Det jävliga just nu är att precis när jag fick den nya dumpen hit från Sverige så glömde ju herrn här bort att han inte hade tillräckligt med glykol i kylaren så i förrgår pissade det rätt bra ur blocket (Volvo B23ET.) Det frös på här under natten och klart som fan så sparkade blocket ut en av fryspluggarna! Å med min vanliga tur så e det just den jävligaste å komma åt, den precis bakom oljefiltret å allt annan elände som är i vägen! Och hittills har jag inte hittat nån filteravdragare här, verktygsmässigt e den här ön (Island) i en klass för sig, hahaha! Kan man inte ersätta original-pluggen med nån annan universiell som är enklare att plugga igen med, typ nån gummiplugg med expanderande skruv-justering eller nåt?begriper inte hur fan man får in original-pluggen igen, antar att det är en j-vla massa våld med i bilden? Råd?
du måste ha en ny plugg.. lägg i den så den bullar UTÅT och ge på'n en jävla smäll ba.. oljefiltret släpper man med värsta polygripen om det sitter som fan,,
okej tack för snabbt svar! är så att jag funderar på att hämta en 240 gle -83 som en frysplugg hade gått på. ägaren innan hade bara haft vatten i kylaren så det hade fryst, kan det vara något annat som har gått sönder? och nog ska det väll gå att provstarta/provköra en liten sväng fast en eller flera fryspluggar har gått?
Det jävliga just nu är att precis när jag fick den nya dumpen hit från Sverige så glömde ju herrn här bort att han inte hade tillräckligt med glykol i kylaren så i förrgår pissade det rätt bra ur blocket (Volvo B23ET.) Det frös på här under natten och klart som fan så sparkade blocket ut en av fryspluggarna! Å med min vanliga tur så e det just den jävligaste å komma åt, den precis bakom oljefiltret å allt annan elände som är i vägen! Och hittills har jag inte hittat nån filteravdragare här, verktygsmässigt e den här ön (Island) i en klass för sig, hahaha! Kan man inte ersätta original-pluggen med nån annan universiell som är enklare att plugga igen med, typ nån gummiplugg med expanderande skruv-justering eller nåt?begriper inte hur fan man får in original-pluggen igen, antar att det är en j-vla massa våld med i bilden? Råd?
En polare och jag stoppade tillbaka fryspluggarna i en jeep comanche 4,0L i går.
Vi tog dom gamla och bankade till precis på buktningen och bankade i dom i blocket med lite flänstätning runt om. håller tätt ännu så länge men har inte hunnit pröva med tryck i systemet då startmotorn sa upp sig.
Provade att komma åt underifrån men det gick inte så vi fick skruva dän hela både insugsrör och grenrör.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Jorå, det sitter som sagt 8 pluggar, 4 på varje sida. Och själkvlart sköt en till ut på andra sidan strax efter jag lyckades fixa den första, men tro på fan så hade dom faktiskt fryspluggar på Volvo-återförsäljaren här på Island! Problemet löst, men nu är det adaptern mellan blocket och oljefiltret som strular, gängerna sa NEJ så nån vidare oljekylning har man inte för tillfället!! Så Volvon har varit parkerad 2 veckor nu och 4-runnern tar mig till jobbet istället! Blir beställning från KG nästa vecka!
se till att ha glykol i era motorer, o fräch ska den va. den e ju inte i kylsystemet bara för att förhindra frysning ju. den höjer kokpunkten, förhindrar oxidering av aluminium o förhindrar rost!!
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!