3231
Sök

Vågar man köra med 70mm spacers?!?!

207 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#1
hej jag har skärmbreddat bil 745a tic.. och jag undrar hur mkt mer påfrestningar det blir med 50mm spacer per sida.. Jag har även svetsdiff så jag troligtvis får ta bort med:P men kan man få reda på hur mkt mer det frestar.. vill ju inta tappa en hjul om det guppar till i 110 km/h....

1 311 Inlägg
27 februari 2008
#2
egentligen ska ju det inte vara så mtk mer påfrestningar än att använda en fälg med et0 egentligen.... lr i detta fallet, et-20

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

* Klåpare
1 718 Inlägg
27 februari 2008
#3
Volvo har bra bultar så det är nog inga problem. Speciellt de äldre modellerna, de byggdes på den tiden man hade råd att kosta på lite i materialet...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

207 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#4
okej:D jag litar på er killar:D

671 Inlägg
27 februari 2008
#5
Hej


70mm spacer ja det blir nog spårkänsligt och kör du på dåliga vägar med tjälskott o spårbildning.
Då blir det ett mkt förhöjt slitage på leder o bussningar o styrväxeln som inte är så hejdundrande på gamla volvo.

Jag skulle aldrig sätta på 70mm spacer av trafiksäkerhetsskäl.
Vafför,, jo ifall jag måste göra en panikbromsning och i samma skede så går bilen ner i en grop eller ett spår. Inte kul när ratten dras åt annat håll än önskat.
Men går bilen runt i city och aldrig i högre landsvägsfarter så är det väl OK...

e....

1 311 Inlägg
28 februari 2008
#6
endorfinslaven skrev:
Hej


70mm spacer ja det blir nog spårkänsligt och kör du på dåliga vägar med tjälskott o spårbildning.
Då blir det ett mkt förhöjt slitage på leder o bussningar o styrväxeln som inte är så hejdundrande på gamla volvo.

Jag skulle aldrig sätta på 70mm spacer av trafiksäkerhetsskäl.
Vafför,, jo ifall jag måste göra en panikbromsning och i samma skede så går bilen ner i en grop eller ett spår. Inte kul när ratten dras åt annat håll än önskat.
Men går bilen runt i city och aldrig i högre landsvägsfarter så är det väl OK...

e....

tycker det låter långsökt att bumpsteer skulle påverkas av spårviddsökningen... har du nåt som backar upp ditt påstående?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
28 februari 2008
#7
de e bara tuta å köra, kanske få kolla slitage oftare men ska inte behövas aif.

körde med 40mm spacer "minns inte vilken bil" å de funkade kannon,
10mm kan ju inte göra det sämre


207 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#8
men jag ska ha spacerna bak och inte fram:P det blir smalare fram

Kinna
146 Inlägg
28 februari 2008
#9
klart du kan ha, jag har kört med 130mm spacers och de funka kanon:P hhahaa


206 Inlägg
28 februari 2008
#10
Sorling skrev:
hej jag har skärmbreddat bil 745a tic.. och jag undrar hur mkt mer påfrestningar det blir med 50mm spacer per sida.. Jag har även svetsdiff så jag troligtvis får ta bort med:P men kan man få reda på hur mkt mer det frestar.. vill ju inta tappa en hjul om det guppar till i 110 km/h....

Ju störe spacer ju mer påfrestningar blir det på hjullagrena.. wink


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 mars 2008
#11
Sorling skrev:
men jag ska ha spacerna bak och inte fram:P det blir smalare fram

Då blir det iaf ingen bumpsteer som egentligen uppkommer vid fel vinkel mellan styrväxel/stag och ändarna...
Den kommer troligtvis cambra mer bak med mer spårvidd, du vet hur en volvoaxel ser ut med mkt belastining tongue



Snygg quinna du har btw smile


207 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#12
bumpe skrev:
Sorling skrev:
men jag ska ha spacerna bak och inte fram:P det blir smalare fram

Då blir det iaf ingen bumpsteer som egentligen uppkommer vid fel vinkel mellan styrväxel/stag och ändarna...
Den kommer troligtvis cambra mer bak med mer spårvidd, du vet hur en volvoaxel ser ut med mkt belastining tongue

sant:D



Snygg quinna du har btw smile

tackar:)

Avstängd
1 714 Inlägg
4 mars 2008
#13
mrbad skrev:
Sorling skrev:
hej jag har skärmbreddat bil 745a tic.. och jag undrar hur mkt mer påfrestningar det blir med 50mm spacer per sida.. Jag har även svetsdiff så jag troligtvis får ta bort med:P men kan man få reda på hur mkt mer det frestar.. vill ju inta tappa en hjul om det guppar till i 110 km/h....

Ju störe spacer ju mer påfrestningar blir det på hjullagrena.. wink

precis. lagrena yes, så risker finns.
men inte hjulvinklar, inte bak iaf. enda skulle vara fram om fjädringen sjönk ihop pågrund av bredare spårvidd och tyngd i mitten, prova att placera en tyngd mitt på en lång linjal och tänk dig att du har två hjul ute i kanterna jämfört med en kortare ( = mer robust) linjal så förstår du. då kan du få mera negativ camber, men det har ingen som helst verkan på styrning annat än att det kan bli trögare eller lättare. beror på.
Senast redigerat av TheVirus (4 mars 2008)


1 311 Inlägg
5 mars 2008
#14
har svårt att se skilnaden i att ha en fälg med et-20 och en med et 45 och använda spacer.... lät ju bli samma påfrestningar...

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Avstängd
1 714 Inlägg
5 mars 2008
#15
Corpze skrev:
har svårt att se skilnaden i att ha en fälg med et-20 och en med et 45 och använda spacer.... lät ju bli samma påfrestningar...

nej det är ju en annan sak om fälgarna har olika et, men om det är samma et och spacers på det blir det mer påfrestning.



Sök