en mittkonsol utsätts för (funderar på ett armstöd som kan fällas bort och istället blotta strömbrytare)?

Om jag mot alla odds skulle behålla sidorna på den gamla konsolen, måste jag då också lägga glasfiber över detta, tänker på det enhetliga utseendet eller löser vi detta med spackel och slipning (skall lackeras i "smoke" så småningom)?

En sista fundering på genvägar:

Finns det en möjlighet att lägga plast (typ gladpack el dy) over detaljer och sedan lackera eller är detta en absurd tanke?.

www.maniacracing.se
494 Inlägg
13 januari 2008
Finns det en chans att jag kan bygga ett skelett av pinnar eller dy och ändå få glasfibern att ligga rakt eller måste jag säkra med ett "tyg" över skelettet för att få det plant?

Det du kan göra är att använda dig av Pinnar och finmaskigt hönsnät till formen och sen platsa det med glasfibermata och slipa till det och måla det sen har du en Form.

Eller så skiter du i en form och kör med Fogskum o glasfiber funkar bra det med

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

26 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
ToBe skrev:
Det du kan göra är att använda dig av Pinnar och finmaskigt hönsnät till formen och sen platsa det med glasfibermata och slipa till det och måla det sen har du en Form.

Kollade upp det där med glasfibermatta men undrar om det skall vara "Emulsionsbunden" eller "Pulverbunden",
hittade emulsionsbunden för 15kr/m3 - 300grams, Billigt?

Och vid användandet av fogskum gör jag bara en avgjutning av nuvarande mittkonsol och sedan modifierar efter tycke, eller det var kanske inte så du menade!?

Lite överallt..
612 Inlägg
13 januari 2008
Dwarf-Lord skrev:
ToBe skrev:

Kollade upp det där med glasfibermatta men undrar om det skall vara "Emulsionsbunden" eller "Pulverbunden",
hittade emulsionsbunden för 15kr/m3 - 300grams, Billigt?

Och vid användandet av fogskum gör jag bara en avgjutning av nuvarande mittkonsol och sedan modifierar efter tycke, eller det var kanske inte så du menade!?

Vad är det för fel på biltema? Hehe..roll

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

26 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare

Har absolut ingen emot Biltema... köpte faktiskt nya lampor så sen som idag... "Mega Blue"

Jag undrar så mycket efter som jag vill lära mig samt anledningen till varför jag undra ang "Emulsionsbunden" eller "Pulverbunden" är att jag har fri tillgång till pulverbunden och funkar det é de alltså aningen billigare... typ Gratis...!

Lite överallt..
612 Inlägg
14 januari 2008
Dwarf-Lord skrev:

Har absolut ingen emot Biltema... köpte faktiskt nya lampor så sen som idag... "Mega Blue"

Jag undrar så mycket efter som jag vill lära mig samt anledningen till varför jag undra ang "Emulsionsbunden" eller "Pulverbunden" är att jag har fri tillgång till pulverbunden och funkar det é de alltså aningen billigare... typ Gratis...!

Aa, då förstår jag! wink

Har faktiskt inte en aning om vad Biltemas glasfiber är för något, har inte en susning om vad du pratar om så.. Hehe tongue

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

www.maniacracing.se
494 Inlägg
14 januari 2008
Du ska få en länk va mig som ja köper glasfiber ifrån

http://www.byggplast-batprylar.se/Secti … CatID=1521

Emulsionsbunden är det ja har Och det funkar bara bra

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

Sök