3078
Sök

Hur byta Frysplugg

Greve
19 Inlägg
27 oktober 2006
Trådstartare
#1
Det jävliga just nu är att precis när jag fick den nya dumpen hit från Sverige så glömde ju herrn här bort att han inte hade tillräckligt med glykol i kylaren så i förrgår pissade det rätt bra ur blocket (Volvo B23ET.) Det frös på här under natten och klart som fan så sparkade blocket ut en av fryspluggarna! Å med min vanliga tur så e det just den jävligaste å komma åt, den precis bakom oljefiltret å allt annan elände som är i vägen! Och hittills har jag inte hittat nån filteravdragare här, verktygsmässigt e den här ön (Island) i en klass för sig, hahaha! Kan man inte ersätta original-pluggen med nån annan universiell som är enklare att plugga igen med, typ nån gummiplugg med expanderande skruv-justering eller nåt?begriper inte hur fan man får in original-pluggen igen, antar att det är en j-vla massa våld med i bilden? Råd?

Ride hard......die free!

Avstängd
196 Inlägg
27 oktober 2006
#2
du måste ha en ny plugg.. lägg i den så den bullar UTÅT och ge på'n en jävla smäll ba..  oljefiltret släpper man med värsta polygripen om det sitter som fan,,

175 Inlägg
7 november 2006
#3
lånar tråden lite, hur många fryspluggar finns det på en volvo 240? (b23) och vars sitter alla pluggar?

Like A Glove

workoholic
146 Inlägg
7 november 2006
#4
lr( när du ändå håller på sätt i en motorvärmare i hålet istället

175 Inlägg
7 november 2006
#5
NoBra1n skrev:
lånar tråden lite, hur många fryspluggar finns det på en volvo 240? (b23) och vars sitter alla pluggar?

ingen som kan svaret på mina frågor?

Like A Glove

35 Inlägg
7 november 2006
#6
NoBra1n skrev:
lånar tråden lite, hur många fryspluggar finns det på en volvo 240? (b23) och vars sitter alla pluggar?

4St borde det var och dessa sitter under grenröret på blocket!


175 Inlägg
7 november 2006
#7
okej tack för snabbt svar! är så att jag funderar på att hämta en 240 gle -83 som en frysplugg hade gått på.
ägaren innan hade bara haft vatten i kylaren så det hade fryst, kan det vara något annat som har gått sönder? och nog ska det väll gå att provstarta/provköra en liten sväng fast en eller flera fryspluggar har gått?

Like A Glove

35 Inlägg
7 november 2006
#8
vet inte om vattenkanaler i block och topp kan spricka men vatten är ju ganska hårt när det fryser!


175 Inlägg
7 november 2006
#9
okej, men man borde väll kunna starta bilen och provköra en sväng fast den nu har fryst?

Like A Glove

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
8 november 2006
#10
NoBra1n skrev:
okej, men man borde väll kunna starta bilen och provköra en sväng fast den nu har fryst?

Mjoo, en liten stund borde ju gå att köra.. Kolla bara så att den har tillräckligt med olja så ska något minut (tror jag) inte vara nåt problem..


2 Inlägg
8 november 2006
#11
8st pluggar finns det, 4st under grenrör, 4st under insug smile

175 Inlägg
8 november 2006
#12
okej, tack för svaren, nu har jag blivit lite klokare, blir nog att hämta den där 240in i alla fall, handlar inte om mycket pengar om man säger så smile

Like A Glove

Smålänning
7 883 Inlägg
9 november 2006
#13
_Paddan_ skrev:
Det jävliga just nu är att precis när jag fick den nya dumpen hit från Sverige så glömde ju herrn här bort att han inte hade tillräckligt med glykol i kylaren så i förrgår pissade det rätt bra ur blocket (Volvo B23ET.) Det frös på här under natten och klart som fan så sparkade blocket ut en av fryspluggarna! Å med min vanliga tur så e det just den jävligaste å komma åt, den precis bakom oljefiltret å allt annan elände som är i vägen! Och hittills har jag inte hittat nån filteravdragare här, verktygsmässigt e den här ön (Island) i en klass för sig, hahaha! Kan man inte ersätta original-pluggen med nån annan universiell som är enklare att plugga igen med, typ nån gummiplugg med expanderande skruv-justering eller nåt?begriper inte hur fan man får in original-pluggen igen, antar att det är en j-vla massa våld med i bilden? Råd?

En polare och jag stoppade tillbaka fryspluggarna i en jeep comanche 4,0L i går.

Vi tog dom gamla och bankade till precis på buktningen och bankade i dom i blocket med lite flänstätning runt om. håller tätt ännu så länge men har inte hunnit pröva med tryck i systemet då startmotorn sa upp sig.

Provade att komma åt underifrån men det gick inte så vi fick skruva dän hela både insugsrör och grenrör.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Greve
19 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
#14
Jorå, det sitter som sagt 8 pluggar, 4 på varje sida. Och själkvlart sköt en till ut på andra sidan strax efter jag lyckades fixa den första, men tro på fan så hade dom faktiskt fryspluggar på Volvo-återförsäljaren här på Island! Problemet löst, men nu är det adaptern mellan blocket och oljefiltret som strular, gängerna sa NEJ så nån vidare oljekylning har man inte för tillfället!! Så Volvon har varit parkerad 2 veckor nu och 4-runnern tar mig till jobbet istället! Blir beställning från KG nästa vecka!

Ride hard......die free!

Cotech
21 Inlägg
12 november 2006
#15
se till att ha glykol i era motorer, o fräch ska den va. den e ju inte i kylsystemet bara för att förhindra frysning ju. den höjer kokpunkten, förhindrar oxidering av aluminium o förhindrar rost!!

Vägen är aldrig för lång i en Bmw =)

39 Inlägg
7 oktober 2007
#16
nån som  kan säga vart man köper sånna pluggar för dom verkar inte ha det på varken biltema meca eller mekonomen


Smålänning
7 883 Inlägg
7 oktober 2007
#17
Hos reservdelsåterförsäljaren för det bilmärket.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

39 Inlägg
24 januari 2008
#18
fanns på motor renoveringen här i jönköping kostade 20kr



Sök