3410
Sök

Är det optiflow filter som gör mest nytta på min s40 2.ot?

Livsnjutare
403 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#1
har en s40 2.0t fas 1, vilket luftfilter ger gör mest nytta, ljudmässigt o prestanda. den ska låta gött o ändå få ngn hk till,,

är det då optiflow som gäller eller ngt annat?? e 1200kr isåfall bra pris för opftiflow filer?

Gta Iv 31april

70 Inlägg
7 februari 2008
#2
hur mycket är den trimmad i övrigte

volvo=vi orkar lite vi ochså

Livsnjutare
403 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#3
driveman skrev:
hur mycket är den trimmad i övrigte

den ska få steg 1 chip, dvs kommer den ha ca 200hk

Gta Iv 31april

70 Inlägg
7 februari 2008
#4
ok för vad jag har hört så förlora man effekt av ett sport lutf filter om bilen är så gott som orginal

volvo=vi orkar lite vi ochså

Livsnjutare
403 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#5
driveman skrev:
ok för vad jag har hört så förlora man effekt av ett sport lutf filter om bilen är så gott som orginal

ah men du, nu ska den ju inte va d änna.. dessutom så sänker den knappast!tongue

Gta Iv 31april

70 Inlägg
7 februari 2008
#6
ok men då hade jag sattsat på ett optiflow

volvo=vi orkar lite vi ochså

1 497 Inlägg
7 februari 2008
#7
Vad jag hört så ska du undvika öppet filter på S40.

Då lmm:en och lamdan kan gå åt helvete..

Citerar från en annan tråd:

Fimpha skrev:
Jag har ett gott råd till dig, följ det om du vill och är smart. Byt inte ut ditt originalfilter mot ett sportluftfilter (Öppetfilter) jag körde med ett JR filter och på grund av det så gick min Luftmängdmätare och min främre Lambdasond.

Tro mig, det är inte värt det. Visst ljudet blir coolare men bilen går inte bättre. Ny Luftmängdmätare kostar ca 4000:- hos Volvo och en ny Lambdasond kostar ca 2000:- så om du ska trimma gör det rätt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=25194

// Axel

Livsnjutare
403 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#8
AxlSam skrev:
Vad jag hört så ska du undvika öppet filter på S40.

Då lmm:en och lamdan kan gå åt helvete..

Citerar från en annan tråd:

Fimpha skrev:
Jag har ett gott råd till dig, följ det om du vill och är smart. Byt inte ut ditt originalfilter mot ett sportluftfilter (Öppetfilter) jag körde med ett JR filter och på grund av det så gick min Luftmängdmätare och min främre Lambdasond.

Tro mig, det är inte värt det. Visst ljudet blir coolare men bilen går inte bättre. Ny Luftmängdmätare kostar ca 4000:- hos Volvo och en ny Lambdasond kostar ca 2000:- så om du ska trimma gör det rätt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=25194

// Axel

men dom måste ju gjort ngt fel, snubben på bsr rekomederade optiflow till mig, o han kan sina grejjor vettu

Gta Iv 31april

1 497 Inlägg
7 februari 2008
#9
-S40- skrev:
men dom måste ju gjort ngt fel, snubben på bsr rekomederade optiflow till mig, o han kan sina grejjor vettu

Du gör som du vill.
Men jag hade inte chansat smile

Har läst allt för många gånger om missöden med öppet luftfilter och S40.

Mvh Axel

Livsnjutare
403 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#10
jag som trodde man fick hjälp på garaget.org sad

Gta Iv 31april

229 Inlägg
8 februari 2008
#11
Jag har BSR opti filter med avskärmings plåt och har haft det i ca 3000 mil på denna bil och lika många mil på min förra. Gör rent det var 500:e mil och har aldrig haft problem. Tycker definitivt du ska satsa på de. Gå in å kolla på www.bsrab.se

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--

1 703 Inlägg
8 februari 2008
#12
Lägg i ett k&n panelfilter i orginalboxen, så fungerar det minst lika bra som ett öppet filter som hinkar i sig varmluft.


719 Inlägg
8 februari 2008
#13
henkebenke skrev:
Lägg i ett k&n panelfilter i orginalboxen, så fungerar det minst lika bra som ett öppet filter som hinkar i sig varmluft.

det med lmm har väl ånda inte med öppetfilter att göra. Det är om det är filter som är in oljade så som K&N filter vilket blir samma med instatsfilter då. Är iaf vad jag har hört folk säga!

Självklart gäller det att ha bra avskärmning så luften blir så kall som möjligt. Det är ju där man tappar nån HK annars pga strålningsvrämen från motorn.

Har själv kört ett öppet K&N filter på min förra bil många mil utan problem me lmm. Så är nog  lite från bil till bil! Annars finns det ju öppna torrfilter ex HKS Super flow sånt kör ja själv på nu bara att köpa ny filterinsats när det ska bytas för 200kr är ju ungefär samma summa som ett rengöringskit kostar.

PS. Original filtret räcker ofta långt 250hk+, men ljudet från ett öppet är ju fint se bara till att det får kall luft!

live free, die young.

2 283 Inlägg
8 februari 2008
#14
Är det inte någon olja på Luftfiltret ska det inte vara några problem.
Har en kompis som kört med BSR optiflow på en A3 1.8T det är visserligen ingen Volvo
Men det fungerade skit-bra, som någon skrev tvätta det var 500:e mil så fungerar det skitbra
men absolut ingen olja!

R.I.P. Michael Jackson!

197 Inlägg
8 februari 2008
#15
Då e frågan??

Kan man tvätta tex mitt filter från bsr o hoppa över inoljningen. E oljan så viktig.

Mvh


Livsnjutare
403 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#16
AxlSam skrev:
Vad jag hört så ska du undvika öppet filter på S40.

Då lmm:en och lamdan kan gå åt helvete..

Citerar från en annan tråd:

Fimpha skrev:
Jag har ett gott råd till dig, följ det om du vill och är smart. Byt inte ut ditt originalfilter mot ett sportluftfilter (Öppetfilter) jag körde med ett JR filter och på grund av det så gick min Luftmängdmätare och min främre Lambdasond.

Tro mig, det är inte värt det. Visst ljudet blir coolare men bilen går inte bättre. Ny Luftmängdmätare kostar ca 4000:- hos Volvo och en ny Lambdasond kostar ca 2000:- så om du ska trimma gör det rätt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=25194

// Axel

Hej

Nej
S40 har en luftmängdmätare som är väldigt ovanlig att den går sönder
Lambdasonden har inget med det att göra..

//BSR

Gta Iv 31april

1 207 Inlägg
8 februari 2008
#17
-S40- skrev:
AxlSam skrev:
Vad jag hört så ska du undvika öppet filter på S40.

Då lmm:en och lamdan kan gå åt helvete..

Citerar från en annan tråd:

Fimpha skrev:
Jag har ett gott råd till dig, följ det om du vill och är smart. Byt inte ut ditt originalfilter mot ett sportluftfilter (Öppetfilter) jag körde med ett JR filter och på grund av det så gick min Luftmängdmätare och min främre Lambdasond.

Tro mig, det är inte värt det. Visst ljudet blir coolare men bilen går inte bättre. Ny Luftmängdmätare kostar ca 4000:- hos Volvo och en ny Lambdasond kostar ca 2000:- så om du ska trimma gör det rätt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=25194

// Axel

men dom måste ju gjort ngt fel, snubben på bsr rekomederade optiflow till mig, o han kan sina grejjor vettu

Ja, för man kan ju absolut inte tänka sig att han vill kränga av sig ett filter till dig för 1500kr.

Livsnjutare
403 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#18
maco skrev:
-S40- skrev:
AxlSam skrev:
Vad jag hört så ska du undvika öppet filter på S40.

Då lmm:en och lamdan kan gå åt helvete..

Citerar från en annan tråd:

Fimpha skrev:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=25194

// Axel

men dom måste ju gjort ngt fel, snubben på bsr rekomederade optiflow till mig, o han kan sina grejjor vettu

Ja, för man kan ju absolut inte tänka sig att han vill kränga av sig ett filter till dig för 1500kr.

1200 pysen.. sen vet du inte va ett optiflow filter e för ngt

Gta Iv 31april


Sök