3601
Sök

Startproblem Volvo 740 TIC - 88

Livsnjutare
17 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
Hade hoppats att min stund ej skulle kommit men here we go.

Jag har en 88:ans Volvo 740 TIC med B230-ET som har fungerat bra och startat i alla väder ända tills för 2 dagar sen. Till en början gissade jag på att felet var dålig laddning på batteriet så jag testade sätta i startkablar och den tickade då bara. Efter en stunds mumlande och muttrande ringde jag en bekant som sa åt mig att testa att knacka på generatorn och vips så starta den, men problemet är nu att efter att jag starta den så stängde jag av och på den 2 ggr, på första starta den men på andra så starta den inte alls.

Så nu kommer vi till det konstigaste skedet: Jag testade att knacka en gång till men då gick larmet igång istället och tjöt en bra stund men efter ett tag fick jag loss larmet och sen fann jag kablarna för att ställa om det och sen satt jag tillbaks larmdosan och satt bilbatteriet på laddning. Kvällen efter (igår) var batteriet fullt laddat och jag testa att starta den men den "tickade" bara igen och starta inte och larmet lyser inte.

Snälla jag skulle bli överlycklig över svar om detta för jag vet inte ens riktigt vart jag ska börja kolla.

Tack på förhand!

Daniel

AWD och en turbo på det skall det vara!

257 Inlägg
12 februari 2008
Kollat kablarna till och från generator, startmotor, batteri m.m. kan ju vara bra att kolla så att den får ström som den ska.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

Rapidoz
688 Inlägg
12 februari 2008
Beaverus skrev:
Kollat kablarna till och från generator, startmotor, batteri m.m. kan ju vara bra att kolla så att den får ström som den ska.

tänkte på om startmotorn håller på att spöka eftersom den inte startar alls..
gissar på att motorn inte äns går runt så jag skulle banka till startmotorn och se om den hoppar igång
eller låna en ifrån någon bekant och testa om den startar eftersom ditt batteri är ju fulladdat.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Livsnjutare
17 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
Hojhoj!

Har läst manualen för larmet nu så förhoppningsvis så kanske det bara behöver ställas in så ska den gå igång ^_^ men det är ju typiskt att nåt ska krångla när man funderar på att sälja sin bil hmm

Men jag ska ställa in det på morgonen så skriver jag om den hoppar igång eller om den fortsätter att tugga.

föresten så har jag testat att knacka men utan respons, det beror nog på startspärren i larmet men det sk undersökas.

Tack för hjälpen iallafall smile

257 Inlägg
13 februari 2008
jo iofs.startspärr hadejag inte en tanke på. jag vet att min jävlades likadant när enakabeln vid generatorninte sattsom den skulle. hardock inget larm i min.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

Livsnjutare
17 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
Beaverus skrev:
jo iofs.startspärr hadejag inte en tanke på. jag vet att min jävlades likadant när enakabeln vid generatorninte sattsom den skulle. hardock inget larm i min.

Nä jag hade helt glömt det jag med, men som sagt det sitter en i själv larmet och jag testade att kolla om larmet kände av larmdosan nu för ca 1 timme sen och då börja dert blinka så det som fattas nu är ju att ställa in så den är rätt inställd för just nu går den inte igång för spärren ligger i, men jag ska se över det ;D återkommer vid 10-11 tiden om vad som hänt och om det funkar eller ej smile

Livsnjutare
17 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
tja igen!

Nope larmet är igång nu men det fortsätter klicka och ljudet verkar nästan komma från larmet så jag är fundersam på vad det är för fel, får kanske göra så att man kopplar bort startspärren, kan det funka tror ni?

Livsnjutare
17 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
hallå igen ;D

okej lite ny info dådå.

Jag har knackat på startspärren men inget händer.

början nästan bli lite trött på bilfan snart tongue

Bil/Lastbil/maskin mekaniker
148 Inlägg
14 februari 2008
brukar ibland funka att dra ur kontakten till larmet. annars får du nästan felsöka larmet med hjälp av något kopplings schema över det, om du kan hitta

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.

Livsnjutare
17 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
problemet löst ^^ inte det lättaste att se men batteriet pissa.

Sök