3275
Sök

knacksensor 940 turbo

46 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
jag läste av felkoderna på volvon idag, o den tog felkod 3-1-2 , som är ingen signal från knacksensor. men bilen går som den ska, för det ska väl höras om den knackar?

vad kan hända om det nu är fel på knacksensorn?  fast den gick jävlig kexigt idag när jag gjorde kickdown, då misstände den . men förmodligen så var det för att jag hade nollställt styrdonet, det tar ju en stund för den o ställa in alla värden igen.

tacksam för svar !

1 703 Inlägg
19 mars 2008
knacksensorn sitter och "lyssnar" på motorn. När motor spikar eller knackar så hör denna det och skickar signaler till ecu'n att sänka laddtrycket, eventuellt att justera tändningen. spikningar är när motorn självtänder pga av för hög värme i förbränningsrummet. Detta oftast pga för hårt ställd tändning eller för lite bränsle eller mest snarlikt, för högt laddtryck.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
19 mars 2008
Knacksensorn sitter på blocket under insuget, rund svart med en kontakt...

1 675 Inlägg
19 mars 2008
Vad händer om knack sensorn går sönder då?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
19 mars 2008
Inte mycket, funktionen uppfylls ju bara ifall och isåfall när motorn knackar, å det brukar märkas ganska bra ifall jag har fattat det rätt, men det är ju sjukt skadligt för motorn att knacka (spikar)...

1 703 Inlägg
19 mars 2008
När det gäller volvo är jag lite osäker.
Men oftast så tror jag att ecu'n justerar tillbaks tändningen som fan vid laddtryck om knacksensorn är trasig.
Senast redigerat av henkebenke (19 mars 2008)

1 675 Inlägg
19 mars 2008
För min har börjat gå jädrit dåligt=( och är en 945 ltt. Den hörs något ganska högt tikande/knakande ifrån.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
19 mars 2008
när motorn skickar felkoder så går motorn in i "Limp-Home" läge, är ett säkerhetsläge, skickar på extra mkt soppa, ändrar tändningen och ställer ner laddtrycket, allt för att den inte ska spika..

Hade lika på 855;an jag, visade på ena knacksensorn, drog drygt 2liter milen den då. inge du har märkt att den drar mkt soppa nu?

Mvh Daniel

1 675 Inlägg
19 mars 2008
drar typ 1,2 så nog inte fel på den då  wink

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
19 mars 2008
den funktionen har skuri ihop tongue haha, näe men då vet ja inte rikt. men var de du eller Lurifilur som hade problemet? tongue :S hehe

1 675 Inlägg
19 mars 2008
Inte jag petade bara in en fråga wink

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
19 mars 2008
aha:p hehe.. men de ja skrev var menat mot lurifur men tongue hehe

Sök