3803
Sök

Jag hade tänkt att tillverka vissa saker till min bil..

247 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
Jag hade tänkt att tillverka vissa saker till min bil.. men isället för att använda byggskum eller frigolit...så måste det finnas ett matrial som liknar frigolit men ej lika hård...och var kan kan köpa detta?

VAD ÄR DETTA FÖR MATRIAL???
http://i224.photobucket.com/albums/dd172/lill_horvi/Opel%20astra%20g%20Coupe/232427_0bbo64.jpg

Exydos Car Audio Tuning Zone Uthulin Illi Tuning Magnat

1 688 Inlägg
3 mars 2008
Fixa lite bättre bilder så kanske man kan svara..

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Fattig student
1 282 Inlägg
3 mars 2008
divinycell.. Dom tillverkar tex båtar samt mellanlägg i lastbilsflak.. (kanske felstavat.. men men..)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

8 156 Inlägg
3 mars 2008
Ser ut att vara bonocell. En ganska så bra cellplast wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

knep å knåpare
7 Inlägg
3 mars 2008
bonocell ska funka.

http://www.byggplast-batprylar.se/Start.aspx   

en sida som har d mesta för å gjuta former å dyligt.

lycka till

celica gti 1994

247 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
vad är det för skillnad mellan divinycell och bonocell???

Eclipse :P
254 Inlägg
3 mars 2008
det som e på bilden vet jag inte vad det heter (kanske har nämtas rätta namnet för det av någon tidigare) men det ser ut som det jag hade det när jag byggde e radiostyrd båt förut, (samt takscoopet till bilen, i min projekttråd kan ni se hur) köpte på en vanlig byggfirma, det användes tydligen till att isolera husgrunder om jag inte minns fel. enda grejen med det e att det inte tål polyester och acetone (det typ smälter av det o blir en kladdig massa), måste därför klä det med något (jag använde brun förpackningstape)

hoppas det hjälper!

//Witte
"Man har inte misslyckats förrens man har gett upp!"
Projekttråd
[img]http://www1.garaget.org/gallery/archive/73868/608717_64ywqo.jpg[/img]

247 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
ok tackar...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 mars 2008
Witte skrev:
det som e på bilden vet jag inte vad det heter (kanske har nämtas rätta namnet för det av någon tidigare) men det ser ut som det jag hade det när jag byggde e radiostyrd båt förut, (samt takscoopet till bilen, i min projekttråd kan ni se hur) köpte på en vanlig byggfirma, det användes tydligen till att isolera husgrunder om jag inte minns fel. enda grejen med det e att det inte tål polyester och acetone (det typ smälter av det o blir en kladdig massa), måste därför klä det med något (jag använde brun förpackningstape)

hoppas det hjälper!

Frigolit tänker du på. Är en annan typ av vanligare cellplast precis som divynicell och bonkocell fast de båda sistnämda tål lösningsmedel och har bättre stadga än frigolit.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 mars 2008
Divinycell är av bättre kvalitet än bonocell, sök på distansmatrial om du vill hitta fler varianter, för det finns lite att välja mellan... Används ofta som i sandwichkonstruktioner i t.ex. däck och fribord på fartyg där en stark konstruktion eftersträvas.

Tål inte divinycell polyester? tongue Då har du nog köpt skit för de fåtal ggr jag använt det så har det tammetusan inte kladdat ihop wink
Lycka till!
//Johannes

Rock'n Roll

2 911 Inlägg
4 mars 2008
Det på bilden ser ut som ecoprim, har själv ett gäng sådana skivor här.
Det tål INTE polyester rakt på, men det går fin-fint att sand-spackla först och sen gjuta.

Bonocell och divinycell tål båda polyester och epoxy utan problem.

31 Inlägg
4 mars 2008
tycker det ser ut som Cibatool... (det finns många olika arbets/varunamn...)
Det är en sorts expanderad PUR som man kan köpa i skivor/block i olika densitet allt från hårt som "vanlig plast" till mjukt som oasis (det där gröna mamma stack blommor i) fördelen med detta är att det inte har fiberriktningar och att man jobba väldigt effektivt i det.
Det slår sig inte å har slutna celler (suger inte fukt) och innehåller inga stora luftbubblor, tål även polyester
Finns billiga varianter(eller mindre dyra)... tänk bara på att de kan slå sig när du arbetar med dem om där finns inbyggda spänningar från tillv. processen. 
Har även sett att det finns (dyrare alternativ) där materialet är uppbyggd av tunna olikfärgade skikt (så man tex kan göra hyfsat symetriska saker)... minns dock inte vad det hette.

Divinycell är (för mig) ett sandwitch-laminat, men har det en bra hårdhet för dig är det säkert inte sämre än något annat... och som sagt även divinycell är ett varunamn så det kanske oxå finns i olika hårdheter.

tänk bara på att inte använda allt för mjukt material, det är lätt att man tar för mycket (även med sista sandpappringen) och tappar du eller stöter emot så blir det ett jack direkt... som grädde på moset går det inte spackla/slipa så enkelt i dessa heller eftersom spacklet blir hårdare än omgivande mtrl....(been there done that)

första träffen när man googlar på cibatool:
http://www.nuplexconstruction.co.nz/htm … batool.pdf

Sök