skamman skrev:
Jag ska göra ett projektarbete i skolan som ska handla om service, och det kom jag på i sista sekunden och det ska vara klart tills nästa vecka:/ jag tänkte be om lite hjälp av
alla bil kunniga som har tid att svara på dessa frågor ,lätta och snabba svar vill jag gärna ha:) självklart är det lätta frågor men som sagt behöver jag lite hjälp på traven och kan sen forma ut det lite
Till att börja med,
1. hur byter man vindrutetorkare?
2. hur byter man olja?
3. Kollar oljan?
4. Fyller på spolarvätskan? Hitta vart den sitter?
5. Bromsolja? vätska? hur ser man att det behövs fixas?
6. Mönsterdjup på däcken?
7. Vart fyller man på kylarvätska? Vart hittar man kylaren? (glykol)
8. Byta luftfiltret, vart sitter luftfiltret? Och vad är det som bytts i luftfiltret?
9. Hur byter man tändstift?
10. Fläktrem?
11. Säkringar?
12. Glödlampor?
13. Bästa sättet att tvätta bilen?
Självklart kan jag vissa frågor utantill men jag vill ha hjälp att utforma meningarna och hur det går till och så vidare, jag blir jätte glad om jag får lite hjälp, alla frågor behövs inte svaras på men om du kan någon som är enkel att svara på så gör det:)
om du också kommer på något kan du skriva det också!
TACK!!!//NIKLAS:D
(självklart skriver jag med era namn(alias) och tackar för hjälpen)
1. Kolla hur den gamla sitter, ta bort den och kläm dit den nya på samma sätt.
2. Kör motorn varm. vänta ett par minuter så att oljan hinner att rinna ner i tråget.
Lossa oljepluggen ( obs ha en hink eller dylikt under). Och låt oljan rinna ner.
demontera oljefiltret med ett lämpligt verktyg.
Montera det nya oljefiltret, glöm ej att smörja olja på filtrets gummi ring. Obs dra åt filtret enbart med handkraft.
Byt oljepluggens tätring och skruva dit den. fyll på ny olja enligt specifikationerna.
koppla bort tändspolen, alternativt säkringen till bränslepumpen. kör sedan startmotorn tills oljetryckslampan släcks. koppla in tändspolen eller säkringen till bränslepumpen, kör motorn i c:a 5-10 minuter, stäng av motorn och kolla oljenivån, fyll på vid behov.
3.Använd oljestickan för att kolla motorns oljenivå. (konsultera fordonets handbok för att lokalisera oljestickan placering)
4. Lyft spolarvätske behållarens påfyllningslock och fyll på. (Konsultera fordonets handbok för att lokalisera spolarvätskebehållarens placering)
5.Konsultera fordonets handbok för att lokalisera bromsvätskebehållarens placering. är det för låg nivå i den, misstänk att det kan var en läcka någonstans, undersök bromsystemets alla komponenter om det läcker någonstans.
6. Mönsterdjup på fordonets däck göres lämpligast med en mönsterdjup mätare. Applicera mönsterdjup mätaren på det mest slitna stället på däcket och avläs djupet.
7.Kylarvätskans nivå kontrolleras i expansions kärlet, och påfyllning sker även i densamma. ( obs var säker på att motorn är kall när du lyfter på locket till kärlet. (Skållnings risk). (Konsultera fordonets handbok för att lokalisera expansionskärlets placering). Expansionskärlet är i direkt anslutning till fordonets kylare.
8.Konsultera fordonets handbok för att lokalisera luftrenarens placering.och demontering samt montering. luftfiltret är ett pappersfilter som innesluts av luftburken.
9. Låt motorn bli kall. använd ett korrekt vektyg som är väl lämpat för uppgiften. märk upp tändkablarnas positioner till respektive tändstift. Demontera dom gamla stiften. Kontrollera att luftgapen på dom nya tändstiften är enligt specifikation ( konsultera handboken för korrekt specifikation). Stryk på grafitpasta på tändstiftets gängor, var noga med att inget kommer på tändstiftets elektroder. montera tändstiften och dra åt dom enligt specifikt moment.
10. Lossa fläktremmens/generatorremmens lås skruvar, ( konsultera verkstads handbok). Lossa remmens spännskruv så pass mycket att remmen går att demontera,( konsultera verkstads handbok). montera dit den nya remmen i omvänd ordning. Kör motorn några mil, efterjustera vid behov.
Lokalisera säkrings dosan (konsultera handbok). Se om smälttråden på specifik säkring har brunnit av, om så faller är byt säkring (konsultera handbok). Kvarstår problemet, lämna in bilen på en elverkstad för felsökning.
11. Vid behov att byta glödlampa konsultera fordonets handbok för att demontera och montera ny glödlampa.
12. fordonet rengöres bäst för hand med vanligt vatten tillsammans med ett milt rengörande medel.
Eller om du tycker att ovanstående beskrivningar är alldeles för "mossiga" så kan du helt enkelt på samtliga punkter skriva RFM ( Read the Fucking Manual).