3167
Sök

breda fälgar på 740/940 hur gör ni vid sänkning

1 062 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#1
ni som åker breda fälgar från tex v70 på 740/940, hur gör ni om ni ska sänka bilen? kapar ni i skärmen kanten lr? tips är vamt välkomna smile  tack på för hand.
Senast redigerat av Ricky (18 februari 2008)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 februari 2008
#2
Behöver ju inte kapa skärmen, men oftast finns det lite i hjulhuset som man kan slipa bort för att skapa lite mer plats.

Bara att titta/känna efter och se vart man kan få bort lite.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

18 Inlägg
18 februari 2008
#3
Tar du som du skriver en fälg från en v70 så lär du ine få problem att det tar i skärmkanten...mer probbs att det tar i på insidan.....

1 062 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#4
Flashgreen skrev:
Tar du som du skriver en fälg från en v70 så lär du ine få problem att det tar i skärmkanten...mer probbs att det tar i på insidan.....
okej, ja provade mina nya fälgar igår som har sutit på en v70, dom är 18X8,däcken är 225or 40 profil, och ja har max 5mm mot fjäderbenet med 25mm spacers

2 117 Inlägg
18 februari 2008
#5
Nu kör jag annan bil men principen är ju densamma.

1. Valsa in skärmkanten så att den inte tar emot däcket

2. Eventuellt flytta upp plastinnerskärmarna

3. Under plastinnerskärmen kan det finnas ett nedstickande plåtveck som viks/bankas platt mot hjulhuset

4. Optimalt är att hitta breda fälgar med ET som stämmer direkt utan att det tar emot vare sig inåt eller utåt. Annars ska man undvika att ha för lågt ET. Bättre att ha högre ET och flytta ut fälgen med spacers vid behov. Åt andra hållet blir det bara krångligt.

Man kan ju även byta original fjäderben mot coilovers. Det kan ge mer eller mindrer plats inåt.
Den nedre fjädertallriken på originalbenen sitter oftast på ovansidan däcket men  coilovers har fjädern längre ned...Något att tänka på vid ev byte.


Anställd.. =)
126 Inlägg
18 februari 2008
#6
Bredda e ju alternativet annars valsa kanten och tryck ut skiten... big_smile  (hammare Fungerar fint)

Vadå konstapeln? jag bränner inte däck!! Ser du inte att jag har kört fast???
MSN: davidfock@hotmail.com
www.specialgrafik.se
www.club-s12.org


Sök