3601
Sök

Flytta batteriet till skuffen?

12 086 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
#1
Har sökt men hitta bara massa om extrabatterier.

När man flyttar bak batteriet behövs det bara en tjock kabel fram till motorn lr behövs de någe mer? Kan inte komma på något annat.. Vid montering av extrabatteri skulle man ha säkring vid batteriet.. gäller de även vid flyttning av befintligt? De där med säkringar verkar ge massa biverkningar! =P

120 Inlägg
24 januari 2007
#2
Ska osså flytta mitt batteri, och va jag ahr förstått så behövs de bara kabel, typ 50mm2, helst kabelstrumpa, säkring så nära batteriet som möjligt, jordkabel, batterilåda eller dyl.


Skogs Arbetare
413 Inlägg
24 januari 2007
#3
Det bästa är ju att dra varje kabel var-för-sig, till batteriet, extra skydd är ju en säkring imellan.
Men det går ju attha en jävlig kraftig kabel framm till motorn.

Go For It!!

Rörpulare
1 453 Inlägg
24 januari 2007
#4
Så här ska man iaf göra till nissan 200sx s13

Montera batteri i bagageutrymmet

Vid montering av frontmonterad IC, matning av bränslepump och med tanke på viktfördelning kan det vara en fördel att placera batteriet i bagageutrymmet. För att minimera risken för kortslutning och överbelastning bör kabelarean väljas så grov som möjligt och kabelisoleringen skyddas med en skyddsstrumpa av plast (böjligt, ringformat rör).
Innan du börjar behöver du köpa några saker. Det mesta finner du hos din lokala biltillbehörsfirma.

Vad behövs?

1 st. strömkabel för plus (helst 50mm2). Längden beror på hur du drar den men ca 5-6 meter räcker.
Strömkabel för minus (helst 50mm2). Ca 50 cm räcker.
2 st. polklämmor, en för plus och en för minus.
4 st. polöglor.
1 st. kopplingsblock för plus, att montera i motorutrymmet (inkapslat med lock)
1 st. skyddsstrumpa i ringplast. Ca 5-6 meter räcker.
Batterilåda i plast (med lock och spännband).
Eventuellt några skruvar och bultar för montering och fastsättning.
Option:
1 st. batterifrånskiljare (helst i kraftigt utförande med metallnyckel - typ Bosch)
Säkringshållare för billjudinstallation och stor säkring (ca. 150-200 A säkring).
1. Ta bort batteripolerna från batteriet.
2. Demontera batteriet.
3. Montera av batteripolerna från minus och pluskablarna. Eventuellt kan det räcka med att bryta loss själva öglan som klämmer runt batteripolen och bara spara en bit där skruven går igenom. Då kan den öglan användas för montering i kopplingsblocket. Om det inte går måste du montera en polögla på kabeln.
4. Jorda kabeln som tidigare satt på batteriets minuspol genom att borra ett lämpligt hål i en grov chassibalk och skruva fast den i balken med en rejäl skruv. Viktigt att den får mycket bra kontakt med metallen. Skrapa bort eventuell underredsmassa och färg (metall mot metall).
5. Montera kopplingsblocket som är avsett för pluskablarna på en lämplig plats i motorrummet. Gärna i närheten av den plats där det gamla batteriet satt, då når de gamla pluskablarna från startmotorn och bilens elsystem fram till den.
6. Trä pluskabeln genom skyddsstrumpan. Montera pluspolsklämman i den ände som ska vara i bagageutrymmet.
7. Dra pluskabeln, inklusive skyddsstrumpan från bagageutrymmet fram till motorrummet följande väg:


I bagageutrymmet, på höger sida finns en stor kåpa runt stötdämpartornet, dra kabeln under denna och runt stötdämpartornet. Eventuellt kan du borra ett hål genom kåpan för att snygga till installationen.
Fortsätt ned under baksätet och längs med höger tröskel. Du behöver lossa plasttröskeln och lyfta på golvmattan för att komma åt att dra den snyggt och så nära tröskeln som möjligt.
Lossa även på kåpan som sitter på höger sida framme vid passagerarsidans benutrymme. Därunder sitter motorns styrenhet som också bör lossas på för att underlätta kabeldragningen. Lossa styrenhetens fastsättningsskruv och vik undan styrenheten.
Trä kabeln upp längs med sidoväggen inne i hörnet bakom styrenheten, hela vägen upp till det övre högra hörnet. Där finns en stor gummigenomföring.
Gör ett hål i gummigenomföringen så att kabel med strumpa kan träs igenom. Var försiktig så att de befintliga kablarna inte skadas.
Om det är svårt att komma igenom och få fram kabeln i motorrummet, kan det underlätta att använda en kraftig ståltråd som viras runt kabel och strumpa. För tråden genom genomföringen och dra sedan ut kabel och strumpa.
Dra kabelpaketet fram till kopplingsblocket längs en skyddad plats inne i motorrummet. Skydda den från värme och nötning.
8. Kläm fast en polögla på den framdragna kabeländen och skruva fast den i kopplingsblocket (detta är nu den plats där bilens pluspol befinner sig).
9. Montera jordkabeln i bagageutrymmet så här:

Trä på en skyddsstrumpa på minuskabeln.
Montera på en polögla i kabelns ena ände och en minuspolklämma i den andra.
Lyft på bagagerumsmattan till höger. Baktill under mattan finns en stor gummikåpa. Under denna finns det ett gängat hål i en kraftig balk.
Ta bort eventuell färg och skruva fast polöglan i balken (metall mot metall).
10. Montera tillbaka styrenheten, mattor och alla lossade kåpor.
11. Om du vill montera på en säkring gör du det på pluskabeln i bagageutrymmet, så nära batteriets pluspol som möjligt. (Skarva in säkringshållaren på pluskabeln).
12. Om du vill montera på en batterifrånskiljare gör du det på minuskabeln i bagageutrymmet, så nära batteriets minuspol som möjligt. (Skarva in brytaren på minuskabeln).
13. Lämplig placering av batteriet/batterilådan är på höger sida i bagageutrymmet, gärna en bit fram för att inte förhindra åtkomst till reservhjul mm.

Batterilådan har ett spännband som sätts fast i golvet med några byglar. Rikta upp boxen på lämplig plats och skruva fast byglarna ordentligt i golvplåten.
Stoppa i batteriet i boxen, sätt fast batteripolsklämmorna på plus- respektive minuspolen och dra åt dem. Kolla att det inte blivit kortslutning.
Sätt locket på boxen, lägg över spännbandet och dra åt det.
14. Kontrollera att alla delar sitter där de ska och är ordentligt fastskruvade/fastsatta.
15. Starta bilen.

Lycka till. Det är enkelt och blir bra om du tar dig tid och gör det noggrant.

SR Timothy Tréville

Taget från 200sx.nu
Senast redigerat av nissan 200sx (24 januari 2007)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Whitetrash
589 Inlägg
24 januari 2007
#5
Snabb fråga; av vilken anledning flyttar ni batterierna?

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

120 Inlägg
24 januari 2007
#6
Jag kan t.ex inte stänga huven efter att ha bytt intercooler, så de e vel en bra anledning wink. Plus att man får massa plats.


Rörpulare
1 453 Inlägg
24 januari 2007
#7
viktfördelning samt större utrymme att dra fram intercooler rör mm

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Whitetrash
589 Inlägg
24 januari 2007
#8
okej tackar. Inget som kommer drabba mig isåfall smile

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Solfilmsmontör
947 Inlägg
24 januari 2007
#9
Tänk på att batteriet sitter stadigt fast annars blire en 2'a på besiktningen. Men det visste ni redan väll?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

12 086 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
#10
__Marcus skrev:
Snabb fråga; av vilken anledning flyttar ni batterierna?

Jag får inte plats med det när jag ev ska bygga turbo. Dessutom kan man aldrig få nog av kunskap! smile

Rörpulare
1 453 Inlägg
24 januari 2007
#11
Banan_ skrev:
Jag kan t.ex inte stänga huven efter att ha bytt intercooler, så de e vel en bra anledning wink. Plus att man får massa plats.

Vafan har du för ic? har aldrig hört nått om att man inte kan stänga huven smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

120 Inlägg
24 januari 2007
#12
Vanlig 9000ic...^^

Så batteriet fick inte plats på bredden. Går ju o stänga huven med våld, men då e den helt jävla sne ;D

Hehe...


Rörpulare
1 453 Inlägg
24 januari 2007
#13
ofan... så alla som har 9000ic har så? för de har ja aldrig hört..

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

82 Inlägg
24 januari 2007
#14
jag har 9000ic och jag kan stänga huven med batteriet bredvid smile


120 Inlägg
24 januari 2007
#15
Nä har inte heller sett nån annan som har problem igentligen. Finns ju två olika typer av 9000ic, 2.0 och 2.3, skiljer lite på gavlarna. I guiden på 200sx.nu står där att mindre batteri krävs, typ 44A. Men lika bra o flytta bak de när man ändå håller på smile


Solfilmsmontör
947 Inlägg
24 januari 2007
#16
Banan_ skrev:
Nä har inte heller sett nån annan som har problem igentligen. Finns ju två olika typer av 9000ic, 2.0 och 2.3, skiljer lite på gavlarna. I guiden på 200sx.nu står där att mindre batteri krävs, typ 44A. Men lika bra o flytta bak de när man ändå håller på smile

9000 icn är bra mkt ivägen. Som tur var så slapp ja flytta batteriet på min gamle 200 då förra ägaren redan gjort de.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
24 januari 2007
#17
förstår inte vittsen med 50mm2 kabel!?

finns ingen anledning till så stor kabel.
tar bmw som exempel.
vanlig 25-32mm2 duger ju utmärkt, fö ni ska väl inte flytta fram slutstegen till förar sätet antar jag.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
15 februari 2008
#18
Har saab 9000ic och kan inte stänga huven pgra av det (Nissan)

Har dock redan kablar och säkring men en sak jag inte har någon aning om vad det är : Polöglor?? vad är det?

Polklämmor vet jag vad det är men inte polöglor :S

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.


Sök