3326
Sök

Dumpventil, töntigt el. häftigt , bra eller dåligt?

8 883 Inlägg
18 mars 2008
#21
Siarnaq skrev:
Tja, om man har en turbo laddad V8'a på 1000+ hästar så finns ljudet där vare sig du vill eller inte.

Just det jag skriver i mitt inlägg..roll
Senast redigerat av Hamilton (18 mars 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Down n`out
514 Inlägg
18 mars 2008
#22
men de skonar väll turbon om man har en dump. det är väll det dumpen är till för.

Down n`out

136 Inlägg
18 mars 2008
#23
Körde utan dump på min 200sx ett tag, monterade en återcirkulerande efter ett tag. Den blev faktiskt märkbart piggare, plus att man skonar turbon, så helt onödigt är det inte tongue

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92

VW-nörd?
4 332 Inlägg
18 mars 2008
#24
De e där för å pjyyyysaaa, annars hade väl alla tävlingsbilar varit utrustade med denna fantastiska makapär som bara kostar 1000kr!


1 255 Inlägg
18 mars 2008
#25
Jag kör med dubbla återcirkulerande dumpar funkar as bra o kvittrar rätt gött genom de öppna filtren smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Cnc-operatör
608 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#26
känns litte töntit när jag "bara" har 200hk i min 2,4T `s motor  roll

jag skulle nog fasiken tröttna och störa mej på psssssch-ljudet efter ett tag faktiskt.

å de verkar bra dyrt för att få de ljudet.

lutar åt att jag skippar de. tongue

Sofia | Cadillac Series 62 Six Window Sedan

1 661 Inlägg
19 mars 2008
#27
Dump är bra och låter gutt. Men det är ju lite störande med alla familjebilar som kör och gasar i stan och släpper precis när dem passerar folk.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
19 mars 2008
#28
Bjork skrev:
MeloveGolf skrev:
Personligen hatar jag "öppna" dumpar som låter högt hmm
Du har väll LMM och då ska du nog inte välja "öppen" dump
utan en återcirkulerande typ forge + öppet filter om du vill
ha dump ljud utan att "skada" motorn...

Finns de ingen risk att man skadar LMM:en om man sätter dit öppet filter?
På min Saab e risken stor, därför satsa ja på en insatsfilter, å de gjorde skillnad de oxå big_smile

allt är relativt...VR6 Syncro 10k mil med orginal filter 11k med öppet filter lmm aldrig bytt...(heller aldrig fått för mig att olja filtret det om något gör mer skada än nytta)
många gånger då folk monterat filter och lmm går sönder dagen efter har dom förmodligen petat /slagit till den eller så var det helt enkelt dags för den att packa ihop men jag håller med om att insatsfilter är att föredra man får bättre ljud med det och slipper massa tjafs bara slänga i och se glad ut smile

__pepita__  skrev:
jag skulle nog fasiken tröttna och störa mej på psssssch-ljudet efter ett tag faktiskt.

man tröttnar på det mesta efter stund....vill du bara ha lite roligare ljud byt filtret ger lite mer dumpljud
och mer insugsljud vilket kan vara trevligt men räkna med att ljudnivån höjs vilket kan vara påfrestande vid långfärder...men sparar man orginal filtert så kan man byta på ett par minuter var som helst..


blacken
19 mars 2008
#29
__pepita__ skrev:

Tycker de låter rätt gött med dumpventil men kanske är töntigt att montera på min volvo.. ?! hmm

Hört från många att turbon börjat krångla efter att man monterat dumpventilen ?!

XoFF skrev:
"Dumpventil: (Dump, Avlastningsventil)

Dumpventiler finns både som interna och externa.

Dumpventilen har till uppgift att "dumpa" överskotts laddtrycket i tryckrören då själlhuset stängs, detta för att dels skydda turbon från kraftiga stötar och dels för att få snabbare respons på turbon. Styrs via vakumet i spjällhuset.

Finns fyra typer av dumpventiler, Öppen (Atmosfärisk), Återcirkulernade och Sekventiella (Hybrid) och inbyggd:

Öppen: Släpper ut överskottsluften i atmosfären, med andra or rakt ut och ger ett kraftigt ljud.
Återcirkulerande: Släpper luften på turbons sugsida via rör.
Sekventiella: Gör både och.
Inbyggd dumpventil: Sitter i turbons kompressordel och har funktionen som en återcirkulerande."

Cnc-operatör
608 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#30
MeloveGolf skrev:
Bjork skrev:
MeloveGolf skrev:
Personligen hatar jag "öppna" dumpar som låter högt hmm
Du har väll LMM och då ska du nog inte välja "öppen" dump
utan en återcirkulerande typ forge + öppet filter om du vill
ha dump ljud utan att "skada" motorn...

Finns de ingen risk att man skadar LMM:en om man sätter dit öppet filter?
På min Saab e risken stor, därför satsa ja på en insatsfilter, å de gjorde skillnad de oxå big_smile

allt är relativt...VR6 Syncro 10k mil med orginal filter 11k med öppet filter lmm aldrig bytt...(heller aldrig fått för mig att olja filtret det om något gör mer skada än nytta)
många gånger då folk monterat filter och lmm går sönder dagen efter har dom förmodligen petat /slagit till den eller så var det helt enkelt dags för den att packa ihop men jag håller med om att insatsfilter är att föredra man får bättre ljud med det och slipper massa tjafs bara slänga i och se glad ut smile

__pepita__  skrev:
jag skulle nog fasiken tröttna och störa mej på psssssch-ljudet efter ett tag faktiskt.

man tröttnar på det mesta efter stund....vill du bara ha lite roligare ljud byt filtret ger lite mer dumpljud
och mer insugsljud vilket kan vara trevligt men räkna med att ljudnivån höjs vilket kan vara påfrestande vid långfärder...men sparar man orginal filtert så kan man byta på ett par minuter var som helst..

tack för tipset smile då lutar de mer åt byte av filter..tongue

Sofia | Cadillac Series 62 Six Window Sedan

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
20 mars 2008
#31
Davv3 har en 2,4T och han satte i nytt luftfilter, den låter mycket goare nu i varje fall.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

53 Inlägg
20 mars 2008
#32
Har en 2.5T steg 1 trimmad och låter så mysigt med öppet filter:o) kostar fan bara 300 spänn osså kan du plocka bort när du vill,var du vill. inget svårt med det.

Sensitive Guy

hej
291 Inlägg
20 mars 2008
#33
vilken tur att man har mapsensor på bilen så öppna funkar fin fint smile. har ett gäng dumpventiler i garaget. men som sagt. det är bara störande efter ett tag med dumpventil ja...



Mvh R

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

FREAK !
250 Inlägg
20 mars 2008
#34
dumpventilen är en bra mojäng som låter sorgligt på en 740 men fränt på en skyline . dumpen syfte är att få bort ev tryckstötar

Det är bara DÖDA laxar som simmar MED strömmen

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
20 mars 2008
#35
Siarnaq skrev:
Hamilton skrev:
Har man den enbart för ljudet så är det bara löjligt...
Har man däremot lite mera mos så kommer tyvärr ljudet vare sig man vill eller inte, bra eller dåligt ja det är en smak sak. Personligen gillar jag bilar som är tysta..!

Själv tycker jag att bilar som bara låter = mycket snack och lite verkstad.
Har stått brevid diverse bilar som nyser och pyser men inte händer det mycket när dom kör i väg inte..

Tja, om man har en turbo laddad V8'a på 1000+ hästar så finns ljudet där vare sig du vill eller inte. Lycka till att få en sådan bil att bli tyst.

Ärligt talat, så gillar jag mer en tystare dumpventil, en öppen ska man endast ha om det blir över 1500 hästar.

The Beast bromsade 1895 häst och vad jag så har jag inte sett någon dumpventil på den bilen.

När man har stora aggregat kan man dumpa ut genom kompressorhuset utan att turbon tar skada.

I do it my way

7 120 Inlägg
20 mars 2008
#36
Dump på familjebilar och gamla original 740's är töntigt.. Ska vara rejäla dumpar på trimmade bilar, och då inte bara chip och avgas tongue
Senast redigerat av Aerodynamik (20 mars 2008)

1 237 Inlägg
20 mars 2008
#37
hmm, tycker att det är nice på fina bilar.. dock inte på rostiga 740or eller liknande.

Har själv tänkt köpa dumventil till min förövrigt helt orginala (än så länge) 200sx, dock får jag se hurudan det blir och när.. måste erkänna att jag är lite småkåt i pys ljudet smile

terazzi
20 mars 2008
#38
Låter ballt wink
men helst på en japs  smile
Har ju en funktion med..

Muttley
20 mars 2008
#39
extremt töntigt  i mina öron med eftermarknadsdumpar med jättetrattar som visslar och pyser skithögt på bilar under 3-400 hästar smile och med en motor mindre än 6 cylindrar.
och de som jag tycker kan ha en massa sådana annorlunda ljud typ dumpljud är skyline och supra och sådana motorer med fler än 6 cylindrar.

annars så är de originaldumpen som gäller tycker jag. låter ju ändå hyffsat lagom med bara ett filter.


Sök