2860
Sök

2" avgasrör små smäller?

Dann3
11 mars 2008
Trådstartare
Har org 2" Extraktor ---> Katalysator ----> 2" avgasrör ---->Japsdämpare på min bil och den låter riktigt högt och ibland så smäller den liksom inte högt men ändå så man hör det?

Är det bara för att mittersta ljuddömparen är borttagen? För den låter riktigt högt!

Kanske blir helt fel nu när jag sätter dit ett 2.5" Extraktorgremrör?

/danne

8 156 Inlägg
11 mars 2008
Avgasknallar har ju inte bara med att göra hur avgassytemet är uppbyggt. Det handlar ju om att tändningen sker i avgassystemet istället för i motorn. Det handlar mest om hur man kör, men även hur tändingen är inställd. katalysator och ljuddämpare tar ju bort en del avgasknallar, men det är ju inte speciellt bra för katalysatorn att ta hand om en avgasknall. Det finns ju folk som fått sina ljuddämpare uppsprängda.

Jag antar att avgasknallarna uppstår när du kör rally? wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Dann3
11 mars 2008
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Avgasknallar har ju inte bara med att göra hur avgassytemet är uppbyggt. Det handlar ju om att tändningen sker i avgassystemet istället för i motorn. Det handlar mest om hur man kör, men även hur tändingen är inställd. katalysator och ljuddämpare tar ju bort en del avgasknallar, men det är ju inte speciellt bra för katalysatorn att ta hand om en avgasknall. Det finns ju folk som fått sina ljuddämpare uppsprängda.

Jag antar att avgasknallarna uppstår när du kör rally? wink

Hehe nej mest när jag motorbromsar? Alltså kanske missförstod mig lite där menade inga sådana riktigt höga avbasknallar, bara sådär roll

Sedan mitt avgasrör har alltid gått från katalysatorn direkt bak till slutdämparen sedan jag köpte bilen och har ju låtit det vara så bara ersatt bakre ljuddämparen med en japsdämpare och det blev skillnad förstås i ljud men om jag tänker efter så har den bara smällt så sedan bytet? Kanske för att det är så stort utblås på japsdämparen?

Ger det någon mer effekt om man plocka mittenljuddämparen? Tydligen kanske förra ägaren va ute efter det?

Alltså inget fel med att ha det såhär rätt coolt ändå låter härligt och mullra fint bara undrar lite därför jag ställde en fråga här hehe smile

/danne

20 Inlägg
11 mars 2008
Kan hända att systemet läcker smått?
Min bil small i.a.f. smått då det läckte ---> luft blandas med obrunnen bensin ----> smått oljud

Sök