3681
Sök

vad är bra och dåligt med E85

11 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
någon som har koll på vad som är bra och dåligt med E85??? hmm

- De är jag de.
354 Inlägg
5 mars 2008
Bra: Billigt, mer effekt.
Dåligt: Bilen dricker mer.

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

11 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
så det går ungefär jämt ut ekonomiskt eller?

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
5 mars 2008
Jobbar med E85 just nu. (de är jag som åker runt och instalerar de på alla okq8 mackar big_smile )
Det dåliga med e85 är som killroy här ovan skriver. den dricker mer. dessutom  är Etanolen mycket mer skadlig för miljön än vad andra drivmedel är.
Det som också är en stor nackdel är att Etanolen är mer brandfarlig än vad Bensin och Dieseln är, då etanolen är som mest lätt antändlig vid -30 till +30 grader och Bensinen är som mest farlig vid -25 grader

Själv tror jag att Etanolen inte kommer bli särskilt långvarig i svergie utan tror att det blir mer Diesel och Gas.

Tackar för mig Hoppas du fick lite svar  big_smile

11 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
okok!
tack! smile

8 156 Inlägg
5 mars 2008
Med etanolbränsle så drar bilen 25-30% mer. Vilket gör att det bara blir lite billigare att konvertera.
När det gäller farliga ämnen så släpper etanolen ut mer skit. Men det kan väl bero på att katalysatorerna inte riktigt är anpassade för etanol och att etanolfabrikerna inte är så effektiva än. När det gäller koldioxidutsläpp så ingår ju det i ett kretslopp som gör att det blir ett nollsummespel.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
5 mars 2008
LuCiiifer skrev:
Själv tror jag att Etanolen inte kommer bli särskilt långvarig i svergie utan tror att det blir mer Diesel och Gas.

Biogas och biodiesel kommer nog att slå igenom, men jag tror att vi kommer få leva med dessa 3 bränsletyper ett bra tag. Biodiesel från skogen uppe i norr, biogas från sopor och slaktavfall lite överallt i landet och sen etanol nere i söder.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
77 Inlägg
5 mars 2008
Ett plus som ni verkar ha glömt är det att E85 ger en lägre förbränningstemperatur tack vare att bränslet "kyler". Det är en fördel om man överladdar och ändå vill ha ett skapligt komp i maskinen!'

MVH Einar Larsson

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S

Sök