Jag tycker salt är ett elände främst på den så mkt sämre sikten man får av blöta/svarta vägar och slask och modd så man får mata spolarvätska. Många gånger är saltandet obefogat, det saltas för att det ska saltas, bara ett exempel en väg här i min närhet torr och fin sen kommer en saltbil och har på salt fast det inte är halt, vägen blir blöt av saltet som drar åt sig fukt, på morgonen har det frusit på sen har man världens halkbana om man har fritktionsdäck, dubbat så är det lugnt bara att anpassa farten.
När det är lag på vinterdäck så tycker man ju att vägverket borde lägga över ansvaret på bilisterna att anpassa farten till väglaget, men bilisterna anses väl vara som "barn" som ska skyddas istället för att vi ska ta vårt eget ansvar men vägverket hamnar i panikläge med deras nollvision och törs inte sluta salta och försöka få folk att använda hjärnan när de kör. Sen kommer nästa idé partiklar från dubbdäck, visst de sliter säkert upp partiklar det gör väl alla däck, men hur mkt skit tror ni inte man andas in ändå, de som bor på ostkusten har väl säkert sett att bilen är kolsvart av sot om man inte tvättar den på ett tag och det är förmodligen från öststaternas kolkraftverk partiklar finns här redan och jag tror inte det minskar även om vi tar bort dubbdäcken. Vad är nästa steg förbjuda grusvägar, grus på gården?
Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.