Jag tänkte chippa min saab 9-5 aero -02 med steg 2 till 274/hk. Frågan min är om det känns markant stor skillnad med 24/hk extra? Vill inte kasta 7000:- i sjön.
Den stora förändringen ligger ofta på vridmomentet i mellanregistret (+ 84NM på den firman du kikat) vilket tex ger förbättrade omkörningsprestanda. Litet kik i deras testtabell före/efter ger en rätt bra kapning i tid på intervallet 80-140 därför vågar jag svara JA på frågan om du kommer märka någon skillnad utan att ha provat själv.
Lite beroende på vilken leverantör så skulle jag inte tveka att satsa på ett Steg 1. Även om det kanske inte ökar så mycket i effekt eller vrid så brukar gasrepons och vridmomentskurva ändras till det bättre. Detsamma gäller vrid/effekt-arean. Dvs man plockar mer effekt där det går och på så vis får du en bil som är snabbare trots att toppeffekten kanske inte ökar så mycket.
Nä, det håller jag inte med om. Ring den tilltänkta tunern och säg att du är intresserad av en uppgradering, Steg 1 i första hand, men senare eventuellt gå vidare till Steg 2 eller 3 och fråga vad de tar för att uppgradera mjukvaran vidare till St2 eller 3. Många tuners tar bara en symbolisk summa om man vill uppgradera mjukvaran vidare och då finns det ingen anledning att vänta med inköpet tills man har råd med allt.
Har själv gjort på ovanstående sätt och det ångrar jag inte en sekund. Så skönt att slippa originalets "såsighet".
Lite beroende på vilken leverantör så skulle jag inte tveka att satsa på ett Steg 1. Även om det kanske inte ökar så mycket i effekt eller vrid så brukar gasrepons och vridmomentskurva ändras till det bättre. Detsamma gäller vrid/effekt-arean. Dvs man plockar mer effekt där det går och på så vis får du en bil som är snabbare trots att toppeffekten kanske inte ökar så mycket.
Stoffe, var är det för reklam.. "det brukar ändras till det bättre" ?