3217
Sök

Steg 2 till en saab, bra idè eller?

13 Inlägg
23 juli 2006
Trådstartare
#1
Jag tänkte chippa min saab 9-5 aero -02 med steg 2 till 274/hk. Frågan min är om det känns markant stor skillnad med 24/hk extra? Vill inte kasta 7000:- i sjön.


5 710 Inlägg
24 juli 2006
#2
Den stora förändringen ligger ofta på vridmomentet i mellanregistret (+ 84NM på den firman du kikat) vilket tex ger förbättrade omkörningsprestanda.
Litet kik i deras testtabell före/efter ger en rätt bra kapning i tid på intervallet 80-140 därför vågar jag svara JA på frågan om du kommer märka någon skillnad utan att ha provat själv.

MVH Jonas
..............

Finnjävel ;)
24 Inlägg
24 juli 2006
#3
Du märker nog garanterat en skillnad !
Men kanske det vore värt att tänka på att satsa på ett Steg 3 direkt smile

Image is nothing - Boost is everything

Bigge
24 juli 2006
#4
Har en polare som är Saab-fantast. han har steg 1 på sin 900 och han säger att det är lika bra att gå på steg 3 direkt ..

13 Inlägg
24 juli 2006
Trådstartare
#5
Självklart så vill jag ha steg 3 men det kostar 18000. Och skulle jag framföra det till min fru skulle hon slå mig i huvut med en stekpanna.


22 Inlägg
24 juli 2006
#6
Haha... gör det i smyg då tongue säg att dom hade kampanj på den så du fick den 10000 billigare (Steg 3 ) tongue!

Fisketokig
2 997 Inlägg
24 juli 2006
#7
danne1978 skrev:
Självklart så vill jag ha steg 3 men det kostar 18000. Och skulle jag framföra det till min fru skulle hon slå mig i huvut med en stekpanna.

Det är i ett sånt läge du ska tala om hur mycket du tycker om henne och säga att du satt i steg 3 i bilen som present till henne.

Perfekt ifall ni har gemensam bil, annars blir det klurigare om hon har egen.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

13 Inlägg
24 juli 2006
Trådstartare
#8
Lite jobbigt ändå när vi har gemensam ekonomi, och hon frågar vad jag har gjort med 18000:-
Jag kan ju säga att jag blev rånad :-)


Verkmästare
97 Inlägg
28 juli 2006
#9
Lite beroende på vilken leverantör så skulle jag inte tveka att satsa på ett Steg 1. Även om det kanske inte ökar så mycket i effekt eller vrid så brukar gasrepons och vridmomentskurva ändras till det bättre. Detsamma gäller vrid/effekt-arean. Dvs man plockar mer effekt där det går och på så vis får du en bil som är snabbare trots att toppeffekten kanske inte ökar så mycket.


Avstängd
1 106 Inlägg
28 juli 2006
#10
Ta o spara pengar. Vänta ett tag tills du kommer att ha 18000 kr samlat

Livet startar vid 220 km/h

Verkmästare
97 Inlägg
28 juli 2006
#11
Nä, det håller jag inte med om. Ring den tilltänkta tunern och säg att du är intresserad av en uppgradering, Steg 1 i första hand, men senare eventuellt gå vidare till Steg 2 eller 3 och fråga vad de tar för att uppgradera mjukvaran vidare till St2 eller 3. Många tuners tar bara en symbolisk summa om man vill uppgradera mjukvaran vidare och då finns det ingen anledning att vänta med inköpet tills man har råd med allt.

Har själv gjort på ovanstående sätt och det ångrar jag inte en sekund. Så skönt att slippa originalets "såsighet".


Bredbands Tekniker
176 Inlägg
28 juli 2006
#12
Säg att du får en "leksak" och hon en "unge" det brukar funka har jag hört...

En polare fick motorcykel om hon fick ett barn...smile
Senast redigerat av Roadkiller (28 juli 2006)

Smärta är skönt, tills det gör ont.!!
Att jämföra en Volvo med en Saab är som att jämföra en kontainer och ett jaktplan...

1 688 Inlägg
9 februari 2008
#13
En separat styrbox från maptun kostar ju typ 5000 kr väl? Och ca 6000 kr för ett komplett 3tums avgassystem från turbon, med katalysator från JT?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 498 Inlägg
9 februari 2008
#14
Losgard skrev:
En separat styrbox från maptun kostar ju typ 5000 kr väl? Och ca 6000 kr för ett komplett 3tums avgassystem från turbon, med katalysator från JT?

Minst och plus moms


2 164 Inlägg
9 februari 2008
#15
Börja med ett steg 1 och när du har pengar till mer effekt så skaffa de då.

MVH

F


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 februari 2008
#16
Varför ta upp en 1.5 år gammal tråd, tror han har bestämmt sig redan...


8 883 Inlägg
9 februari 2008
#17
Losgard skrev:
En separat styrbox från maptun kostar ju typ 5000 kr väl? Och ca 6000 kr för ett komplett 3tums avgassystem från turbon, med katalysator från JT?

Grattis du har vunnit en promenad i omgivningarna, för att du svarar på ett inlägg som skrevs för 1.5år sedan cool

Fotograf på tierpidag.se

1 892 Inlägg
9 februari 2008
#18
Stoffe skrev:
Lite beroende på vilken leverantör så skulle jag inte tveka att satsa på ett Steg 1. Även om det kanske inte ökar så mycket i effekt eller vrid så brukar gasrepons och vridmomentskurva ändras till det bättre. Detsamma gäller vrid/effekt-arean. Dvs man plockar mer effekt där det går och på så vis får du en bil som är snabbare trots att toppeffekten kanske inte ökar så mycket.

Stoffe, var är det för reklam..
"det brukar ändras till det bättre" ?
wink
Mvh/ Mats



Sök