3430
Sök

Köp tips bmw 540i e39

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
16 januari 2008
pulk skrev:
låter som dyr försäkring, min 323 står på mej och det är 750kr månaden helförsäkring (1500mil, 6000självrisk, 23år bor på "landet"). Kompis till mej hade en 540 -99a sluta med att han sålde den för 40 000 efter 6månader med följande fel som kommit. En luftmassemätare fel signal å taskig gång, rost på bakluckan och den gick inte att öppna annat än glaset (kombi). ABS givare fram som inte fungera och airbaggivare i en stol som också lagt av. Dom gånger jag körde den låg förbrukningen 2liter/mil vilket är normalt när 286hk används flitigt :p annars sa han att på långturer gick den ner mot litern

Låter som ett dåligt köp.
Kan hända med vilken bil som helst.

2 liter/mil kan jag köra med min bil utan problem tongue
Det går dock att dra ner den till 0.8 vid långkörning vilket jag tvivlar på att en 540 klarar hmm

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
16 januari 2008
pulk skrev:
låter som dyr försäkring, min 323 står på mej och det är 750kr månaden helförsäkring (1500mil, 6000självrisk, 23år bor på "landet"). Kompis till mej hade en 540 -99a sluta med att han sålde den för 40 000 efter 6månader med följande fel som kommit. En luftmassemätare fel signal å taskig gång, rost på bakluckan och den gick inte att öppna annat än glaset (kombi). ABS givare fram som inte fungera och airbaggivare i en stol som också lagt av. Dom gånger jag körde den låg förbrukningen 2liter/mil vilket är normalt när 286hk används flitigt :p annars sa han att på långturer gick den ner mot litern

2l milen, du måste kört som en galning, jag som kör mycket stan och bland med V-12a med 360hk har alldrig gott över 1,6l milen, körde 560mil under semester i Frankrike och hade en snitt förbrukning på 1,2 liter milen när jag kom tillbaka och jag hade inget rå ägg under gaspedalen. jag är Fransman och kör som det ska.
Dom givarna är inget stora kostnader att byta.
540 är en mycket trevligt BMW som har mycket bra kör glägje och respons under motor huvud.
En 540 klara av utan problem 0,8l milen på lång körning.
Senast redigerat av alain (16 januari 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

155 Inlägg
16 januari 2008
jag låg i snitt på ca 1,5liter milen och körde mestadels stadstrafik innan jag ställde av bilen. Men visst det är inte svårt att dra upp förbrukningen till 2l milen.

GirlsGoFast
172 Inlägg
16 januari 2008
Min 540 E34 snittar runt litern (lite drygt) på långkörning, men så är jag oxå ganska flitig att använda det som finns under huven vid omkörningar osv. Hehe, råkade ju inte köpa en motorstark bil av misstag... big_smile Vid normal blandad körning dricker den ca 1,3-1,4 liter milen och det tycker jag är helt ok

Nu är ju inte E34 och E39 samma kaross, med de problem som finns/har funnits på min är:
*Krånglande baklucka (touring) samma var på min gamla 530 Touring jag hade förrförra vintern.
* Generatorn dog och behövde bytas vid 35k/mil
* Klassiska BMW-plingandet som varnar för allt från trasiga lampor till spolarvätskenivå - utan att något är fel
* Rost
* Läckage från bensintanken
* Stabilisatorstag i framvagnen som går sönder mest hela tiden. Konstuktion lika kraftig som en BIC-penna som skall hålla hela framvagnen... sad Kostar å andra sidan 300 kr stk hos BMW och 129 kr stk hos Biltema och tar en kvart att byta. smile

Annars kan måste jag säga att det är en otroligt bra bil! Med 37k på mätaren nu är bilen helt topp i motor och drivlina och jag är otroligt nöjd med den. Svårt att se hur man kan hitta en roligare (286 hk + bakhjulsdrift) och komfortablare (gammal välutrustad lyxkärra!) bil för så små pengar.

Trafikförsäkringen jag betalar hos Salus Ansvar ligger på 4800kr/år, men kollade med IF och de skulle ha 3300kr/år.  Lite i dyraste laget kanske, men å andra sidan är ju min bil så gammal att jag inte har någon värdeminskning på bilen längre. smile

http://www.girlsgofast.com
http://200sx.kicks-ass.net/anna_/
GirlsGoFast - klubben för biltokiga tjejer! Nu över 750 medlemmar! =)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
16 januari 2008
Anna_ skrev:
Min 540 E34 snittar runt litern (lite drygt) på långkörning, men så är jag oxå ganska flitig att använda det som finns under huven vid omkörningar osv. Hehe, råkade ju inte köpa en motorstark bil av misstag... big_smile Vid normal blandad körning dricker den ca 1,3-1,4 liter milen och det tycker jag är helt ok

Men du har en automatare också.

Någon som vet bensinskillnaderna mellan autmataren (med step-tronic-lådan) och den 6-växlade manuella?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
16 januari 2008
Har du inte tittat på (www.autopower.se), där har du alla upplysningar om den 540 som du önskar, där får du se olika modeler och deras skillnad med bensinförbrukning.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
16 januari 2008
alain skrev:
Har du inte tittat på (www.autopower.se), där har du alla upplysningar om den 540 som du önskar, där får du se olika modeler och deras skillnad med bensinförbrukning.

Modellguiden säger inte när den 6-växlade manuella kom och inte heller vilken förbrukning den har jämfört med dels den autmatväxlade och den 5-växlade manuella.

Sen säger den inte heller hur stor skillnad det är i varvtal i motorvägskörning mellan automataren och den 6-växlade manuella, något jag också vill veta smile

3 121 Inlägg
16 januari 2008
John87 skrev:
alain skrev:

Modellguiden säger inte när den 6-växlade manuella kom och inte heller vilken förbrukning den har jämfört med dels den automatväxlade och den 5-växlade manuella.

Sen säger den inte heller hur stor skillnad det är i varvtal i motorvägskörning mellan automataren och den 6-växlade manuella, något jag också vill veta smile

540iA (automat) sedan dricker ungefär 1,28l/mil blandad körning 0-100 på 6,4s
540i sedan dricker ungefär 1,23l/mil blandad körning 0-100 på 6,2s

Enligt modellguiden kom manuella versionen 2001, men möjligt att den kom tidigare.

Vet inte hur stor skillanden är i utväxling mellan manuell eller automat, men om du frågar på autopower får du nog svaret. Lillebrors automatare 540 gör över 250 på 4:an (av 5 växlar). Den varvar inte överdrivet mycket med andra ord.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
16 januari 2008
viccoA skrev:

Jo, men är det den 5- eller 6-växlade lådan?
Min gissning är 5'an.

3 121 Inlägg
16 januari 2008
John87 skrev:
viccoA skrev:

Min gissning är 5'an.

Finns bara en manuell och den är 6-växlad. cool

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
16 januari 2008
viccoA skrev:
John87 skrev:
viccoA skrev:

Min gissning är 5'an.

Finns bara en manuell och den är 6-växlad. cool

Se vad man lär sig av att fråga onödigt dumma frågor big_smile

Tack!

Sök