Min 540 E34 snittar runt litern (lite drygt) på långkörning, men så är jag oxå ganska flitig att använda det som finns under huven vid omkörningar osv. Hehe, råkade ju inte köpa en motorstark bil av misstag...
Vid normal blandad körning dricker den ca 1,3-1,4 liter milen och det tycker jag är helt ok
Nu är ju inte E34 och E39 samma kaross, med de problem som finns/har funnits på min är:
*Krånglande baklucka (touring) samma var på min gamla 530 Touring jag hade förrförra vintern.
* Generatorn dog och behövde bytas vid 35k/mil
* Klassiska BMW-plingandet som varnar för allt från trasiga lampor till spolarvätskenivå - utan att något är fel
* Rost
* Läckage från bensintanken
* Stabilisatorstag i framvagnen som går sönder mest hela tiden. Konstuktion lika kraftig som en BIC-penna som skall hålla hela framvagnen...
Kostar å andra sidan 300 kr stk hos BMW och 129 kr stk hos Biltema och tar en kvart att byta.
Annars kan måste jag säga att det är en otroligt bra bil! Med 37k på mätaren nu är bilen helt topp i motor och drivlina och jag är otroligt nöjd med den. Svårt att se hur man kan hitta en roligare (286 hk + bakhjulsdrift) och komfortablare (gammal välutrustad lyxkärra!) bil för så små pengar.
Trafikförsäkringen jag betalar hos Salus Ansvar ligger på 4800kr/år, men kollade med IF och de skulle ha 3300kr/år. Lite i dyraste laget kanske, men å andra sidan är ju min bil så gammal att jag inte har någon värdeminskning på bilen längre.