3935
Sök

Kvalité skillnad på läder/skinn?

60 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Funderar på bil köp och har ju givetvis massa funderingar kring det.

En sak som jag har funderat på är att det känns som att kvalitén på lädret/skinnet etc i bilarna skiljer sig rätt mycket. En väns BMW 330 har tex stolarna blivit snabbt utslitna på och det känns nästan som fusk skinn om inte så extremt "tunt"

Har tittat främst på bil från Audi, BMW eller Mercedes. Är något märke bättre eller sämre på just klädsel av dem? Eller är det olika på olika modeler? Har sneglat på Audi S4/S6 BMW M3/M5 el Mercedes C32 AMG..

Någon som vet om någon är bättre än en annan?

60 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
Ingen som vet något om detta?

1 208 Inlägg
4 februari 2008
Skin är ju ett levande material, som måste skötas, smörjas in och liknande.. Tar man hand om en skinklädsel så håller den väldigt länge, tar man inte hand om den så spricker den väldigt lätt..

60 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
master_lars skrev:
Skin är ju ett levande material, som måste skötas, smörjas in och liknande.. Tar man hand om en skinklädsel så håller den väldigt länge, tar man inte hand om den så spricker den väldigt lätt..

Oki så det finns då inte från börjar mer eller mindre bra skinn? Eftersom skinn klädsel kan variera stort i pris.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
5 februari 2008
jag vet iallafall att Mercedes har tjockare skit i sina säten än vad BMW har
dock kostar ju Mercedes skinn det 10x dubbla
i våran 270cdi från 03 har vi helskin och där gick skinnet på ca 130k om man skulle köpa det nytt yikes

8 156 Inlägg
5 februari 2008
Som jag har lärt mig så är den marginella skillnaden mellan läder och skinn att skinn är lite tunnare.
Läder är oftast garvat. Det finns helt klart skillnader på kvalité beroende på var och hur skinnet/lädret har behandlats.

Jag hade tänkt försöka få tag på lädersäten från en BMW på www.returbilen.se

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

3 122 Inlägg
5 februari 2008
Ett bättre skinn behöver inte vara tjockare osv.

En liten tråd med åsikter om BMWs skinn http://www.zatzy.com/showthread.php?t=3 … =skinn+bmw

60 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
Ok, intressant. .så man får helt enkelt känna själv och göra en bedömning. Jag vill ju ha ett som inte går sönder lätt och tål en del...

31 Inlägg
25 februari 2008
tror nog att alla tillverkare ser till att ha ett skinn/läder som har förutsättning att hålla sig snyggt åtminstone större delen av bilens livslängd... självklart finns det olika kvalitéer men  jag tror att det framförallt handlar om att vårda.. tvättar man med fel grejjer kan man sabba vilken klädsel som helst... och vice versa.

Sök