3532
Sök

eBay-turbo? Är det nåt att ha / lita på

Master
179 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
Eftersom dollarn är så sjukt låg så blir man ju lite sugen på ett turbokit från USA. Har inte letat mycket men har funnit en massa på ebay som verkar billiga somfan.
Frågan är ju då om det här verkligen är något att ha, iom att det inte ens står vad det är för märke på de flesta kiten. Någon som köpt därifrån eller som vet mer? Ska man behöva vara orolig över att man får skitsaker? Det känns som att om ett företag bygger turbos, så borde dom väl vara väl-funktionerliga, oavsett att dom är svinbilliga?

ett ex: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FULL-TUR … 0003384107

Tråden isäg gäller inte bara Civic, utan även andra bilar ska jag poängtera.

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 mars 2008
Ta bara reda på vad det är för turbo, så du inte köper en turbo för 500hk om du tänkt dig 300hk. civic har en liten motor som kommer ha bekymmer att få snurr på större turbos.

T04E finns med många olika avgashus, och du bör inte gå över A/R 0.63 på avgasdelen om du vill ha ladd hyffsat tidigt.  min 1.8l motor har över grundladd  (1.1bar) vid 4000rpm.
Senast redigerat av torpis (12 mars 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 mars 2008
Håller det grenröret? Många rostfria turborör spricker. Om kitet är ok i övrigt kan du ju ersätta grenröret med ett i gjutjärn när (om) det spricker.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

12 086 Inlägg
12 mars 2008
Det är givetsvis kinakopior allt, men de duger gått ibland!

Ok, grenrören har haft en trend att spricka. Men de är ju jävligt fräsht byggda, man kan ju förstärka lite själv innan man monterar för att va på säkra sidan. Turboagregaten är kinakopior på klassiska garrett turbos ofta. Även de duger ofta, finns massor kopior även i Sverige, som kostar runt 4-6 nya. Vilket i motsvarande orginal kanske kostar 10-15 tusen.

Jag funderar själv på att köpa in någon turbo och kompressor nu bara för att de är så billigt.

EDIT: Fan 4200kr fraktat är ju rena kapet! Slå till.. i värsta fall får du betala en knapp tusing i tull och moms med.
Senast redigerat av JapMax (12 mars 2008)

1 703 Inlägg
12 mars 2008
Det må va lite så och så med kvaliten. Men det är billigt, så passa på att köpa och sköja lite.

Master
179 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
caromania skrev:
Håller det grenröret? Många rostfria turborör spricker. Om kitet är ok i övrigt kan du ju ersätta grenröret med ett i gjutjärn när (om) det spricker.

Det där var en mycket bra sak att veta! tack! smile

Master
179 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
JapMax skrev:
Det är givetsvis kinakopior allt, men de duger gått ibland!

Ok, grenrören har haft en trend att spricka. Men de är ju jävligt fräsht byggda, man kan ju förstärka lite själv innan man monterar för att va på säkra sidan.

spricker dom vid svetsningarna då menar du?

EDIT: Fan 4200kr fraktat är ju rena kapet! Slå till.. i värsta fall får du betala en knapp tusing i tull och moms med.

Säger detsamma! Så lite pengar är det nästan värt att lägga på något som faktiskt kan bli jävligt kul! ;D

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
12 mars 2008
Risken med E-bay är ju att du betalar och ingenting kommer... lite svårt att ställa dom till svars där borta ifall dom blåser dig...

Studerande
463 Inlägg
12 mars 2008
Xoff skrev:
Risken med E-bay är ju att du betalar och ingenting kommer... lite svårt att ställa dom till svars där borta ifall dom blåser dig...

Man betalar ju med paypal smile Skulle isf vara om tex turbon har tillverkningsfel, då kan det bli problem!

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 mars 2008
Xoff skrev:

Det är nog det minsta problemet, varför bedriva en säljande verksamhet om man vill blåsa folk? Dessutom finns verktyg på ebay för att kolla upp säljaren i fråga, så har man ögonen med sig och gör allt noga så är risken minimal.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Master
179 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
torpis skrev:
Xoff skrev:

Det är nog det minsta problemet, varför bedriva en säljande verksamhet om man vill blåsa folk? Dessutom finns verktyg på ebay för att kolla upp säljaren i fråga, så har man ögonen med sig och gör allt noga så är risken minimal.

Sant! Det där är jag inte så orolig över, utan det är mer om allting håller.. Men det lutar åt att beställa i slutet av månaden nu iallafall smile + en ny racingkoppling.. runt 5500kr inkl frakt exkl tull smile

Sök