3309
Sök

Fortkörning??

6 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
Tjenna!!

Jag undrar lite över vad som händer när man kör 116 på 70 väg, att jag blir av med kortet är väll inget att tveka på men jag läste nånstans att det rapporteras till åklagaren, vad innebär det i praktiken,
blir det andra bötesbelopp, längre spärrtid?.

Beslutar länstyrelsen eller åklagaren om spärrtiden i detta fall.

Bryr dom sig om att jag överskred hastigheten endast 300-400m i en omkörning(höll hastighet innan omkörning, tillochmed lägre ca:60-65km/h sen gled den äldre damen ut i vägggrenen och släppte förbi mig då stog jag på för att ta mig förbi snabbt sedan började jag innbromsningen och såg då polisen stå å vinka på mig).

Tack på förhand

Robin
Ps de mätte mig mitt i omkörningen, fall det spelar nån roll.
Skrev på lappen på plats.
Senast redigerat av nmkea (29 februari 2008)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
29 februari 2008
Du åker upp i rätten jao, då bestäms om du ska få mer böter och/eller fängelsestraff samt om ditt kort ska bli indraget längre/kortare.

Det är ju såhär att du får inte ligga i 116 km/h på en 70 väg nånsin vid normal körning (undantag kan vara för att underlätta för utryckningsfordon i vissa fall), även om det är en omkörning eller kort sträcka.
Däremot kan du ju försöka påvisa att du kör lugnt i vanliga fall, har du inga tidigare straff för fortkörning och du haft kortet ett tag, pja då lär du ju få något mildare straff överlag..

6 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
Då ja erkännde förtkörningen på plats behöver jag  väll inte till rätten eller??

VW-nörd?
4 332 Inlägg
29 februari 2008
Jopp, de blir fall för åklagaren eftersom du körde 46km/h för fort, sen e de ju upp till denne om de vill väcka åtal ska man väl säga.
Senast redigerat av Mortalis (29 februari 2008)

6 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
Edit:

Ursäkta läste inte din post ordentligt, hur stor är då sannolikheten att ett sådant här ärende går till åtal då?
Vem medelar åklagare, polisen upplyste nämligen inte om att åklagaren skulle informeras.
Senast redigerat av nmkea (29 februari 2008)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
29 februari 2008
Informationen kan vara rätt otydlig på detta har jag märkt...

Vid 51 km/h för fort blir det rapport till åklagare på 70, 90 och 110 vägar.

Däremot om det hade varit en 30 eller 50 väg då had edu blivit rapporterad, så nu kan du ta de lugnt smile Sorry

Administratör
2 980 Inlägg
29 februari 2008
Åklagaren blir bara inblandad i grov vårdslöshet i trafik och det tror jag inte det är i detta fallet. Länstyrelsen däremot kommer att kontakta dig per brev osv.

En kopp av den svarta såsen...

6 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
tack så hemskt mycket grabbar,, lite lungnare nu smile dyrt men bättre

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 februari 2008
StaunteD skrev:
Erkänn inte nästa gång!

hjälper inte direkt nu men..

Beror ju på om dom har mätt och hur dom mätte.
Ibland kan dom lägga upp tillräckligt med bevis och kontrolltillstånd på plats att det inte är någon idé att diskutera.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

6 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
inte mycket att töla om jag visste på ett ungefär va fort jag kört, finns det nåt bra man kan dra till med i yttrandet till länstyrlsen när man inte är i behov av kortet för jobbet eller lider nån ekonomisk skada.

245 Inlägg
29 februari 2008
Mortalis skrev:
Informationen kan vara rätt otydlig på detta har jag märkt...

Vid 51 km/h för fort blir det rapport till åklagare på 70, 90 och 110 vägar.

Däremot om det hade varit en 30 eller 50 väg då had edu blivit rapporterad, så nu kan du ta de lugnt smile Sorry

när jag åkte dit för fortkörning så var inte nån åklagre inblandad, enbart polis å länstyrelse. å det var betydligt mer än 51 över...

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

SAAB-Dåre
192 Inlägg
29 februari 2008
Jag åkte fast f ör 100.3km/h på 70sträcka, fick brev från länsstylerelsen och en varning wink

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D

6 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
_CheezeBall_ skrev:
Jag åkte fast f ör 100.3km/h på 70sträcka, fick brev från länsstylerelsen och en varning wink

en VARNING,, du måste ha haft riktigt bra skäl till att få ha kvar kortet, enbent boende i skogen eller?

Sök