2784
Sök

projekt om service, behöver all HJÄLP jag kan få!

9 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#1
Jag ska göra ett projektarbete i skolan som ska handla om service, och det kom jag på i sista sekunden  och det ska vara klart tills nästa vecka:/ jag tänkte be om lite hjälp av alla bil kunniga som har tid att svara på dessa frågor ,lätta och snabba svar vill jag gärna ha:) självklart är det lätta frågor men som sagt behöver jag lite hjälp på traven och kan sen forma ut det lite smile

Till att börja med,
1. hur byter man vindrutetorkare?
2. hur byter man olja?
3. Kollar oljan?
4. Fyller på spolarvätskan? Hitta vart den sitter?
5. Bromsolja? vätska? hur ser man att det behövs fixas?
6. Mönsterdjup på däcken?
7. Vart fyller man på kylarvätska? Vart hittar man kylaren? (glykol)
8. Byta luftfiltret, vart sitter luftfiltret? Och vad är det som bytts i luftfiltret?
9. Hur byter man tändstift?
10. Fläktrem?
11. Säkringar?
12. Glödlampor?
13. Bästa sättet att tvätta bilen?
Självklart kan jag vissa frågor utantill men jag vill ha hjälp att utforma meningarna och hur det går till och så vidare, jag blir jätte glad om jag får lite hjälp, alla frågor behövs inte svaras på men om du kan någon som är enkel att svara på så gör det:)
om du också kommer på något kan du skriva det också!smile
TACK!!!//NIKLAS:D

(självklart skriver jag med era namn(alias) och tackar för hjälpen)
Senast redigerat av skamman (24 januari 2008)

948 Inlägg
24 januari 2008
#2
smidigast är det väl om du kollar i en reparations handbok och tar nått därifrån och formulerar om lite wink

9 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#3
tack för tipset:) det tråkiga är att jag inte har så mycket tid, det är därför jag ber om någon har tid att hjälpa mig lite på traven;)

lite hjälp kan man väl få?big_smile

OEM <3
6 957 Inlägg
25 januari 2008
#4
Åk till biblioteket, kolla i en Haynesbok, skriv upp/kopiera och kanske lite
omformulering av texten.

De skulle ja gjort smile

OEM <3

Odåga
45 Inlägg
25 januari 2008
#5
Vid oljebyte bör bilen först varmköras till korrekt arbetstemperatur då oljan blir lättflytande och därför tappas ur lättare genom att man lossar oljepluggen som sitter i oljetråget placerat underst på motorn, man är då relativt säker på att "all" gammal olja rinner ut.

Det gamla oljefiltret avlägsnas med korrekt verktyg men om man inte har något sådant tillgängligt kan man till nöds "köra" en grov skruvmejsel genom filtret och med "milt våld" lossa filtret motsols. Man väntar gärna med denna procedur tills motorn svalnat då varm olja kan orsaka brännskador !
Nytt oljefilter monteras på samma ställe i omvänd ordning då man först smetar lite av den nya oljan på det nya oljefiltrets gummipackning och därefter ENDAST med hjälp av handkraft skruvar dit det nya filtret tills det sitter säkert fast.
Om det skulle läcka efter att man startat motorn drar man det lite hårdare dock fortfarande endast med handkraft.

Innan ny olja fylls på ska motorn dock vara kall eller så sval att man obehindrat kan lägga handen på ventilkåpan som är monterad på toppen av motorn.
Ny olja av god och rekomenderad kvalité hälls i samma hål som oljestickan sitter i genom att man använder en passande tratt för att inte spilla olja utanför påfyllningshålet.

Till sist bör man starta motorn utan att "rusa" den och låta den gå på tomgång några minuter för att den nya oljan ska hinna smörja alla delar som behöver olja.
Senast redigerat av salmonizer (25 januari 2008)

huvudsaken är inte att kämpa väl utan att vinna :)

8 885 Inlägg
25 januari 2008
#6
skamman skrev:
tack för tipset:) det tråkiga är att jag inte har så mycket tid, det är därför jag ber om någon har tid att hjälpa mig lite på traven;)

lite hjälp kan man väl få?big_smile

Inte så mycket tid? Du vill att andra ska göra jobbet åt dig, smart *not*

Fotograf på tierpidag.se

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 januari 2008
#7
Går fortast att göra som en sa här, gå till bibblan o låna en haynes om vilken bil som helst. Föreslagsvis en gammal bil om du vill ha de gjort fort, typ volvo 740, 240, vw golf mk2, peugeot 205 osv


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
25 januari 2008
#8
Snart har vi folk på garaget som kommer att fråga: kan ni hjälpa mig med alfabet? big_smilelollol
Senast redigerat av alain (25 januari 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 januari 2008
#9
Jag behöver göra en hemsida i en kurs på högskolan, kan någon göra den åt mig så säger jag era nicks i rapporten wink hehe, fast skulle ställt frågan när de va typ 2 dar kvar till sista inlämningsdag kanske
Senast redigerat av Mortalis (25 januari 2008)


911 Inlägg
25 januari 2008
#10
mäta Däckmönstret med hjälp av ett skjutmått...............  tror ej du egentligen behöver någon hjälp , bara avskrivningar för det där kan nog de flesta formulera om man är bilintresserad..

pic up the phone, wazzzaaa

3 235 Inlägg
25 januari 2008
#11
Du kan googla det mesta, och får säkert massa bra material du kan använda.


blacken
25 januari 2008
#12
skamman skrev:
Jag ska göra ett projektarbete i skolan som ska handla om service, och det kom jag på i sista sekunden  och det ska vara klart tills nästa vecka:/ jag tänkte be om lite hjälp av alla bil kunniga som har tid att svara på dessa frågor ,lätta och snabba svar vill jag gärna ha:) självklart är det lätta frågor men som sagt behöver jag lite hjälp på traven och kan sen forma ut det lite smile

Till att börja med,
1. hur byter man vindrutetorkare?
2. hur byter man olja?
3. Kollar oljan?
4. Fyller på spolarvätskan? Hitta vart den sitter?
5. Bromsolja? vätska? hur ser man att det behövs fixas?
6. Mönsterdjup på däcken?
7. Vart fyller man på kylarvätska? Vart hittar man kylaren? (glykol)
8. Byta luftfiltret, vart sitter luftfiltret? Och vad är det som bytts i luftfiltret?
9. Hur byter man tändstift?
10. Fläktrem?
11. Säkringar?
12. Glödlampor?
13. Bästa sättet att tvätta bilen?
Självklart kan jag vissa frågor utantill men jag vill ha hjälp att utforma meningarna och hur det går till och så vidare, jag blir jätte glad om jag får lite hjälp, alla frågor behövs inte svaras på men om du kan någon som är enkel att svara på så gör det:)
om du också kommer på något kan du skriva det också!smile
TACK!!!//NIKLAS:D

(självklart skriver jag med era namn(alias) och tackar för hjälpen)

1. Kolla hur den gamla sitter, ta bort den och kläm dit den nya på samma sätt.

2. Kör motorn varm. vänta ett par minuter så att oljan hinner att rinna ner i tråget.
Lossa oljepluggen ( obs ha en hink eller dylikt under). Och låt oljan rinna ner.
demontera  oljefiltret med ett lämpligt verktyg.
Montera det nya oljefiltret, glöm ej att smörja olja på filtrets gummi ring. Obs dra åt filtret enbart med handkraft.

Byt oljepluggens tätring och skruva dit den. fyll på ny olja enligt specifikationerna.
koppla bort tändspolen, alternativt säkringen till bränslepumpen. kör sedan startmotorn tills oljetryckslampan släcks. koppla in tändspolen eller säkringen till bränslepumpen, kör motorn i c:a 5-10 minuter, stäng av motorn och kolla oljenivån, fyll på vid behov.

3.Använd oljestickan för att kolla motorns oljenivå. (konsultera fordonets handbok för att lokalisera oljestickan placering)

4. Lyft spolarvätske behållarens påfyllningslock och fyll på. (Konsultera fordonets handbok för att lokalisera spolarvätskebehållarens placering)

5.Konsultera fordonets handbok för att lokalisera bromsvätskebehållarens placering. är det för låg nivå i den, misstänk att det kan var en läcka någonstans, undersök bromsystemets alla komponenter om det läcker någonstans.

6. Mönsterdjup på fordonets däck göres lämpligast med en mönsterdjup mätare. Applicera mönsterdjup mätaren på det mest slitna stället på däcket och avläs djupet.

7.Kylarvätskans nivå kontrolleras i expansions kärlet, och påfyllning sker även i densamma. ( obs var säker på att motorn är kall när du lyfter på locket till kärlet. (Skållnings risk). (Konsultera fordonets handbok för att lokalisera expansionskärlets placering). Expansionskärlet är i direkt anslutning till fordonets kylare.

8.Konsultera fordonets handbok för att lokalisera luftrenarens placering.och demontering samt montering. luftfiltret är ett pappersfilter som innesluts av luftburken.

9. Låt motorn bli kall. använd ett korrekt vektyg som är väl lämpat för uppgiften. märk upp tändkablarnas positioner till respektive tändstift. Demontera dom gamla stiften. Kontrollera att luftgapen på dom nya tändstiften är enligt specifikation ( konsultera handboken för korrekt specifikation). Stryk på grafitpasta på tändstiftets gängor, var noga med att inget kommer på tändstiftets elektroder. montera tändstiften och dra åt dom enligt specifikt moment. 

10. Lossa fläktremmens/generatorremmens lås skruvar, ( konsultera verkstads handbok). Lossa remmens spännskruv så pass mycket att remmen går att demontera,( konsultera verkstads handbok).  montera dit den nya remmen i omvänd ordning. Kör motorn några mil, efterjustera vid behov.

Lokalisera säkrings dosan  (konsultera handbok). Se om smälttråden på specifik säkring har brunnit av, om så faller är byt säkring (konsultera handbok). Kvarstår problemet, lämna in bilen på en elverkstad för felsökning.

11. Vid behov att byta glödlampa konsultera fordonets handbok för att demontera och montera ny glödlampa.

12. fordonet rengöres bäst för hand med vanligt vatten tillsammans med ett milt rengörande medel.

Eller om du tycker att ovanstående beskrivningar är alldeles för "mossiga" så kan du helt enkelt på samtliga punkter skriva RFM ( Read the Fucking Manual). smile
Senast redigerat av blacken (25 januari 2008)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 januari 2008
#13
Grattis blacken! du har just skrivit ett projektarbete...

skamman: Antar att du ska ha med information om kampanjer, kundmottagning, diagnostik godkännd verkstad osv... Och nej, jag kommer inte skriva det åt dig...


89 Inlägg
25 januari 2008
#14
Går ju inte svara på frågorna utan att ange vilken bilmodell det gäller smile
Lättaste svaret på dom flesta frågorna är väl att läsa i handboken...
Senast redigerat av R170 (25 januari 2008)



Sök