3645
Sök

polering av aluminium

11 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
skulle vilja ha råd om vad för medel jag ska använda för att behålla samma färg och för att förhindra oxidering på mitt insug av gjutaluminium på min pontiac firebird.

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
9 februari 2008
För att få högsta möjliga glasn så kan du köra med 2st olika vita glansskivor. 1 till vardera medel.
Polera först med G300A. Polera tills ytan inte är flammig längre och glansen är maximal med detta medel. Man ser är ytan inte blir bättre. Torka av ytan, gärna med microfiberduk.
Byt sedan trissa och fortsätt poleringen med superglänsvax. Nu kommer ytan blir duktig blank

150mm vit glansskiva ca 170.-/st
G300A halv förp. 45:-(räcker väldigt långt med ett halvt paket. Har kört med min halva väldigt längre nu och fortfarande mkt kvar.
Superglänsvaxet mins jag inte exakt. Är ganska nytt på marknaden. Tror det låg på ca 100:-/halv förp.
Men är värt det om man vill känna säkert att få högsta möjliga glans.

För att det ska hålla sig sedan kan du antingen vaxa/lackförsegla.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

229 Inlägg
9 februari 2008
Vart köper man detta någonstans??

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
9 februari 2008
Pan produkter.. Sök på nätet för hans nr. Har tyvärr inte det i huvudet.

Mvh/Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

11 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
okej tack.. har tyvär redan lackat alla aluminiumdelarna med plastic paddings "heat proof paint" som ser ut som en väldigt aluborstad yta. funkar bra faktiskt, behövs inte lika mycket förhandsarbete heller. bara att slipa så att lacken tar och håller sig där. Det negativa är att lacken får sin absoluta härdning vid 250 grader.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
28 februari 2008
Autosol duger annars, har högglans polerat en hel del med bara autosol med fullgod finish...

204 Inlägg
28 februari 2008
Xoff skrev:
Autosol duger annars, har högglans polerat en hel del med bara autosol med fullgod finish...

Håller med....Autosol är oslagbart och ger kanonfinish. Läggar man bara ner lite jobb och polerar utav %¤£$½ så blir det kanon till en bra penning....

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"

Jajjemen!
1 512 Inlägg
28 februari 2008
joacim77 skrev:
Xoff skrev:

Håller med....Autosol är oslagbart och ger kanonfinish. Läggar man bara ner lite jobb och polerar utav %¤£$½ så blir det kanon till en bra penning....

Autosol lämnar repor tyvärr, visst de blir jävligt blankt, men ska man ha de perfekt ska man använda sig av nåt annat (som ja inte kommer på vad de heter nu)
Men hör med nån H-D åkare, dom brukar kunna hålla puts på hojarna, å de är inte autosol dom använder.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

1 072 Inlägg
28 februari 2008
Speedman skrev:
För att få högsta möjliga glasn så kan du köra med 2st olika vita glansskivor. 1 till vardera medel.
Polera först med G300A. Polera tills ytan inte är flammig längre och glansen är maximal med detta medel. Man ser är ytan inte blir bättre. Torka av ytan, gärna med microfiberduk.
Byt sedan trissa och fortsätt poleringen med superglänsvax. Nu kommer ytan blir duktig blank

150mm vit glansskiva ca 170.-/st
G300A halv förp. 45:-(räcker väldigt långt med ett halvt paket. Har kört med min halva väldigt längre nu och fortfarande mkt kvar.
Superglänsvaxet mins jag inte exakt. Är ganska nytt på marknaden. Tror det låg på ca 100:-/halv förp.
Men är värt det om man vill känna säkert att få högsta möjliga glans.

För att det ska hålla sig sedan kan du antingen vaxa/lackförsegla.

Jag har då 3 polerskivor från Pan produkter, G300, glänsvax och sist super glänsvax. Och sedan en sealer som ser till att aluminiumet håller sig fint. Tror att ett startpaket med 2 skivor gick på 500 och med en extra med vax 700 lite drygt. Blir kanon yta!

Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
78 Inlägg
28 februari 2008
Autosol funkar fint, vill du ha finnare polering så är det bara att blanda i lite vatten med autosolen.

http://www.garaget.org/?car=8606&image=720919

Smartab har klarlack till motorn, funkar på plast, gummi o metall.
När det torkat så är det fortfarande flexibelt, spricker alltså inte på tex gummislangarna.
Senast redigerat av Jokero (28 februari 2008)

Allmänt jävla envis!

Sök