3373
Sök

Hur/När ska man ta protein dryck för träning?

271 Inlägg
8 februari 2008
Efedrin, C15H10NO, naturligt förekommande stimulerande substans som använts inom medicinen i hundratals år. Det har två effekter. Dels ökar efedrin frisättningen av noradrenalin från nervändarna, dels verkar det direkt stimulerande på såväl alfa- som betareceptorer i nervsystemet. Efedrinets verkan avtar med upprepad tillförsel då det uppstår en toleransökning.

Efedrin kan ha en psykostimulerande effekt ungefär som amfetamin, och enskilda patienter som använt sig av efedrin mot sin astma har upplevt det som en besvärande biverkan. De kan inte sova, får nervryckningar, har tendenser att tala för mycket och är skakiga i händerna. Missbruk av efedrin kan förekomma men är sällsynt. Det förekommer att bl.a. kroppsbyggare använder efedrinpreparat för minskning av fettvävnad och som prestationshöjare. Läkemedelsverket varnar för skador på hjärtkärlsystemet vid bruk av efedrinpreparat. Efedrin ingår i hostmediciner, då det vidgar bronkerna, och i näsdroppar.

Amfetaminpreparat har likartade perifera nervösa verkningar som efedrin. Dessutom har de förmågan att kraftigt stimulera centrala nervsystemet. Amfetamin metaboliseras till fenylättiksyra i likhet med efedrin.

I Sverige klassas efedrin som ett dopingpreparat, som vid dopingtest ger en offentlig varning vid första tillfället, två års avstängning vid andra tillfället och livstids avstängning vid tredje dopingkontrollen om utslaget blir positivt.

Hade nog oxå aktat mig för det...

Sleeper
3 084 Inlägg
8 februari 2008
kicker_simon skrev:
när jag tränar brukar jag bygga upp såhär vi säger detta är en söndags träning

går upp klockan 5 , tar ett litet piller som heter efedrin
går cirka 4 mil kommer hem klockan 8 eller så
äter knäckebröd med oboy
drar ner till gymmet cirka 10.00 och kör as hårt till cirka 13.00
sen dricker jag 2-3 redbull
sen sover jag nårra timmar till 5 kanske
sen äter jag en stabil måltid tonfisk och keso röra + 2 bananer
sen tar jag min andra tablett efedrin och joggar cirka 2 mil
sen när jag kmr hem avslutar jag med en nice dush sen somnar jag

detta upprepar jag ganska så ofta då jag är ledig på tors/fre dagar så de blir mkt träning

ehhe

3 timmar på gymmet är inte det lite overkill hinner kroppen återhämta sig så bra efter det?
Har för mig jag hört nån gång att man inte ska köra så mycket längre än en timmes pass för efter det börjar kroppen ta skada.
Senast redigerat av Sushikocken (8 februari 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

529 Inlägg
8 februari 2008
sushikocken låter lite väll mycket räcker med en timme på gym kroppen ska hinna återhämta sej.
bäst e nog träna mån ons fred   hinner du vila kroppen i mellan .

Själv tar jag alltid proteindrinken efter träningen

Volvo fore life :)

Sleeper
3 084 Inlägg
8 februari 2008
JohanMR850 skrev:
sushikocken låter lite väll mycket räcker med en timme på gym kroppen ska hinna återhämta sej.
bäst e nog träna mån ons fred   hinner du vila kroppen i mellan .

Själv tar jag alltid proteindrinken efter träningen

var ju jag som skrev att det lät mycket tongue

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.

12 086 Inlägg
8 februari 2008
Efedrin är skitbra ..har jag hört! smile

12 086 Inlägg
8 februari 2008
Sushikocken skrev:
kicker_simon skrev:

äter knäckebröd med oboy

detta upprepar jag ganska så ofta då jag är ledig på tors/fre dagar så de blir mkt träning

ehhe

3 timmar på gymmet är inte det lite overkill hinner kroppen återhämta sig så bra efter det?
Har för mig jag hört nån gång att man inte ska köra så mycket längre än en timmes pass för efter det börjar kroppen ta skada.

Tror du bodybuilders tränar 1 timme om dagen?
Schemat som kickersimon visar är inget för en normal människa, det är en livstil för att bli ett fysiskt under smile Jag tränar 3-4 ggr i veckan, men sällan samma muskel fler ggr än 2 ggr i veckan. jag går inte på några preparat (hittills) men de börjar bli tråkigt så funderar på att utöka min kost med lite tillskott.

1 311 Inlägg
8 februari 2008
Du kan endast känna själv hur din kropp svarar på träning och kost, men generellt så gäller det att fylla på glykogenförråden direkt efter träning för att minska muskelnedbrytningen så mkt som möjligt (snabba kolhydrater som vit pasta, potatis, ris) Protein är som sagt musklernas byggstenar och du bör få i dig 2-3 gram protein per kg kroppsvikt. Fettsyrorna är också mkt viktiga, och speciellt omega 3,6,9 och i viss mån 12, det finns även fler aminosyror du kan äta men de tänker jag inte gå in på nu!

Det största misstaget som folk gör när de tränar för att bli stora och få snygga muskler är att de förlitar sig lite för mkt på tillskotten, men märk ordet TILLSKOTT, för att bygga muskler måste du ligga på kaloriöverskott, då har kroppen gott om energi! men du bör inte ligga mkt över utan 2-300kcal över dagsbehovet.

Jag brukar iaf köra proteindrink morgon, middag, kväll och Gainer efter träning, var 8e vecka kreatin, ibland HMB

Till er som kör effedrin: sluta med det och använd kreatin som är lagligt! har en kompis som fått hjärtbesvär!

källa: Sporttillskott som fungerar av Fredrik Paulún

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Sleeper
3 084 Inlägg
8 februari 2008
JapMax skrev:
Sushikocken skrev:
kicker_simon skrev:

äter knäckebröd med oboy

ehhe

Tror du bodybuilders tränar 1 timme om dagen?
Schemat som kickersimon visar är inget för en normal människa, det är en livstil för att bli ett fysiskt under smile Jag tränar 3-4 ggr i veckan, men sällan samma muskel fler ggr än 2 ggr i veckan. jag går inte på några preparat (hittills) men de börjar bli tråkigt så funderar på att utöka min kost med lite tillskott.

Nej det tror jag inte men jag tror de kanske isånnafall kör 3 pass á 1 timme

1 723 Inlägg
8 februari 2008
många kockar ger bättre tips?

smile

Gainer Pro tar du efter passet, gärna omgående, för att skynda på återhämtning och ge kroppen byggstenar för uppbyggnad.

som det nämnts är det viktigt att den vardagliga kosten är bra om träningen ska ge nåt. Gissar att du vill bygga muskler när du köpt tillskott. Egentligen klarar du dig alldeles utmärkt utan tillskott, själv kör jag en Gainomax lite då och då. Inte för att de ska vara bättre än nåt annat eller för att jag behöver det, utan för att de smakar helt överlägset bäst och ibland tar det lite tid innan man får i sig mat. Under de dryga 12 åren jag tränat har jag inte märkt nån skillnad på att regelbundet ta gainer / proteintillskott eller skippa det helt. Det fungerar lika bra ändå. För vi snackar väl inte elitsatsning här? Och då vet väl de flesta att det behövs tyngre grejer än proteintillskott...wink
Senast redigerat av falloutboy (8 februari 2008)

1 256 Inlägg
8 februari 2008
Detta är helt beroende på hur du tränar, men om man skall satsa någorlunda seriöst på träningen så skall du äta 6 st måltider (mellanmål inkluderade) om dagen.. ett mellanmål kan vara en proteinbar eller likn.

Stadig frukost, med proteinshake, ska du gå upp i vikt så kan du blanda i lite maltodextrin (rena kolhydrater) sen en proteinshake till lunch och sen äter du innan träning och tar en shake direkt efter träning. Dvs 3 shakar om dagen.. återigen är detta beroende på hur seriöst du tränar.
I shaken som jag dricker efter träning har jag även en skopa med dextrosol för återhämtningens skull.

Om du skall använda kreatin rekommenderar jag "Knockout" som finns bl.a på "mm sports" i Göteborg.
Bättre focus, sjukt mkt bättre pump och kroppen blir inte så "vattnig", dvs att man ser inte så svullen ut.

Detta fick jag som råd när jag skulle börja träna så jag vill inte höra något om att JAG har fel. Utan det är bekanta till mig som tränar på en "elitnivå" som gav mig råden.

Mvh

p.s

Detta är vid styrketräning.
Senast redigerat av Jonni (8 februari 2008)

This is me
334 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
ska inte träna allt för seriöst.. Kör ca 3-4ggr per vecka för att få lite starkare muskler och finare kropp.
Delvis för att jag jobbar med ett tungt arbete.. Men tack för alla tips..

1 256 Inlägg
8 februari 2008
Dakiz skrev:
ska inte träna allt för seriöst.. Kör ca 3-4ggr per vecka för att få lite starkare muskler och finare kropp.
Delvis för att jag jobbar med ett tungt arbete.. Men tack för alla tips..

Ät ordenligt endå, för välmående.
Du hålller en jämn och fin vikt om du tränar och äter regelbundet.
Kroppen mår bättre, du mår bättre.

MERA ENDORFINER! smile

1 723 Inlägg
8 februari 2008
Jonni skrev:
Detta fick jag som råd när jag skulle börja träna så jag vill inte höra något om att JAG har fel. Utan det är bekanta till mig som tränar på en "elitnivå" som gav mig råden.

Mvh

p.s

Detta är vid styrketräning.

och då är det rätt menlöst att följa råden om man själv inte tränar på elitnivå. Jag hackar inte på dig, utan de som ger råden utan att tänka på vad personen vill med träningen. Som de byggarna på polarens gym som gav en ung tjej rådet att trycka i sig 5-6 tonfiskburkar varje dag. Varför?! finns ingen som helst anledning.

En ordentlig kost med bra protein och kolhydratkällor samt grönsaker kommer vår trådskapare långt med. Vill man ta en gainer, gör det, men det är inget som behövs.

206 Inlägg
9 februari 2008
Dakiz skrev:
Har nyss börjat träna och har köpt mig gainer pro proteindryck. Min fråga är När och hur ofta ska jag ta det?

Efter träning, innan?

Gärna några som har tränat längre tid och vet säkert och det bästa kan svara.

Ta gainer 30-45 min innan träningen.

Jag dricker Muscle juice innan jag kör tungt, är som gainer..
Jag dricker whey 75% protein och micro whay 82% protein när jag kör lätt & pump.
Direkt efter träningen dricker jag pepti power & äter inom en timme.
Jag tar Tribus ”prestationshöjande” 2 gånger per dag vid måltid i 8 Veckor, sen håller jag upp i 8 och börjar igen..
Jag tar även Kreatin & L-glutamin
Jag dricker Vassle protein på kvällen.
Jag tar GABA ”Gamma Amino Butyric Acid” innan jag lägger mig..
Ta inte efedrin, du kan få hjärtklappning och du kan få en stroke som har fått minst 2 att blivigt halvt förlamade vad jag. Och det är inte lagligt att ta längre…
Men kom ihåg att sådana här drycker är tillskott och ska inte ersätta mat, men går att ta som t.ex. mellanmål.
Jag äter eller får i mig nått var 3 timme.
Jag ska få i mig 3 g protein och ca 3 g kolhydrater per kilo vad jag väger, ca 321 av varje, det är mycke mat på 24 tim..
Sömn är lika viktigt som allt annat...

GABA
I förkroppsliga finnas GABA i stora belopp i hypothalamusen som föreslår att lekar för denna amino syra som en avgörande roll i hypothalamic-hypofysen fungerar. Hypothalamusen är en region på baksidan av hjärnan, som reglerar det instinktivt fungerar, liksom sömn cyklar, förkroppsligar temperatur och aktiviteten av hypofyskörteln. Hypofysen är den ledar- endocrinekörteln som påverkar all hormonala funktioner hos kroppen. Ett primärt hormon som in produceras och avsöndras av hypofysen, är tillväxthormonet, som är av store intresserar till idrottsmannenen. GABA är en utmärkt ersättning för tillväxthormon, eller ”stapla” med andra amino syror och nutrients för att ge mer styrka och för att ha råd med snabbare återställning efter intensivt öva.
Flera kliniska studier har visat att intagande av föda av GABA frigör tillväxt hormonet, speciellt efter övar, med anmärkningsvärd effektivitet. Frigöraren av tillväxthormonförhöjningar lutar förkroppsligar samlas.
I tillägg på grund av dess lugna och att lugna verkställer, underhåller hjälp för GABA också sunt blodtryck, kontrollerar förhindrar främjar hjälp hypoglycemia, ångest och vilsam sömn. Till en grad reglerar det också aptit, som är hjälpsam, i att underhålla som är optimalt vikt.
GABA är bäst som tas, innan det går till sömn på en förhållandevis tom mage. Tomt magehjälpmedel ungefärligt 45 minuter efter intagande av föda av dagens sist mål. Intag av GABA på sängtidmakes noterar det arbete med huvuddelens naturliga rytmer för den ökande tillväxthormonproduktionen, som händer ungefärligt 90 minuter, efter starten av sömn. Aftonintaget av GABA korrelerar med GABA verkställer för att framkalla vilsam och uppfriskande sömn.

Lycka till med träningen
Senast redigerat av mrbad (9 februari 2008)

Sir Real
390 Inlägg
25 februari 2008
mrbad skrev:
Dakiz skrev:
Har nyss börjat träna och har köpt mig gainer pro proteindryck. Min fråga är När och hur ofta ska jag ta det?

Efter träning, innan?

Gärna några som har tränat längre tid och vet säkert och det bästa kan svara.

Ta gainer 30-45 min innan träningen.

Jag dricker Muscle juice innan jag kör tungt, är som gainer..
Jag dricker whey 75% protein och micro whay 82% protein när jag kör lätt & pump.
Direkt efter träningen dricker jag pepti power & äter inom en timme.
Jag tar Tribus ”prestationshöjande” 2 gånger per dag vid måltid i 8 Veckor, sen håller jag upp i 8 och börjar igen..
Jag tar även Kreatin & L-glutamin
Jag dricker Vassle protein på kvällen.
Jag tar GABA ”Gamma Amino Butyric Acid” innan jag lägger mig..
Ta inte efedrin, du kan få hjärtklappning och du kan få en stroke som har fått minst 2 att blivigt halvt förlamade vad jag. Och det är inte lagligt att ta längre…
Men kom ihåg att sådana här drycker är tillskott och ska inte ersätta mat, men går att ta som t.ex. mellanmål.
Jag äter eller får i mig nått var 3 timme.
Jag ska få i mig 3 g protein och ca 3 g kolhydrater per kilo vad jag väger, ca 321 av varje, det är mycke mat på 24 tim..
Sömn är lika viktigt som allt annat...

GABA
I förkroppsliga finnas GABA i stora belopp i hypothalamusen som föreslår att lekar för denna amino syra som en avgörande roll i hypothalamic-hypofysen fungerar. Hypothalamusen är en region på baksidan av hjärnan, som reglerar det instinktivt fungerar, liksom sömn cyklar, förkroppsligar temperatur och aktiviteten av hypofyskörteln. Hypofysen är den ledar- endocrinekörteln som påverkar all hormonala funktioner hos kroppen. Ett primärt hormon som in produceras och avsöndras av hypofysen, är tillväxthormonet, som är av store intresserar till idrottsmannenen. GABA är en utmärkt ersättning för tillväxthormon, eller ”stapla” med andra amino syror och nutrients för att ge mer styrka och för att ha råd med snabbare återställning efter intensivt öva.
Flera kliniska studier har visat att intagande av föda av GABA frigör tillväxt hormonet, speciellt efter övar, med anmärkningsvärd effektivitet. Frigöraren av tillväxthormonförhöjningar lutar förkroppsligar samlas.
I tillägg på grund av dess lugna och att lugna verkställer, underhåller hjälp för GABA också sunt blodtryck, kontrollerar förhindrar främjar hjälp hypoglycemia, ångest och vilsam sömn. Till en grad reglerar det också aptit, som är hjälpsam, i att underhålla som är optimalt vikt.
GABA är bäst som tas, innan det går till sömn på en förhållandevis tom mage. Tomt magehjälpmedel ungefärligt 45 minuter efter intagande av föda av dagens sist mål. Intag av GABA på sängtidmakes noterar det arbete med huvuddelens naturliga rytmer för den ökande tillväxthormonproduktionen, som händer ungefärligt 90 minuter, efter starten av sömn. Aftonintaget av GABA korrelerar med GABA verkställer för att framkalla vilsam och uppfriskande sömn.

Lycka till med träningen

tycker du att Tribus ger något provade liknande ett tag kunde lägga på lite men vet inte om det va placebo eller inte.

Sök