Hårdare tag mot fildelare

FireTraXX DFFL
14 mars 2008 · 9 020 Inlägg

Phaetoon skrev:

Tiger1978 skrev:
Varför oroade du dig för att va moderator samt inblandad?
Tycker du har bra inställning och är oberoende ändå..
Jag gillar att kolla film hemma det e ju det bästa men bion har ju sin charm ändå wink

Man måste tänka lite mer på vad man gör när man är moderator. Jag försöker att vara oberoende, men det är ju svårt att vara objektiv ibland.

När det gäller bio så går jag nog lika mycket på bio nu som när jag var uppkopplad på 14.4 modem.

Yttrandefriheten gäller dig med, jag tycker att du ska kunna säga vad du tycker trots att du är moderater.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
14 mars 2008 · 3 404 Inlägg

r-ted skrev:
ne ny tycker jag vi fortsätter detta när vi är nyktra , fan det spårar ju ur och blir jävligt offtopic alltså ...

sluta tanka bli laglydiga , och du firetraxxxxxxxxxx du är en bra kille även om du har tankat hem 4st  mp3 låtar med lillbabs

http://www.piratecalculator.com bara att räkna på hur olaglig han är big_smile

Du som skrev om youtube, vem f*n tror du det är som laddar upp dinna låtar och videos. Ponten? Seriöst, det är dax att börja tänka ffs!

Att skryta om hur mycket man jobbar och tjänar /år, hur mycket man skattar, vilken ratio man har, hur många låtar man tagit hem på "olaglig väg", kvaliteten på rullarna man tankat/köper eller hur rasistiskt partiet man syftar på att rösta är inte relevant i denna fråga. Hela tråden kröka ur för mååånga sidor sedan... Lägg ned spadarna, borsta bort sanden från brallorna och skaka hand. Ingen vinner någonting på att bråka om sådanna bagateller det egentligen rör sig om (ok då nån kanske får en 1a extra lol)
//Johannes

Senast redigerat av TenZer (15 mars 2008)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Big_JN
15 mars 2008 · 2 126 Inlägg

Varför inte försöka göra oss fildelare lagliga då istället? Inför nån typ av "licens" som gör att man kan tanka ned och samtidigt veta att artister, skivbolag och filmbolag får sina pengar!!!

Visst är det fel att stjäla men jag köper det mesta jag laddar ner efteråt (om det var bra) så det är inte brist på pengar som gör att jag laddar ner utan jag vill veta innan jag slänger ut pengar om det är bra eller inte! Har köpt tillräckligt med skit i mina dar!


PS
E det bara jag som är för lat för att konvertera mina skivor till mp3, det går ju så mycket snabbare att tanka hem dom! wink

Senast redigerat av Big_JN (15 mars 2008)

laika
15 mars 2008 · 410 Inlägg

Men asså r-ted vad är ditt problem. Du verkar vara en typisk borgare klankar ner på allt som du inte har det minsta aning om. Jag menar du visar verkligen att du inte har en susning om vad anarki betyder eller innebär. Du använder det precis som media vill att du ska använda det. Anarki innebär att man saknar centralt styre MEN det innebär inte laglöshet. Dock är det så att borgarna kissade ner sig i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet så dom smutskastade allt som hade med anarki att göra. Resten av vänstern vågade inte öppet acceptera anarki då dess följare ansågs vara för extrema i sitt tillvägagångsätt. Därför tillät man och ibland ökade smutskastning för att inte själv hamna där. Men anarki har inget med fildelning eller piratering att göra.

Sen lipar du över skatterna men du inser inte hur mycket våra skatter hjälper. Du verkar tro att borgarna är den saliga räddning för det svenska samhället. Men jag hoppas verkligen du flyttar till USA och får ett barn som föds med ett handikapp. Då får du se vad privatisering och låga skatter ger dig. Finns inga bolag som säljer sjukförsäkring till ett barn som dom vet är handikappat bara att börja punga ut miljoner ur egen ficka.

Sen så kanske du borde ta och uppsöka något av våra universitet så kanske du skulel börja uppskatta mer vårt höga skattetryck det är detta som ser till att vi FÅR BETALT för att utbilda oss på valfritt universetet av hög klass. Du inser inte hur mycket skattepengarna gynnar folk. precis som du missar den stora bilden av vad fildelning innebär. Kom tillbaka när du rensat huset på kopierat material så slipper du vara så skenhelig.

Skoda Fabia (2000)
TRYIT Teddan
15 mars 2008 · 2 495 Inlägg

laika skrev:
Men asså r-ted vad är ditt problem. Du verkar vara en typisk borgare klankar ner på allt som du inte har det minsta aning om. Jag menar du visar verkligen att du inte har en susning om vad anarki betyder eller innebär. Du använder det precis som media vill att du ska använda det. Anarki innebär att man saknar centralt styre MEN det innebär inte laglöshet. Dock är det så att borgarna kissade ner sig i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet så dom smutskastade allt som hade med anarki att göra. Resten av vänstern vågade inte öppet acceptera anarki då dess följare ansågs vara för extrema i sitt tillvägagångsätt. Därför tillät man och ibland ökade smutskastning för att inte själv hamna där. Men anarki har inget med fildelning eller piratering att göra.

Sen lipar du över skatterna men du inser inte hur mycket våra skatter hjälper. Du verkar tro att borgarna är den saliga räddning för det svenska samhället. Men jag hoppas verkligen du flyttar till USA och får ett barn som föds med ett handikapp. Då får du se vad privatisering och låga skatter ger dig. Finns inga bolag som säljer sjukförsäkring till ett barn som dom vet är handikappat bara att börja punga ut miljoner ur egen ficka.

Sen så kanske du borde ta och uppsöka något av våra universitet så kanske du skulel börja uppskatta mer vårt höga skattetryck det är detta som ser till att vi FÅR BETALT för att utbilda oss på valfritt universetet av hög klass. Du inser inte hur mycket skattepengarna gynnar folk. precis som du missar den stora bilden av vad fildelning innebär. Kom tillbaka när du rensat huset på kopierat material så slipper du vara så skenhelig.

detta kan vi dra hur långt som hellst , hur bra är det att alla kan utbilda sig till vad dom vill .
Då kommer ju nästa problem, dom välutbildade som inte får jobb och dom kan ju inte ta ett industrijobb för dom har ju läst i 5år och har studielån för dom 5åren.

jag uppskattar vårat skattetryck till viss del , men varför skall jag skatta 50%  medans alla andra skattar 30%.
skulle min skattesats varit den samma så hadde det varit mer rättvist , men ändå inte rättvist:P

Man skall inte bli straffad för att man tjänar pengar, det blir otroligt fel.

sen har jag aldrig sagt att jag vill flytta till usa, älskar sverige och kan ta nackdelarna då fördelarna väger upp detta.

Det är tom så att jag funderar på att ansöka om att bli svenskmedborgare, men jag är inte heltövertygad än smile

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
laika
15 mars 2008 · 410 Inlägg

r-ted skrev:
detta kan vi dra hur långt som hellst , hur bra är det att alla kan utbilda sig till vad dom vill .
Då kommer ju nästa problem, dom välutbildade som inte får jobb och dom kan ju inte ta ett industrijobb för dom har ju läst i 5år och har studielån för dom 5åren.

jag uppskattar vårat skattetryck till viss del , men varför skall jag skatta 50%  medans alla andra skattar 30%.
skulle min skattesats varit den samma så hadde det varit mer rättvist , men ändå inte rättvist:P

Man skall inte bli straffad för att man tjänar pengar, det blir otroligt fel.

sen har jag aldrig sagt att jag vill flytta till usa, älskar sverige och kan ta nackdelarna då fördelarna väger upp detta.

Det är tom så att jag funderar på att ansöka om att bli svenskmedborgare, men jag är inte heltövertygad än smile

ok vi håller oss undan från den disskusionen för tillfället för vi är redan lite väl mycket OT.

Du skattar 50% så att inte någon ensamstående mamma/pappa med ett städarjobb ska skatta lika mycket som dig. Jag tycker att dom som klagar på att dom ska skatta mer än resten ur samhället borde istället vara lyckliga över att dom har pengar som skattas. Finns en hel del som skulle göra vad som helst för att kunna tjäna lika mycket som dig och få skatta 50%

Sen så kan jag bara tillägga att jag antagligen kommer få skatta 87% och då tjänar jag inte mer än 100000 om året. Men jag gnäller inte för det, för jag vet att alternativet är värre.

men gud är du inte svensk medborgare yikes once you go swedish you never wanna go back

Skoda Fabia (2000)
TRYIT Teddan
15 mars 2008 · 2 495 Inlägg

laika skrev:

r-ted skrev:
detta kan vi dra hur långt som hellst , hur bra är det att alla kan utbilda sig till vad dom vill .
Då kommer ju nästa problem, dom välutbildade som inte får jobb och dom kan ju inte ta ett industrijobb för dom har ju läst i 5år och har studielån för dom 5åren.

jag uppskattar vårat skattetryck till viss del , men varför skall jag skatta 50%  medans alla andra skattar 30%.
skulle min skattesats varit den samma så hadde det varit mer rättvist , men ändå inte rättvist:P

Man skall inte bli straffad för att man tjänar pengar, det blir otroligt fel.

sen har jag aldrig sagt att jag vill flytta till usa, älskar sverige och kan ta nackdelarna då fördelarna väger upp detta.

Det är tom så att jag funderar på att ansöka om att bli svenskmedborgare, men jag är inte heltövertygad än smile

ok vi håller oss undan från den disskusionen för tillfället för vi är redan lite väl mycket OT.

Du skattar 50% så att inte någon ensamstående mamma/pappa med ett städarjobb ska skatta lika mycket som dig. Jag tycker att dom som klagar på att dom ska skatta mer än resten ur samhället borde istället vara lyckliga över att dom har pengar som skattas. Finns en hel del som skulle göra vad som helst för att kunna tjäna lika mycket som dig och få skatta 50%

Sen så kan jag bara tillägga att jag antagligen kommer få skatta 87% och då tjänar jag inte mer än 100000 om året. Men jag gnäller inte för det, för jag vet att alternativet är värre.

men gud är du inte svensk medborgare yikes once you go swedish you never wanna go back

I augusti har jag bott 18år i sverige , är det dags att bli svensk kanske tongue


ja man kan ju se på det på olika sätt, som sagt jag är itne missnöjd med inkomst utan stolt.
men jag tycker det är fel att jag skall skatta som jag gör, jag sliter ju häcken av mig för mina pengar.
avslutade igår 24:00 startade idag 06:00 ... hur många jobbar så

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
laika
15 mars 2008 · 410 Inlägg

r-ted skrev:

laika skrev:

r-ted skrev:
detta kan vi dra hur långt som hellst , hur bra är det att alla kan utbilda sig till vad dom vill .
Då kommer ju nästa problem, dom välutbildade som inte får jobb och dom kan ju inte ta ett industrijobb för dom har ju läst i 5år och har studielån för dom 5åren.

jag uppskattar vårat skattetryck till viss del , men varför skall jag skatta 50%  medans alla andra skattar 30%.
skulle min skattesats varit den samma så hadde det varit mer rättvist , men ändå inte rättvist:P

Man skall inte bli straffad för att man tjänar pengar, det blir otroligt fel.

sen har jag aldrig sagt att jag vill flytta till usa, älskar sverige och kan ta nackdelarna då fördelarna väger upp detta.

Det är tom så att jag funderar på att ansöka om att bli svenskmedborgare, men jag är inte heltövertygad än smile

ok vi håller oss undan från den disskusionen för tillfället för vi är redan lite väl mycket OT.

Du skattar 50% så att inte någon ensamstående mamma/pappa med ett städarjobb ska skatta lika mycket som dig. Jag tycker att dom som klagar på att dom ska skatta mer än resten ur samhället borde istället vara lyckliga över att dom har pengar som skattas. Finns en hel del som skulle göra vad som helst för att kunna tjäna lika mycket som dig och få skatta 50%

Sen så kan jag bara tillägga att jag antagligen kommer få skatta 87% och då tjänar jag inte mer än 100000 om året. Men jag gnäller inte för det, för jag vet att alternativet är värre.

men gud är du inte svensk medborgare yikes once you go swedish you never wanna go back

I augusti har jag bott 18år i sverige , är det dags att bli svensk kanske tongue


ja man kan ju se på det på olika sätt, som sagt jag är itne missnöjd med inkomst utan stolt.
men jag tycker det är fel att jag skall skatta som jag gör, jag sliter ju häcken av mig för mina pengar.
avslutade igår 24:00 startade idag 06:00 ... hur många jobbar så

tja jag vet inte hur hårt du arbetar men du hade inga problem med att sitta vid datorn igår när du "jobbade" och nu så ska du också jobba och ändå sitter du vid datorn och surfar på gorg. Om bara jag hade ett så slappt jobb då hade jag också stannat till 24 och fått en skitstor lön. Men nu så är det så att jag faktiskt i likhet med de flesta andra som arbetar faktiskt gör nått under arbetstid och hinner inte och får inte sitta vid gorg under arbetstid. Då blir det lätt hänt att man inte orkar vara kvar på jobbet så länge.

Skoda Fabia (2000)
TRYIT Teddan
15 mars 2008 · 2 495 Inlägg

Laika - det är problemet , man snöar in på så mycket annat när man sitter framför datorn och jobbar.
Jag är ju min egen chef så jag bestämmer ju själv hur,var och när jag jobbar.
Men det är klart är det kundbesök, byggmöten eller liknande så bestämmer jag inte själv.

om du funderar om jag gör något på min arbetstid så verkar det ju så då kunderna förmodligen inte hadde betalt om inte jobben hadde blivit utförda, nu är det iof inte jag som utför dom då men jag skall ju sköta allt runt jobben.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Psychotic Brum säger bilen.
15 mars 2008 · 394 Inlägg

Man kan ju fråga sig själv.
Hadde jag idag användt windows som operativ system om det ej fanns pirat kopiering?
Hadde företaget där jag jobbat gjort de? perssonalen kan ju bara linux för ingen vill ju betala för nått som finns gratis..

Hmm Hur hadde det sett ut med hårdvaru utvecklingen då?
Vad driver den framått? jo i stor del spel som med maffigare och maffigare grafik..
villka jobbar med spel? Grafiker tex.. vad jobbar grafiker med för verktyg? jo progamvaror som hanterar grafik smile
Och dom kostar normat grymt mycke.. hur kommer det sig att dom grafikerna jobbar med de dom gör?

1: dom satt vid 14års ålder och tängte fan de hadde varit kul att testa o se hur de är att jobba med grafik.
"mamma kan jag få låna 38000kr" ska bara testa en grej..  knappast va? så där slutade grafik-nisses resa och inte en spänn till företagen som säljer graikprogramvaran nisse va nyfiken på..

2: www.thepiratebay.com (ojoj lagbrott på g)
sedan testa prova och efter 4år så var lilla grafik-nisse en riktig fena på de här..
han utbildar sig för att få jobba med just grafik och spel (skolan betalar dyra lisenpengar till programvaru tillverkarna) efter några år får han jobb på ett stor företag (Företaget betalar dyra lisenspengar till programvaru tillverkarna)

Eller vad säg om de här då.. Om jag köper en vara som är helt värdelös. inte alls det jag förväntade mig. Då vill inte jag betala. faktisk.. musik, film.. jag kan handen på hjärtat säga att jag köper tex. film o musik beroende på ekonomi och tillgänglighet, kvalite och utbud, o pris..

såå om jag vill se en film nuuuuu! och det finns ingenstans att tanka ner den fort nog. + att jag har pengar till det. Då knallar jag ner och hyr/köper den. men om jag inte har pengar så kommer jag inte köpa den.
Om jag då istället laddar ner den så innebär det inte att jag skulle köppt den om det inte gick at ladda ner.
jag är männsika. jag väljer att göra det som är smidigast och bäst. företagen måste inse att dom ska föröka locka mig att köpa deras produkt med just  "tillgänglighet, kvalite och utbud, o pris"

Man kan ta i-tunes som exempel. dom har nästan fattat.
Där får jag resentioner, tips och förslag på muik som borde passa mig.
Det är snyggt presenterat. det är änkelt att betala.
Det går fort!
Och utbudet är mycket bra!
Meeeen.
Det går inte att göra vad jag vill med min musik. Det finns nått kopierings skydd på filen.
Då är  ju filen sämmre än den jag kan ladda ner en olagligt.
Desutom så går filen inte att spela i min "vanliga" mp3 spelare utan jag måste ha en ipod..
Nu blev det jobbigt och jag väljer att inte handla där.  Så funkar det..


Jag köper sällan spel. Men jag köper dom titlar jag tycker är välidigt bra! För det är Smidigt och roligt att ha ett orginal och jag känner för att gynna utveklarna.. Jag köper förmodligen lika många spel som om det inte fanns piratkopiering. varför? pga. att jag har inte mer pengar än jag har..

Sååå det jag vill ha sagt.
Piratkopiering är viktigt. Det driver utväklingen på många plan. jag hadde nog inte jobbat med det jag gör idag om det inte vore för piratkopiering tex..

2 pga. att vi piratkopierar privat så väljer företagen de programvaror vi är vana vid.
Enormt bra PR för företaget och dom bara gnäller för de..

Kan flika in och säga att Adobe faktiskt gått ut och sagt att det är piratkopiering som gjort att photoshop slog igenom.. Och om ni kollar vad det kostar så förstå man rätt snabbt att man knappast köpt de bara för de verkar bra..

Aja man kan mjöla på hur länge som hälst. allt är inte bara bra men det betyder inte att det mästa är dåligt.

Senast redigerat av Psychotic (15 mars 2008)

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
laika
15 mars 2008 · 410 Inlägg

r-ted skrev:
Laika - det är problemet , man snöar in på så mycket annat när man sitter framför datorn och jobbar.
Jag är ju min egen chef så jag bestämmer ju själv hur,var och när jag jobbar.
Men det är klart är det kundbesök, byggmöten eller liknande så bestämmer jag inte själv.

om du funderar om jag gör något på min arbetstid så verkar det ju så då kunderna förmodligen inte hadde betalt om inte jobben hadde blivit utförda, nu är det iof inte jag som utför dom då men jag skall ju sköta allt runt jobben.

asså hur kul det än är att diskutera arbete och moral och annat tjafs så är det inte jätterelevant för tråden känns som vi vandrar iväg en bra bit från topic. för övrigt menade jag inte att du inte arbetar det jag syftade på var ditt tidigare inlägg om att du skulle göra så otroligt mycket mer än en lagerarbetare. Det finner jag svårt att tro med tanke på att jag själv arbetar en del inom industrin.

Skoda Fabia (2000)
Urkas Kräsen grafiker
15 mars 2008 · 1 775 Inlägg

Vore det inte för piratkopiering skulle inte jag har det jobb jag har. Program för 30k är inte direkt nåt som en privatperson har råd med. Skulle tro att 90% av dom som jobbar i samma bransch som mig inte skulle ha sitt jobb om det inte vore för piratkopiering.

Whine whine!
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
16 mars 2008 · 3 404 Inlägg

Intressant och mycket bra synvinkel där Psychotic! Någonting jag faktiskt inte tänkt på innan. Och precis som du säger, inte f*n går jag som är 18 och köper cad lisencer för 30k! Att tanka demo är inte heller någonting man gör då det är alldeles för stora begränsningar på 99,9% av dem.

Om man istället tankar och lär sig programmet och i framtiden ser nytta i ett cad program så är det självklart att man köper det man vant sig vid. Att sitta och lära/lära om är icke hållbart då tid är pengar och kunnskap är makt!

Jag tror deffenetivt att jag kommer finna användning för någon typ av 3d programm i framtiden samt kanske även bildhantering inom jobb. Om jag då istället skulle behöva avlägga ca ½år för att lära mig kommer det göra mig till en onödig belastning för sammhället då jag kanske inte kan jobba samtidigt...

I slutändan vinner så pass många på piratkopieringen att det inte överhuvudtaget funnits skäl nog till att förbjuda den, eller i vart fall inte jaga folk som häxor! Ett företag vill självklart ha lisencer till de program och utrustning som används samt privatpersonen vill förhopningsvis stödja det matrial som tilltalar personen i fråga.

Att nu i efterhand börja plocka bort komponenter från ett snabbt snurrande hjul är svårt. Det är bättre att låta det snurra men komma med nya komplement. Vilket maktfolket och motståndarna borde förstå om de för en gångs skull skulle tänka till.
//Johannes

Senast redigerat av TenZer (16 mars 2008)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Sushikocken Sleeper
17 mars 2008 · 3 084 Inlägg

http://www.namninsamling.se/index.php?s … p;nid=1741

Ta och skriv under där nu!

Senast redigerat av Sushikocken (17 mars 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang