3038
Sök

Extraljus på Mazda 323F - 2001 HJÄLP !!!!

44 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
Tjena, jag har ett problem, eller det är rättare sagt en jobbar kompis som har problem. Jag har monterat extraljus på hans Mazda 323F av årsmodell 2001.

Monteringen gick smärtfritt och dragning av kablar gick också bra. Allt gick bra tills jag skulle montera kabeln på tillslagskabeln till helljuset på bilen.

Jag har monterat ett gäng lysen på bilar genom åren men jag har aldrig varit med om att det går 2 pluskablar till helljuslampan, som det gör på Mazda 323F.

Hur jag än mäter så hittar jag ingen kabel vid lyset som är en tillslagskabel för helljuset.

Nu står mitt hopp till nån därute, som kanske har monterat extraljus och fått dom att funka som dom skall. Jag vill veta vart jag hittar kabeln som aktiverar helljuset !

Snälla hjälp mig innan jag får nå fel smile

//MrPeppa

OBS: Jag åker naturligtvis V70 själv wink
Senast redigerat av MrPeppa (5 mars 2008)

Såå där jaa...stiligt värre...

Mollllgan
5 mars 2008
MrPeppa skrev:
Tjena, jag har ett problem, eller det är rättare sagt en jobbar kompis som har problem. Jag har monterar extraljus på hans Mazda 323F av årsmodell 2001.

Monteringen gick smärtfritt och dragninga av kabler gick också bra. Allt gick bra tills jag skulle montera kabeln på tillslagskabeln till helljuset på bilen.

Jag har monterat ett gång lysen på bilar genom åren men jag har aldrig varit med om att det går 2 pluskablar till helljuslampan, som det gör på Mazda 323F.

Hur jag än mäter så hittar jag ingen kabel vid lyset som är en tillslagskabel för helljuset.

Nu står mitt hopp till nån därute, som kanske har monterat extraljus och fått dom att funka som dom skall. Jag vill veta vart jag hittar kabeln som aktiverar helljuset !

Snälla hjälp mig innan jag får nå fel smile

//MrPeppa

Moi med.... Exakt samma på min s40....

21 761 Inlägg
5 mars 2008
Men är det inte så att jorden är brytande istället för plusen?

44 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Nej, jag har mätt båda kablarna. Jag mätte med ljustutan. Jag slog på helljuset och stängde av det, och det var fortfarande ström på kablarna.

Det måste vara nåt tillslag via gjorden vid lampan på nåt vis...hmm...skumt.

Jag blir inte klok.

Såå där jaa...stiligt värre...

47 Inlägg
5 mars 2008
MrPeppa skrev:
Drönirettab skrev:

Nej, jag har mätt båda kablarna. Jag mätte med ljustutan. Jag slog på helljuset och stängde av det, och det var fortfarande ström på kablarna.

Det måste vara nåt tillslag via gjorden vid lampan på nåt vis...hmm...skumt.

Jag blir inte klok.

Jag är ingen el-nisse men borde du inte kunna kolla det genom att ta testaren från plus på batteriet till lampas jord är det så att brytaren sitter på jorde så borde den inte ge något utslag förrens du slår på helljuset....

21 761 Inlägg
5 mars 2008
Ja, nåt i den stilen skulle det kunna vara. I normalläget så får lampan plus i båda kablarna, men sedan skiftar en av kablarna till minus istället när helljusspaken slås till.

Sök