Turbo + (Volvo 940 turbo)

DunderDunken 940 Wentworth
15 februari 2006 · 12 Inlägg

Har läst igenom en Nybilsbeställningsformulär. "Va ett långt ord de där"

då kunde man välja.

b200ft och b230ft som motor alternativ.

B200FT (114kw)
B230FT (121kw)


Men de fanns en modefiering som hette (Turbo +) Som då gav 140kw. troligtvis till B230FT.

Men vad innebär Turbo + vad är de som är modefierat eller utbytt?

Sen finns de ju turbo ++ å +++ men de är jag inte så intresserad av...


Mvh Dunken

Bee Loud Kick Ass
Christian S
15 februari 2006 · 4 816 Inlägg

Kommer inte ihåg exakt vad som ingick men det är en trimsats som volvo tog fram till dom sena 740 turbo och dom tidiga 940 turbo.
Den borde gissningsvis innehålla en starkare wastgate, en box och säkerligen ett par grejer till.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
TurboHenke
15 februari 2006 · 3 Inlägg

Jag hade själv det monterat på min och det fungerade bra, men valde att ta bort det eftersom jag skulle trimma.



Klistrat från 700/900 Forumet:


Hur fungerar då Turbo+?
I korta drag så kan man säga att det ökar laddtrycket med hjälp av en elektronisk magnetventil som pyser WG-klockan, dock så sker inte detta
fören efter 3700rpm och förutsatt att man har WOT (WideOpenThrottle) dvs håller gaspedalen helt i botten, detta kontrolleras av spjälläges givaren
som sitter på insuget.
Laddtycket höjs ända upp till ca 0.9 bar, och extra bensin sprutas in medans Turbo+ är aktiverat, börjar motorn att knacka så slås Turbo+ genast av.
Detta låtet ju rätt bra men motorn kommer aldrig att gå lika bra som en chippad motor med höjt laddtryck till 0,9bar, men visst känner man att det sparkar till när Turbo+ aktiveras och det är perfekt till omkörningar.
Enligt Volvos specifikationer skall det ge 190hk/141kW med Turbo+ kittet.

Senast redigerat av TurboHenke (15 februari 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang