jag och Thomas (sabaton här på garaget)började på ett projekt i måndags pga av att han hade en minimoto och en trasig cross ståendes..
Måndag:
Thomas och kim åkte ut till garaget och rev ner crossen (Honda cr 80) och minimoton
, sen kapade vi upp ramen lite
och byggde motor fästen och satte sen i motorn..
Så från 39 kubik chinamotor till 80cc trimmad crossmotor på en kväll få väl anses godkänt
Tisdag:
Jag och thomas får ordning på kopplingswiren, gaswiren, avgassystem och bakdrevet.
kopplingswiren passade nästan direkt, vi fick borra upp "fästet" lite för att få på den bara..
gaswiren va lite värre eftersom fästet är i plast och gängorna är nån storlek för litet, men vi svetsa på en plattjärnsbitmed en mutter på som passade på wiren..
avgassystemet blev en böj som thomas skarvade ihop av ett avgassystem från en bil och dämparen från minimoton..
Men det värsta var bakdrevet och få de centrerat, för skulle vi tagit crossdrevet men det var för stort, som tur var hade en av hans arbetskamrater ett moppedrev från en yamaha fs1 som vi kunde ta.. enligt murphys lag så skulle ju inte det få plats runt dom tre bultarna som orginaldrevet sitter med så det fick vi svarva upp en aning så att vi kunde svetsa på det på minimotons orginaldrev..
anledningen till att vi gjorde så va för att minimotokedjan hade vart för liten på en barncykel
Onsdag:
Jag, Thomas och Kim gör det sista motorfästet, sätter ihop elsystemet, sätter dit kylet och tanken och provåker första gången..
Först hade vi tänkt sätta kylet på framskärmen eftersom det är lite ont om plats framför motorn men efter lite funderande satte vi det under sadeln iställt vilket blev ganska klockrent
efter de fick vi på tanken utanstörre problem.. sen så starta den efter inte allt för mycket besvär
Det som återstår nu är att göra en kedjesläde eftersom kedjan ligger imot växelspaken, fixa ett bra luftfilter som få plats, lacka ramen, kylarfästena, motorfästena och lite andra smådetaljer..
Från att riva till att köra på tre dagar är väl ändå rätt okej