13 januari 2008
Trådstartare
Inledning: Jag har läst nu i 2dagar om glasfiber & allt spacklande men ingen tar upp ämnet till 100% utan mest en massa små korta inlägg....
Planen: Jag skall försöka att omkonstruera min mittkonsol från stereo till armstöd.
Problemet: Jag vill inte behålla konsollens utformning vad avser askfat, tändare, pennhållare, armstöd osv.... Men de sidor som jag hittat "glasfiber 101" på, sägs det att jag måste använda mig av en form antingen hona el hane. Jag har helt enkelt inte en form att använda då allt skall göras om.
Finns det en chans att jag kan bygga ett skelett av pinnar eller dy och ändå få glasfibern att ligga rakt eller måste jag säkra med ett "tyg" över skelettet för att få det plant?
Hur ser en godkänd blandning ut för att klara dom påfrestningarna som en mittkonsol utsätts för (funderar på ett armstöd som kan fällas bort och istället blotta strömbrytare)?
Om jag mot alla odds skulle behålla sidorna på den gamla konsolen, måste jag då också lägga glasfiber över detta, tänker på det enhetliga utseendet eller löser vi detta med spackel och slipning (skall lackeras i "smoke" så småningom)?
En sista fundering på genvägar:
Finns det en möjlighet att lägga plast (typ gladpack el dy) over detaljer och sedan lackera eller är detta en absurd tanke?.