2447
Sök

Hjälp med bensinförbrukning o avgasvärden Volvo 855 T5

143 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Har en Volvo 855 T5 -96 som är chippad med BSR steg 1 chip. Har även satt på ett simons 2,5" sportsystem efter katalysatorn.

Hade problem med bilen för ca 1 vecka sen då kamaxelgivaren gick sönder och tydligen så var temperaturgivaren för insugsluften också trasig så båda givarna byttes på verkstad.

Nu är problemet att bilen suger i sig bra mycket mer soppa än innan. Jag körde 33 mil på 50 liter soppa o de har jag aldrig lyckats med förut, oavsett hur hårt jag har kört. Brukar ligga på 1.1 som max istället för över 1.5 L/milen som den drar nu. Luktar soppa om den när den går på tomgång. Dessutom ligger CO halten på 8%, ska tydligen ligga på runt max 1%.

Vad är det för problem? Vet inte i vilken ända jag ska börja kolla. Har varit i kontakt med BSR som säger att det inte är några problem att montera ett sportsystem när det sitter ett steg 1 chip i bilen, samma mjukvara i chip 1 o 2. Lambdan som är trasig?

Eftersom den är chippad så vill verkstaden som hjälpte mig med givarna att jag byter till orginal styrenhet innan dom fortsätter felsöka.

Om jag inte får ordning på den snart så måste jag lämna in den på volvoverkstad o de brukar ju aldrig vara "nice-price" när man gör de.

Tacksam för svar, börjar bli desperat.
Senast redigerat av Mccoy (7 mars 2008)

4 Inlägg
8 mars 2008
lukta på avgaserna när bilen är varm luktar dom starkt precis som när den är kall kan det vara lambasond eller luftmassemätaren har du öppet filter gissar jag på luftmassemätaren ta av pluspolen i ca 10 min för o nolla eventuella felkoder se om den blivit bättre

143 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
andy_1 skrev:
lukta på avgaserna när bilen är varm luktar dom starkt precis som när den är kall kan det vara lambasond eller luftmassemätaren har du öppet filter gissar jag på luftmassemätaren ta av pluspolen i ca 10 min för o nolla eventuella felkoder se om den blivit bättre

Fortfarande samma som förut efter jag kopplade bort batteriet. Har "orginal" luftfilter, så kan det vara lambdasonden?

När mjukvaran ställer sig i "limp home", vilka givare har lagt av då?

Misstänker att ventiltätningarna börjar bli dåliga. Drar olja men har bra kompression i alla cylindrar. Står i handboken att man ska pressa i nya ventiltätningar, är det något jobb som endast en verkstad kan göra eller kan man byta packningarna själv? (Van vid o skruva på motorer men jag har aldrig bytt ventiltätningar)

143 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
Har precis varit i kontakt med Volvoverkstaden som har kollat upp bilen. De har provat att byta ut styrenheten och då går den klockrent.. Är det någon som har varit med om att trimchippet eller styrenheten har pajat?

406 Inlägg
19 mars 2008
De snodde min styrbox ur en 855 T5 jag hade, och sedan när jag skulle ha en ny på skroten så visade det sig att de var väldigt eftertraktade. Så det verkar allt kunna hända rätt ofta, att det blir något problem med boxen. Oavsett om det är trimmat eller ej. Jag har iaf aldrig haft problem med mina boxar..

143 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
Karlie skrev:
De snodde min styrbox ur en 855 T5 jag hade, och sedan när jag skulle ha en ny på skroten så visade det sig att de var väldigt eftertraktade. Så det verkar allt kunna hända rätt ofta, att det blir något problem med boxen. Oavsett om det är trimmat eller ej. Jag har iaf aldrig haft problem med mina boxar..

Nåt tips för en som letar efter en ny box? Dyrt på skroten? Tror att om man köper en ny så kostar den runt 22 lappar.

406 Inlägg
19 mars 2008
Talar du om styrboxen nu? Den som sitter till vänster i motorutrymmet om du tittar framifrån.. Nedanför expansionskärlet?
Den kostar ca 7-8k ny på Volvo. Verkligen inte 22 iaf.
Köpte en ny på skroten för 2000:-. Sökte via bildelsbasen och ringde upp och hörde vilka som hade. Sedan var det en skrot i Norrköping som hade en med rätt serienummer och skickade den med posten till mig.
Gick smidigt!

143 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
ok, det var ju ganska mycket lindrigare än va ja trodde. Va in på Micros reservdelssida o kollade, där kostade en utbytes lite över 26000.
Har kollat lite i bildelsbasen, men nån som vet vilket nummer man ska gå efter på styrenheten?

Vänster sida står det BOSCH ett niosiffrigt nummer, ett åttasiffrigt under det, ett femsiffrigt.
Sen är det fyra streckkoder med siffror inunder varje streckkod.

Vilket nummer är det som gäller för motortypen? I mitt fall 855 T5 manuell.

4 822 Inlägg
19 mars 2008
Det är det nummret som står under BOSCH, det går att söka på det på Bildelsbasen

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

143 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
Hämtade ut bilen från Volvo igår efter att de hade konstaterat att felet låg i styrboxen. Men jag tyckte att den gick riktigt bra igen o enligt färddatorn så hade bensinförbrukningen gått ner. Provade att besikta om bilen idag och den GICK IGENOM! Äntligen.. men f*n va konstigt.. Glapp i anslutningen till styrboxen eller? På verkstaden så mätte de upp värdena på min box först o sen med en orginalbox efter, bytte tillbaka till min box. Iaf, skönt att bilen går som den ska och att man kan använda den utan att den suger i sig massor med soppa.

Tackar för alla hjälpsamma svar o tips smile

Sök