Hjälp! Bakskiva lossnar ej! Volvo 850

RobertJ
9 mars 2008 · 161 Inlägg

Hejsan
Det är så att jag håller på att byta bromsar på min 850!
Och har bytat fram och nu skulle jag gå över till bakskivorna.
Men får ej av bromsskivan. Jag har skruvat loss oket, släppt handbromsen
och skruvat ut handbromsen helt på injusterings skruven.
Skivan är lös men när jag ska dra loss skivan så verkar bromsbackarna ta imot!
Jag har slagit med slägga men det verkar inte vara rost som tar imot.
Har någon en bra lösning eller tips på vad jag kan göra så skulle jag uppskatta ifall ni skrev en rad eller två smile

Snabba svar uppskattas!

Mvh Robert

MGW
9 mars 2008 · 9 Inlägg

Det sitter inte någon justeringskruv som du kan skruva på så att brombackarna släpper från sitt utfasade spår?

FLindgren
9 mars 2008 · 5 089 Inlägg

Står att han har skruvat ut handbomsen MGW wink
Men lilla skrev som brukar hålla skivan har du inte missat eller?. annars är det bara att slå för kung å fosterland, rakt på skivan ocg runt "trumman" brukar alltid funka, hitta bara en jättehammare;) annars blir det till att kapa. Går också att värma på skriva runt navet ifall du har tillgång till det.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Christian S
9 mars 2008 · 4 816 Inlägg

Du har släppt på justeringen vid bromsbackarna? för det är där man släpper justeringen och inte vid spaken inne i bilen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
PG81
9 mars 2008 · 131 Inlägg

Christian S skrev:
Du har släppt på justeringen vid bromsbackarna? för det är där man släpper justeringen och inte vid spaken inne i bilen.

Glömde det en gång, slog o hade mig men sedan ja släppt den spännarskruven ramlade de själv av..

RobertJ
9 mars 2008 · 161 Inlägg

Christian S skrev:
Du har släppt på justeringen vid bromsbackarna? för det är där man släpper justeringen och inte vid spaken inne i bilen.

Det har löst sig nu smile Det var som Christian S sa. Man får snurra på bromsskivan och leta sig fram genom hålen och till sist hittade jag en justering till bromsbackarna som jag skruvade inåt så att bromsbackarna trycks ihopa! smile Och så släppte bromsbackarna från sitt spår!

Tack för all hjälp smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang