3843
Sök

C20XE Går illa vid kall motor

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
7 februari 2006
Trådstartare
#1
Hej!

Min C20XE Motor går väldigt konstigt när den är kall.. Det knackar om den och den bluddrar som en jag vet inte vad... Varvräknaren är lite seg. När man gasar upp den så sticker varvräknaren upp till de vartal man kommer till men ligger sedan kvar där ett tag även fast motorn gått ner i varv.. Den går också ojämt på tomgången. Den låter lite nervös o sticker upp lite i varv när han känner för de... Lite för vilda hästar kanske;P Har också problem med att motorn kan dö när jag frikopplar (Även vid varm motor). Har fått för mig att det är vakum i tanken. För när jag släpper på tanklocket så pyser de som om man öppnar en öl eller liknande;P Och får för mig då att bilen går bättre. Kan de stämma? Är ganska jobbigt i korsningar när bilen bara dör utan anledning:D


///Syyhn
Senast redigerat av Syyhn (7 februari 2006)

/// SyyHn

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
7 februari 2006
Trådstartare
#2
Okej.. Ett problem som ingen stött på asså? =Ssad

/// SyyHn

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
8 februari 2006
#3
Syyhn skrev:
Okej.. Ett problem som ingen stött på asså? =Ssad

att bilen dör när du kopplar äns att den är varm låter som ett klassiskt dump problem med öppen dump och luftmassemätare.
Men jag antar att de är den vanliga 150 hästars motorn utan turbo?

att den är knasig i vilket fall som helst å hoppar på varvräknaren och att motorn känns allmänt självständig kan bero på att soppa pumpen skapar ett undertryck i tanken, - fixa avluftningen till tanken.

Funkar inte detta så känns de som de är tändkablar fördelare mm de är fel på.

Kolla även luftmasse mätare och lambda innan du börjar rota i fördelare å sånt.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

6 Inlägg
8 februari 2006
#4
Har haft exakt samma problem, motorn stannar och ett jäkla tryck när man öppnar tanklocket. på min var det tomgångsmotorn + kolkanisterreturen (ventilen vid motorn).
gick som vanligt efter byte

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
8 februari 2006
Trådstartare
#5
Lucifer84 skrev:
Syyhn skrev:
Okej.. Ett problem som ingen stött på asså? =Ssad

att bilen dör när du kopplar äns att den är varm låter som ett klassiskt dump problem med öppen dump och luftmassemätare.
Men jag antar att de är den vanliga 150 hästars motorn utan turbo?

att den är knasig i vilket fall som helst å hoppar på varvräknaren och att motorn känns allmänt självständig kan bero på att soppa pumpen skapar ett undertryck i tanken, - fixa avluftningen till tanken.

Funkar inte detta så känns de som de är tändkablar fördelare mm de är fel på.

Kolla även luftmasse mätare och lambda innan du börjar rota i fördelare å sånt.

Nepp de är ingen turbo i den:'(
Varv räknaren hoppar inte... Den är lixom seg om man säger så.. Om jag tex gasar upp bilen till 3000rpm och släpper av på gasen så stannar den på 3000 ett tag även fast motorn kanske är nere på 1500rpm... Men jag ska kolla dom grejerna..  Tack för tipsen;P

/// SyyHn


Sök