hej jag har skärmbreddat bil 745a tic.. och jag undrar hur mkt mer påfrestningar det blir med 50mm spacer per sida.. Jag har även svetsdiff så jag troligtvis får ta bort med:P men kan man få reda på hur mkt mer det frestar.. vill ju inta tappa en hjul om det guppar till i 110 km/h....
70mm spacer ja det blir nog spårkänsligt och kör du på dåliga vägar med tjälskott o spårbildning. Då blir det ett mkt förhöjt slitage på leder o bussningar o styrväxeln som inte är så hejdundrande på gamla volvo.
Jag skulle aldrig sätta på 70mm spacer av trafiksäkerhetsskäl. Vafför,, jo ifall jag måste göra en panikbromsning och i samma skede så går bilen ner i en grop eller ett spår. Inte kul när ratten dras åt annat håll än önskat. Men går bilen runt i city och aldrig i högre landsvägsfarter så är det väl OK...
70mm spacer ja det blir nog spårkänsligt och kör du på dåliga vägar med tjälskott o spårbildning. Då blir det ett mkt förhöjt slitage på leder o bussningar o styrväxeln som inte är så hejdundrande på gamla volvo.
Jag skulle aldrig sätta på 70mm spacer av trafiksäkerhetsskäl. Vafför,, jo ifall jag måste göra en panikbromsning och i samma skede så går bilen ner i en grop eller ett spår. Inte kul när ratten dras åt annat håll än önskat. Men går bilen runt i city och aldrig i högre landsvägsfarter så är det väl OK...
e....
tycker det låter långsökt att bumpsteer skulle påverkas av spårviddsökningen... har du nåt som backar upp ditt påstående?
hej jag har skärmbreddat bil 745a tic.. och jag undrar hur mkt mer påfrestningar det blir med 50mm spacer per sida.. Jag har även svetsdiff så jag troligtvis får ta bort med:P men kan man få reda på hur mkt mer det frestar.. vill ju inta tappa en hjul om det guppar till i 110 km/h....
Ju störe spacer ju mer påfrestningar blir det på hjullagrena..
men jag ska ha spacerna bak och inte fram:P det blir smalare fram
Då blir det iaf ingen bumpsteer som egentligen uppkommer vid fel vinkel mellan styrväxel/stag och ändarna... Den kommer troligtvis cambra mer bak med mer spårvidd, du vet hur en volvoaxel ser ut med mkt belastining
men jag ska ha spacerna bak och inte fram:P det blir smalare fram
Då blir det iaf ingen bumpsteer som egentligen uppkommer vid fel vinkel mellan styrväxel/stag och ändarna... Den kommer troligtvis cambra mer bak med mer spårvidd, du vet hur en volvoaxel ser ut med mkt belastining
hej jag har skärmbreddat bil 745a tic.. och jag undrar hur mkt mer påfrestningar det blir med 50mm spacer per sida.. Jag har även svetsdiff så jag troligtvis får ta bort med:P men kan man få reda på hur mkt mer det frestar.. vill ju inta tappa en hjul om det guppar till i 110 km/h....
Ju störe spacer ju mer påfrestningar blir det på hjullagrena..
precis. lagrena yes, så risker finns. men inte hjulvinklar, inte bak iaf. enda skulle vara fram om fjädringen sjönk ihop pågrund av bredare spårvidd och tyngd i mitten, prova att placera en tyngd mitt på en lång linjal och tänk dig att du har två hjul ute i kanterna jämfört med en kortare ( = mer robust) linjal så förstår du. då kan du få mera negativ camber, men det har ingen som helst verkan på styrning annat än att det kan bli trögare eller lättare. beror på.