3240
Sök

Sänkning av passat 97

22 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
hej hej som ni ser så ska jag sänka min passat år 97. men en kompis sa att det inte räcker med att bara köpa fjädrar. jag har tänkt att sänka 40mm men måste jag köpa hårdare dämpare för det? någon som vet?

// Alex

Pengar under bordet går märkligt nog sällan till mannen på golvet

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 mars 2008
Har den för dålig väghållning nu tkr du? Är den lite slapp enligt dig eller den aldrig slutar gunga så ska du naturligtvis byta även dämparna... Antar att den gått ett antal mil me?

Väghållningen blir lika mkt bättre som om du byter däck både fram och bak till vinterdäck när de snöar...

22 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
jag tycker att den är mycket stadig i dämparna och jag har inte haft några problem med gungningar eller liknande. jag tycker bara att det är så hög och ful som den är nu.

Pengar under bordet går märkligt nog sällan till mannen på golvet

El/automations- ingenjör
112 Inlägg
5 mars 2008
Du kommer få ner bilen med enbart fjädrarna. Hur mycket skiljer sig från bil till bil, beroende på hur bra dämparna är och därmed hur mycket den har "satt" sig med åren.
En annan sak som kan vara tänkvärd är att originaldämpare tar stryk av en kortare arbetslängd eftersom de får arbeta mycket hårdare. Börjar läcka och sen får du ändå byta.

Mitt råd är; Köp fjädrarna och Bilstein sprint-dämpare så kommer den ligga fint. Alternativet är coilovers så du kan ställa det precis som du vill ha det.

Om du drömmer om att besegra mig är det bäst att du ber om ursäkt när du vaknar

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
5 mars 2008
Som tidigare inlägg skrev...

Om du sänker 40mm och inte byter dämparna så kommer de snart gå sönder. De är inte gjorda för den kortare slaglängden. Då får du jobbet att byta dämparna senare och får ha loss allt igen...
Du får även dålig väghållning då fjädrarna är hårda men dämparna är inte avstämda mot dessa.

Köp ett kit med dämpare och fjädrar, det är mer prisvärt än att köpa fjädrar nu och dämpare därefter.
Kompletta sådana kitt finns från 5000.-(inget jag rekomenderar) till hur mycket som helst.
Ett vettigt kitt brukar ligger på lite drygt 10k.

Sök