3335
Sök

Gissningslek V40 T4 -99 Startproblem

83 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Bilen:
V40 T4 (1,9) 1999 (Fas 1) Helt orginal.

Problmet:
Går nästan alltid 3-4sekunder på startmotorn innan den går igång. När den startat går den fint.
Vänta på soppapumpen ger inget resultat, sitter splitter nya tändstift i.
Fast ibland så hoppar den igågn som vilken bil som helst utan nån förklaring.
Problemet försvinner när den är varm, och inte står stilla längre än 10/15min

Någon som har en kvalificerad gissning?
Soppa filtret?
BTR?
Tändsidan?
Senast redigerat av abe-gbg (22 januari 2008)

Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 januari 2008
Kan vara så att tempgivaren är paj, då vet bilen itne att det är kallt och chokar inte.  Kan även vara kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren som spökar för dig.

sätter den några felkodet tro?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

83 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
torpis skrev:
Kan vara så att tempgivaren är paj, då vet bilen itne att det är kallt och chokar inte.  Kan även vara kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren som spökar för dig.

sätter den några felkodet tro?

Borde den inte tända nån lampa om den lagrat felkoder?

Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience

730 Inlägg
22 januari 2008
Kan det inte vara soppapumpen som är kass?
En kompis har samma problem fast inte en volvo utan en peugeot

83 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
master_- skrev:

Kan iof vara att den inte jobbar upp tillräckligt med tryck, man hör att den surrar iaf. så stendöd är den inte.
Fler teorier? smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 januari 2008
abe-gbg skrev:

inte säkert, även om den "ska" så skall man inte ta förgivet att så är fallet  heh...

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

730 Inlägg
22 januari 2008
abe-gbg skrev:
master_- skrev:

Kan iof vara att den inte jobbar upp tillräckligt med tryck, man hör att den surrar iaf. så stendöd är den inte.
Fler teorier? smile

aa okej, det var nog den enda iden jag kunde komma på.
hoppas de fixar sig

83 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
torpis skrev:
abe-gbg skrev:

inte säkert, även om den "ska" så skall man inte ta förgivet att så är fallet  heh...

You got a point! smile
Nån i gbg me felkodsläsare?

Känns surt att pynta volvo 400kr för att dom ens ska lukta på bilen...

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 januari 2008
abe-gbg skrev:
torpis skrev:
abe-gbg skrev:

You got a point! smile
Nån i gbg me felkodsläsare?

Känns surt att pynta volvo 400kr för att dom ens ska lukta på bilen...

Volvo här överraskar och läser felkoder för kaffepengar, kliv in på verkstan och fråga där, ofta är de trevliga prickar som fixar felkoderna snabbt och smidigt.  Vanliga OBD2-läsare är begränsade och hittar itne alla koder alla gånger...  tyvärr
Senast redigerat av torpis (23 januari 2008)

83 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
"Volvo här överraskar och läser felkoder för kaffepengar, kliv in på verkstan och fråga där"???!?
Här? Där?
Va inne på Bilia i Gbg o frågade vad dom trodde de kunde va o dom sa bara att ja skulle läsa felkoder som kostade 400, till att börja med.

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 januari 2008
abe-gbg skrev:
Här? Där?

"Där" menar jag gå in i verkstan och hugg mekanikern och inte till receptionen.

men för all del bilia är bilia...

83 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
torpis skrev:
abe-gbg skrev:
Här? Där?

"Där" menar jag gå in i verkstan och hugg mekanikern och inte till receptionen.

men för all del bilia är bilia...

Jaha du menar de gamla tricket smile
Men som du sa bilia är nog bilia men nån annan ska man nog kunna muta lite lättare tongue

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
23 januari 2008
Svåstartad dock ej när varm... Men ibland startar den som vanligt... Cirka varannan gång?
Testa vrid på nycklen till start så den hostar till lite och vrid av och starta den igen, startar den lättare då?

LMM mkt vanlig att den börjar spöka, den klarar inte mäta rätt luftflöde under "crankning" (start ögonblicket) men funkar utmärkt i tidigt skede när motorn är igång. Efter ett tag klarar den inte tomgång mm.
Men annars så har S40 motorerna inkl t4 längre cranknings tid än vad kan anses normalt. Och det är då inget fel på motorn. Men börjar motorn få problem med tomgång tänder motorlampa etc. så är LMM en trovärdig kandidat.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Sök