3388
Sök

S70 T5 slukar soppa

30 Inlägg
27 februari 2007
Trådstartare
#1
Tja boys and girls min S70 T5 -98 slukar väl ca 2 liter milen, och jag har inte använt blyfoten, hörde nåt om   ventil till kolkannister som ska öppna och  stänga,nån som vbet hur man  checkar det? eller nån som har några andra feltips det kan handla om?!
bilen går skitbra för övrigt// TIRBITOM

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 februari 2007
#2
skulle gissa på en luftmassemätare som räknar fel (alltså trasig) eller en lambdasond som går på sista refrängen ...har varit med om de förut och den katalysatorn luktade ju inte allt för gott..kan vara värt å be någon verkstad mäta och kolla ifall värdena stämmer på LMM och lambdasond...om inte så finns risken att katten också går sönder me tanke på att de kanske finns oförbränd soppa i avgaserna..


191 Inlägg
28 februari 2007
#3
prova först koppla bort batteriet, då nollställer sig bilen till leveransläge, kan kanske hjälpa.................sen är det väl bara att läsa felkoder m.m.

Har du dumpventil?


30 Inlägg
28 februari 2007
Trådstartare
#4
allt e orginal sitter väl nån sorts dump orginal, det är en automatlåda,
fel koder behöver man väl nån manick för?

30 Inlägg
28 februari 2007
Trådstartare
#5
hur länge behöver man koppla bort batteriet, har hört en halvtimme, andra säger över natten....osv

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 februari 2007
#6
de brukar räcka  med 15 minuter ...och ja de stämmer man måste ha en speciell dator för å läsa av felkoderna ...kopplar du bort batteriet så klarar du dig kanske någon dag innan den börja dricka soppa igen ...


30 Inlägg
28 februari 2007
Trådstartare
#7
aLLTSÅ DEN GÅR JU SUPERBRA, VILL BARA VETA OM DET ÄR NÅT FEL ELLER INTE, IRRITERAR SOM FAN NÄR MAN GÅR OCH FUNDERAR. SKA LÄMNA IN SÅ FÅR DOM LÄSA AV HELA SKITEN! TACK FÖR ALLA SVAR

ST
121 Inlägg
28 februari 2007
#8
TIRBITOM skrev:
aLLTSÅ DEN GÅR JU SUPERBRA, VILL BARA VETA OM DET ÄR NÅT FEL ELLER INTE, IRRITERAR SOM FAN NÄR MAN GÅR OCH FUNDERAR. SKA LÄMNA IN SÅ FÅR DOM LÄSA AV HELA SKITEN! TACK FÖR ALLA SVAR
Den drar för mycket. :-)

90 på 50-väg
http://bubblare.se/movie/ronny_och_ragge4/
Så vaknade jag - så var den dan förstörd

V8 Power
27 Inlägg
1 mars 2007
#9
saab läser felkoderna gratis! gjorde dem på min 9000 iaf, så de e ju bara att rulla in den på saaaaaaab!


One Man Clan
4 287 Inlägg
2 mars 2007
#10
Holmen_9000 skrev:
saab läser felkoderna gratis! gjorde dem på min 9000 iaf, så de e ju bara att rulla in den på saaaaaaab!
de beror nog på med vem han snackar med ska du se


30 Inlägg
4 mars 2007
Trådstartare
#11
saab?  jag har en volvo s70 T5??!!

223 Inlägg
4 mars 2007
#12
TIRBITOM skrev:
saab?  jag har en volvo s70 T5??!!
Eller hur skulle det inte varit bättre om han bara skickade in den på volvo istället ? big_smile

.......
2 655 Inlägg
4 mars 2007
#13
e nog som me de flesta volvo. när de börjar bli lite effekt så drar den även mycke soppa...

1 079 Inlägg
4 mars 2007
#14
beemern skrev:
e nog som me de flesta volvo. när de börjar bli lite effekt så drar den även mycke soppa...
Hehe men 2liter på en S70 T5 är lite väl saftigt, min steg 3 850 t5 ligger runt 1-1.3, 0.8 långfärd. Beror iof hur tung foten är. Men en frisk normal S70 T5 borde dra runt 0.8-1.2l/mil beronde på hur tung foten är och stadskörning/motorväg osv osv.

Jag skulle nog rekommendera dig att köra in den på Volvo och kolla ev felkoder, vanligt att LMM pajar, annars kan det vara tänddelar, lambda sond, igentäppt luftfilter, trasiga vakuumslangar, öppet luftfilter osv osv.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

PULVERLACKERAR
605 Inlägg
14 mars 2008
#15
vad gör det om den dricker mycket soppa..du åker skönt och bra sen blir det varmare e sverige..gasa mer....

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack


Sök