3322
Sök

Mitsubishi Colt 1989, HC-halt, CO-halt för hög. Tomgång förhöjd

48 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#1
Hejsan

Var in med min vinterbil igår på bilprovningen.
Fick lite fel på bilen, Skulle behöva lite råd & hjälp från er som kan,

Jag fick följande fel

HC-halt tomgång, för hög
CO-halt förhöjd tomgång, för hög
Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig

står det nedan

CO - 0,4 (0,5)
CO 2500 - 0,5 (0,3)
HC - 298 (100)
Lambda - 1,24 (0,97-1,03)


Någon som vet vad detta kan bero på, OBS att bilen var inte så jätte varmkörd när den åkte in, det blåste ganska kallt igår & jag åkte hemmifrån direkt dit, tog mellan 5 & 10 min. & bilen hadde stått hela dagen, Han åkte ett varv igen & sedan kollade värdena men det blev fel endå.. På förra besiktningen så var värdena kanonbra, Så min fråga är, någon som vet vad det kan bero på ?
OBS: jag har en liten läcka i avgassystemet som jag hör på min förarsida när jag kliver ur bilen, det är inte jättestarkt ljud, men man hör att det flåsar lite.

Bilen är en Mitsubishi Colt 1,5
21000 mil.

Har sökt lite i forumet, & 98% så skriver alla k-sprit, men man vill ju kunna reparera felet,

Han sa det att det kan vara precis vad som helst, men jag antar att det kan ha med Lambda & katten ? eftersom den får fel lambda värde, Jag vet EJ om katten är bytt, eftersom jag bara ägt bilen i någon månad, & förra besiktningsprottokollet så var det HELT blankt, inte ens bra att veta, så jag undrar om jag kör som en kratta smile visst har man brännt ur den då & då, men det är ju lixom en vinterbil, ta sig från A till B med, inget man tävlar med eller allmänt buskör med heller..

Någon som vet vad alla värden är till för bilen ? Lambda antar jag att det har med lambdan att göra, men själva HC halten & CO 2500.

Jag ska testa att byta olja,luftfilter,oljefilter,fördelarlock,rotor,

tändstift är nyligen bytt, visseligen biltemas, men fan dom borde ju hålla tycker man..

Tacksam för svar smile

JA JAG HAR LÄST FORUMREGLERNA, & JA JAG HAR SÖKT I HELA FORUMET, MEN NEJ FICK INGET KORREKT SVAR TILL JUST MIN FUNDERING, & NEJ JAG VILL INTE HÄLLA I K-SPRIT I BILEN SOM 98% ALLA SKRIVER

M-Power

3 235 Inlägg
18 januari 2008
#2
Jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem...

Läste att du hade Biltemastift, och det avråder jag.

Jag har ingenting emot Biltema, för det mesta till bilen köper jag där, men just stift har jag hört kan gå av vid demontering, så att gängorna sitter kvar i toppen:(


Sitter lamdan efter läackaget, så kan det vara problemet men värdena och tomgången...
Fast jag är inte så kunnig på bensinare, har bara haft dieslar hittils.


26 Inlägg
18 januari 2008
#3
Först och främst:
Varför kör du till besiktningen med en knappt varm bil???

men men... då vet du de iaf....

Någon som vet vad alla värden är till för bilen ? Lambda antar jag att det har med lambdan att göra, men själva HC halten & CO 2500.

Lambda λ => Förhållande mellan luft & bränsle
HC => Kolväte utsläpp
CO => Koloxid utsläpp

HC & COx bildas vid förbränning och är ytterst beroende av fria Syre-atomer (O).

λ har til uppgift att styra bränsleinsprutningen och mäter detta via en transmitter som sitter på avgassidan. Då den är utsatt för en hel del påfrestningar är chansen ganska stor att den med tiden får en förskjutning i sin nollpunkt.
Om du har ett hål i avgassystemet före λ-mätaren är chansen stor att den inte kan göra en korrekt avläsning. Varvid din bil får fel bränsle-förhållande och dina värden förhöjs.

Om ditt λ är 1,24 betyder det att du har på tok förmycket luft i förhållande till bränsle varvid det bildas mer HC & COx.

Ditt lilla problem börjar med största sannolikhet vid ditt avgashål och slutar i λ-mätaren

Det blir säkert en ejektorverkan där hålet är som drar in ytterligare syre till λ-mätaren och den blandar därför fel...
Senast redigerat av Dwarf-Lord (18 januari 2008)

1 019 Inlägg
18 januari 2008
#4
Man mäter inte koldioxid vid avgasprovet. CO är koloxid och mäts på tomgång och förhöjd tomgång.


48 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#5
Dwarf-Lord skrev:
Först och främst:
Varför kör du till besiktningen med en knappt varm bil???

men men... då vet du de iaf....

Någon som vet vad alla värden är till för bilen ? Lambda antar jag att det har med lambdan att göra, men själva HC halten & CO 2500.

Lambda λ => Förhållande mellan luft & bränsle
HC => Kolväte utsläpp
CO2 => Koldioxid utsläpp

HC & COx bildas vid förbränning och är ytterst beroende av fria Syre-atomer (O).

λ har til uppgift att styra bränsleinsprutningen och mäter detta via en transmitter som sitter på avgassidan. Då den är utsatt för en hel del påfrestningar är chansen ganska stor att den med tiden får en förskjutning i sin nollpunkt.
Om du har ett hål i avgassystemet före λ-mätaren är chansen stor att den inte kan göra en korrekt avläsning. Varvid din bil får fel bränsle-förhållande och dina värden förhöjs.

Om ditt λ är 1,24 betyder det att du har på tok förmycket luft i förhållande till bränsle varvid det bildas mer HC & COx.

Ditt lilla problem börjar med största sannolikhet vid ditt avgashål och slutar i λ-mätaren

Det blir säkert en ejektorverkan där hålet är som drar in ytterligare syre till λ-mätaren och den blandar därför fel...

Jo för att jag åkte in med en kall bil är på grund av att jag ALLTID gjort det & har ALDRIG haft ett sådant fel som detta, har aldrig hört talas om det ens i min kompiskrätts att det förekommit, så det är därför jag inte varmkörde den & jag visste heller inte att man ska göra det med en bil, men det vet jag nu i alla fall,

Det där med att det är hål i avgassystemet, fattar lixom inte hur det kan ha med det att göra, ska ju aldrig säga aldrig, men vitt så jag vet så blåser det ganska rejält ut & inte in ? ja jag är inte så innsatt i detta tyvär, men jag ska i alla fall sätta på ett nytt system, kommer väll mer hål nu under vintern med allt jäkla SALT, sen får man väll se, OBS; kan tillägga att den är lite vrång på tomgången också, tex, har den stått en dag & man startar den, så fort man börjar rulla så går den ner i varv & sen dör, startar man den igen & sen håller lite gas några hundra meter så är den klar, men sätter jag den EJ i rullning så står den på tomgången klockrent, kanske har med det att göra.. ? En till sak, ibland när man kört lite hårt eller långa färder så brukar det kunna lukta ren s*it när man kliver ur bilen, har det med katten att göra tro ? kanske är helt slut, vem vet, jag vet ju inte enns om det är orginal som suttit på i 21000 mil, har bara ägt den sen Aug.

gåta är det vad jag kallar detta.. smile

tack för er som har tagit er tid att skriva & förklara, mycket tacksam

M-Power

26 Inlägg
18 januari 2008
#6
Eclipse-GS skrev:
Jo för att jag åkte in med en kall bil är på grund av att jag ALLTID gjort det & har ALDRIG haft ett sådant fel som detta, har aldrig hört talas om det ens i min kompiskrätts att det förekommit, så det är därför jag inte varmkörde den & jag visste heller inte att man ska göra det med en bil, men det vet jag nu i alla fall,

Det där med att det är hål i avgassystemet, fattar lixom inte hur det kan ha med det att göra, ska ju aldrig säga aldrig, men vitt så jag vet så blåser det ganska rejält ut & inte in ? ja jag är inte så innsatt i detta tyvär, men jag ska i alla fall sätta på ett nytt system, kommer väll mer hål nu under vintern med allt jäkla SALT, sen får man väll se, OBS; kan tillägga att den är lite vrång på tomgången också, tex, har den stått en dag & man startar den, så fort man börjar rulla så går den ner i varv & sen dör, startar man den igen & sen håller lite gas några hundra meter så är den klar, men sätter jag den EJ i rullning så står den på tomgången klockrent, kanske har med det att göra.. ? En till sak, ibland när man kört lite hårt eller långa färder så brukar det kunna lukta ren s*it när man kliver ur bilen, har det med katten att göra tro ? kanske är helt slut, vem vet, jag vet ju inte enns om det är orginal som suttit på i 21000 mil, har bara ägt den sen Aug.

gåta är det vad jag kallar detta.. smile

tack för er som har tagit er tid att skriva & förklara, mycket tacksam

Först ett tack till Garfield för denna underbara feedback... Klart att man mäter kolmonoxid, fel av mig... men COx bildas faktiskt också... eftersom det finns kol & syre + värme...

Okey ang ejektor-teorin... då vet vi att det inte är där luften kommer ifrån...

Har λ-mätaren blivit diagnostiserad av dig?? Kontakta verkstad och be dom kontrollera λ alt. gör det själv... Om de kostar skjortan vet jag ej... men ibland é de billigare & köpa ny...

Jag menar på att katten inte arbetar till 100% förräns den är genomvarm därför min kommentar...

Vet inte riktigt om det är katten som spökar för dig, men rasslar det eller låter olikt om den så är det troligvis ett problem med den...

Ang.
kan tillägga att den är lite vrång på tomgången också, tex, har den stått en dag & man startar den, så fort man börjar rulla så går den ner i varv & sen dör, startar man den igen & sen håller lite gas några hundra meter så är den klar, men sätter jag den EJ i rullning så står den på tomgången klockrent, kanske har med det att göra.. ?

Hur ligger din tomgång?
Går motorn succesivt tungt eller dör den bara tvärt?
Hur mycket stödgas måste du ge för att den inte skall dö?

48 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#7
Dwarf-Lord skrev:
Eclipse-GS skrev:
Jo för att jag åkte in med en kall bil är på grund av att jag ALLTID gjort det & har ALDRIG haft ett sådant fel som detta, har aldrig hört talas om det ens i min kompiskrätts att det förekommit, så det är därför jag inte varmkörde den & jag visste heller inte att man ska göra det med en bil, men det vet jag nu i alla fall,

Det där med att det är hål i avgassystemet, fattar lixom inte hur det kan ha med det att göra, ska ju aldrig säga aldrig, men vitt så jag vet så blåser det ganska rejält ut & inte in ? ja jag är inte så innsatt i detta tyvär, men jag ska i alla fall sätta på ett nytt system, kommer väll mer hål nu under vintern med allt jäkla SALT, sen får man väll se, OBS; kan tillägga att den är lite vrång på tomgången också, tex, har den stått en dag & man startar den, så fort man börjar rulla så går den ner i varv & sen dör, startar man den igen & sen håller lite gas några hundra meter så är den klar, men sätter jag den EJ i rullning så står den på tomgången klockrent, kanske har med det att göra.. ? En till sak, ibland när man kört lite hårt eller långa färder så brukar det kunna lukta ren s*it när man kliver ur bilen, har det med katten att göra tro ? kanske är helt slut, vem vet, jag vet ju inte enns om det är orginal som suttit på i 21000 mil, har bara ägt den sen Aug.

gåta är det vad jag kallar detta.. smile

tack för er som har tagit er tid att skriva & förklara, mycket tacksam

Först ett tack till Garfield för denna underbara feedback... Klart att man mäter kolmonoxid, fel av mig... men COx bildas faktiskt också... eftersom det finns kol & syre + värme...

Okey ang ejektor-teorin... då vet vi att det inte är där luften kommer ifrån...

Har λ-mätaren blivit diagnostiserad av dig?? Kontakta verkstad och be dom kontrollera λ alt. gör det själv... Om de kostar skjortan vet jag ej... men ibland é de billigare & köpa ny...

Jag menar på att katten inte arbetar till 100% förräns den är genomvarm därför min kommentar...

Vet inte riktigt om det är katten som spökar för dig, men rasslar det eller låter olikt om den så är det troligvis ett problem med den...

Ang.
kan tillägga att den är lite vrång på tomgången också, tex, har den stått en dag & man startar den, så fort man börjar rulla så går den ner i varv & sen dör, startar man den igen & sen håller lite gas några hundra meter så är den klar, men sätter jag den EJ i rullning så står den på tomgången klockrent, kanske har med det att göra.. ?

Hur ligger din tomgång?
Går motorn succesivt tungt eller dör den bara tvärt?
Hur mycket stödgas måste du ge för att den inte skall dö?

Hej

åter tack för att ni tar er tid att hjälpa & ge massa ställningar till vad det kan vara,

tomgången ligger på en ca 1000 rpm när jag startar den, sen börjar jag rulla så går den ner på en gång & den stannar, men duttar jag lite på gasen till typ 800 rpm eller mindre så håller sig den bra & jag kan köra, sen typ om det kommer ödljus efter några hundra meter så kan tomgången penndla mellan 100 rpm till 800/1000 rpm & hålla på så ett bra tag, men kör jag flera flera mil & sedan stannar så håller den sig på 1000 rpm, Motorn går bra tycler jag, den tickar ingenting eller missljud, det enda man hör är att det är håll i avgassyetemet om jag kliver ur & böjjer mig ner lite, så hör man ett fladder, Men den börja så där ni i vintras, i Aug/Sep så funka den rätt bra med tomgången, men jag fick torka rent fördelarlocket här om veckan, för det var fukt i den & då funka den kanonbra, bytte nya tändstift i samma veva, men som sakt, motorn går bra, inge missljud eller tickningar eller nå dyligt..

Har läst lite att en katt ska fungera över 400 grader till 800 grader, under så gör den iget jobb & etfer så bränner den sönder, men den kan knappast vart 400 grader på besiktningen, lite nytt detta för mig nämligen smile så jag är otroligt glad att ni försöker ge mig ledtrådar, & jag hoppas att jag förklarar korrekt..

MVH

M-Power

26 Inlägg
18 januari 2008
#8
Verkar konstigt det där med att den pendlar på tomgång mellan 100-900rpm...
Kan teoretiskt (kanske praktiskt?) ha ett samband med ditt höga λ.

Teorin:
Du startar motorn (λ=1,6 skall va lite fetare vid kallstart) och direkt kallar transmittern efter mer bränsle.
Du får nu en enormt fet blandning som gör att det blir en feltändning.

Denne teori bygger på att du har en λ-mätare med nollpunkts-förskjutning...

Teori 2:
När du torkade ur fördelarlocket kan du ha skadat kolet som finns där... "känsligt"

Teori 3:
I samband med tändstiftbytet kan du ochså ha gängat fel (ytters otänkbart) men kan hända... alt att tändkablarna inte håller fullgott skick....

Hoppas det löser sig...

    //   Dwarf
Senast redigerat av Dwarf-Lord (18 januari 2008)


Sök