3512
Sök

Byte till 3" på en SAAB 99:a, några frågetecken.

26 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
#1
tjow nu är det den stora frågan ska byta avgas rör till 3" men måste ta bort bakre ljudämparn går den sämre går den i genom besiktningen???'


Hjälpte dig att skriva en godkänd rubrik.
Kika här tills nästa tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18176
mvh jonTe/moderator


26 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
#2
de är till en saab 99


287 Inlägg
14 januari 2008
#3
kan aldrig tänka mig att den kommer gå sämre om du tar bort ljuddämparen, bara att den kommer låta mer, sen ang. besiktningen så tror jag att den inte kommer gå igenom med 3 tum, tror det största var 2,5 tum... som man fick ha, dock ej säker..

volvo ska de va :)

26 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
#4
okej


26 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
#5
för att ska bara byta från mellan dämparen


Saabvilde!
1 708 Inlägg
14 januari 2008
#6
Om det inte är en turbo skulle jag rekomendera 2.5" beror på om du ska byta ända ifrån grenröret + ta bort en dämpare ?

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 januari 2008
#7
Det var du som hade dubbla förgasare...? Det finns ingen anledning att ha större än 2,5 tum. Om ens det. 2 1/4 räcker säkert hur bra som helst. Hur mycket ska du varva? Inte mer än 6500 antar jag?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Student
96 Inlägg
25 februari 2008
#8
Inte mer än 2,5 tum. På min saab 99 hade förra ägaren tagit bort slutdämparn och satt 3 tums från grenröret, gick som en traktor med det.

ne men gud, här luktar ju kiss

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
25 februari 2008
#9
Har du en sugmotor skall avgassystemet vara avstämmt för att ge bäst effekt. Trycka på 3" bara för att det är kul är bara bortkastade pengar, tror 2" räcker gott och väl. Har du däremot turbo så ska systemet flöda så bra som möjligt, men som sagt en sugmotor skall ha avstämmt avgsystem.
Lycka till!
//Johannes

Rock'n Roll

2 164 Inlägg
25 februari 2008
#10
2,5" är de du ska ha men behåll dämparen längst bak utan ta mellan dämparen istället.
Blir mindre fast bättre ljud då.

Är de en turbo är de ju 3" som gäller hela vägen!

MVH

F


2 164 Inlägg
25 februari 2008
#11
kiiiimpa skrev:
kan aldrig tänka mig att den kommer gå sämre om du tar bort ljuddämparen, bara att den kommer låta mer, sen ang. besiktningen så tror jag att den inte kommer gå igenom med 3 tum, tror det största var 2,5 tum... som man fick ha, dock ej säker..

Om du menar på en 99 eller alla bilar så har du lite fel.
De är inga som helst problem att få igenom en bil med 3"
Inte om de är en turbo i alla fall.


MVH

F


Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
26 februari 2008
#12
Lite roligt att se bilar med 100-150 Hk med grova slutrör. Kanske mer vanligt för några år sedan.
På bussarna jag kör så är det 10-12 liters motorvolym,turbo ca 250-400 Hk och det grövsta röret är 4 tum.


19 Inlägg
26 februari 2008
#13
2,5 lämpar sig bättre till sug motor! bara inte bilen låter för mkt så är de inga problem vi sbp, ja har besiktigat bilar me 5 utblås och lite olika storlekar på avgassystem de enda dom grymtar över är att dom inte får på avgassugen

-Mycke varv
-Många möjligheter


Sök