3847
Sök

Motorproblem Volvo 240 TIC

114 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#1
Hej.

Har en Volvo 240 TIC. B21ET med 405 topp och VX3 kam annars i stort sett standard. När man bara står och varvar går den bra, men när man kör och den får lite belastning rycker den lite. Sen när den börjar ladda blödrar den bara och vill inte varava mer, detta är vid ca. 2500 rpm. Kommer man förbi det går den lite bättre men den går fortfarande väldigt illa. Man kommer upp i max 80 km/h när man kör.

Jag provade att koppla förbi ic:n då gick den bra i 2min sen var den likadan.

Har bytt fördelare + tänddelar, soppafilter och luftfilter. Kam och tändnig står som det ska.

Den verkar inte dra någon tjuvluft vad jag kan se men jag vet inte.

Vad är det för fel? Nått med bränslet?

Tacksam för hjälp. // TWR


220 Inlägg
3 februari 2008
#2
kan va bensinpumpen. hade det felet på en av mina 240 turbo, satte dit en extra orginal pump så gick den bra sen

114 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#3
Okej, Ska prova att byta pump.

Några fler teorier?


114 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#4
Är det samma pump på 240 med F sprutet och på 740 med E eller/och F sprutet som till B21ET?

Vad ska det vara för soppatryck till en B21ET?


645 Inlägg
5 februari 2008
#5
Kan även vara styrtrycksventilen som jag fick tipset av på sv200klubben när min gick dåligt, jag bestämde mig dock helt enkelt att slänga k-jet åt h*lvete och installera megasquirt istället, dock är jag samtidigt ute efter mer effekt.
http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=25530 , där finns en riktigt utförlig beskrivning på hur du kollar styrtrycksventilen, bränsletryck finns även med där.

//Marcus Saari

Filkörning?
852 Inlägg
5 februari 2008
#6
låter som att den får för lite soppa i alla fall...
när dem får för lite soppa varvar dem mer men blir klena som fan. (i alla fall va jag lärt mig under moppe tiden xD... inte hundra på att de e så med 4taktare med )


114 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#7
Men det här med soppapumpar då, är det samma på 240 och 740 med F motorn? Är förpumpen samma från 240 med F motorn?


Driifter;)
1 630 Inlägg
7 februari 2008
#8
funkar inte med f pumpen tor ja inte d e sprutet vill ha et högre tryck så du får nog ta en till turbo eller möjligtvis gele eller 240 glt med samma sprut skulle ja gissa på

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

114 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#9
Okej, var det jag misstänkte. Det är alltså högre tryck i "F pumparna"? Då borde det ju funka om man sätter på en bränsletrycksregulator..


65 Inlägg
7 februari 2008
#10
zajja skrev:
Kan även vara styrtrycksventilen som jag fick tipset av på sv200klubben när min gick dåligt, jag bestämde mig dock helt enkelt att slänga k-jet åt h*lvete och installera megasquirt istället, dock är jag samtidigt ute efter mer effekt.
http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=25530 , där finns en riktigt utförlig beskrivning på hur du kollar styrtrycksventilen, bränsletryck finns även med där.

Jag ska göra som dig. Det strulade bara med min b21et så nu sak den ur och i med en ny renoverad b23et som det förmodligen blir vemssprut till.

Volvo 244 TIC

65 Inlägg
7 februari 2008
#11
240 tic`s bränslepump pumpar mer än till 700 serien. Om jag inte minns fel så pumpade den 140 l/h och till 700 tic så vare 135l/h. 240ns är bättre iaf!

Volvo 244 TIC

114 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#12
Okej.. Förpumparna dÅ, är det samma på E och F?



Sök