Körde utan dump på min 200sx ett tag, monterade en återcirkulerande efter ett tag. Den blev faktiskt märkbart piggare, plus att man skonar turbon, så helt onödigt är det inte
Personligen hatar jag "öppna" dumpar som låter högt Du har väll LMM och då ska du nog inte välja "öppen" dump utan en återcirkulerande typ forge + öppet filter om du vill ha dump ljud utan att "skada" motorn...
Finns de ingen risk att man skadar LMM:en om man sätter dit öppet filter? På min Saab e risken stor, därför satsa ja på en insatsfilter, å de gjorde skillnad de oxå
allt är relativt...VR6 Syncro 10k mil med orginal filter 11k med öppet filter lmm aldrig bytt...(heller aldrig fått för mig att olja filtret det om något gör mer skada än nytta) många gånger då folk monterat filter och lmm går sönder dagen efter har dom förmodligen petat /slagit till den eller så var det helt enkelt dags för den att packa ihop men jag håller med om att insatsfilter är att föredra man får bättre ljud med det och slipper massa tjafs bara slänga i och se glad ut
__pepita__ skrev:
jag skulle nog fasiken tröttna och störa mej på psssssch-ljudet efter ett tag faktiskt.
man tröttnar på det mesta efter stund....vill du bara ha lite roligare ljud byt filtret ger lite mer dumpljud och mer insugsljud vilket kan vara trevligt men räkna med att ljudnivån höjs vilket kan vara påfrestande vid långfärder...men sparar man orginal filtert så kan man byta på ett par minuter var som helst..
Dumpventilen har till uppgift att "dumpa" överskotts laddtrycket i tryckrören då själlhuset stängs, detta för att dels skydda turbon från kraftiga stötar och dels för att få snabbare respons på turbon. Styrs via vakumet i spjällhuset.
Finns fyra typer av dumpventiler, Öppen (Atmosfärisk), Återcirkulernade och Sekventiella (Hybrid) och inbyggd:
Öppen: Släpper ut överskottsluften i atmosfären, med andra or rakt ut och ger ett kraftigt ljud. Återcirkulerande: Släpper luften på turbons sugsida via rör. Sekventiella: Gör både och. Inbyggd dumpventil: Sitter i turbons kompressordel och har funktionen som en återcirkulerande."
Personligen hatar jag "öppna" dumpar som låter högt Du har väll LMM och då ska du nog inte välja "öppen" dump utan en återcirkulerande typ forge + öppet filter om du vill ha dump ljud utan att "skada" motorn...
Finns de ingen risk att man skadar LMM:en om man sätter dit öppet filter? På min Saab e risken stor, därför satsa ja på en insatsfilter, å de gjorde skillnad de oxå
allt är relativt...VR6 Syncro 10k mil med orginal filter 11k med öppet filter lmm aldrig bytt...(heller aldrig fått för mig att olja filtret det om något gör mer skada än nytta) många gånger då folk monterat filter och lmm går sönder dagen efter har dom förmodligen petat /slagit till den eller så var det helt enkelt dags för den att packa ihop men jag håller med om att insatsfilter är att föredra man får bättre ljud med det och slipper massa tjafs bara slänga i och se glad ut
__pepita__ skrev:
jag skulle nog fasiken tröttna och störa mej på psssssch-ljudet efter ett tag faktiskt.
man tröttnar på det mesta efter stund....vill du bara ha lite roligare ljud byt filtret ger lite mer dumpljud och mer insugsljud vilket kan vara trevligt men räkna med att ljudnivån höjs vilket kan vara påfrestande vid långfärder...men sparar man orginal filtert så kan man byta på ett par minuter var som helst..
tack för tipset då lutar de mer åt byte av filter..
Har en 2.5T steg 1 trimmad och låter så mysigt med öppet filter:o) kostar fan bara 300 spänn osså kan du plocka bort när du vill,var du vill. inget svårt med det.
vilken tur att man har mapsensor på bilen så öppna funkar fin fint . har ett gäng dumpventiler i garaget. men som sagt. det är bara störande efter ett tag med dumpventil ja...
Har man den enbart för ljudet så är det bara löjligt... Har man däremot lite mera mos så kommer tyvärr ljudet vare sig man vill eller inte, bra eller dåligt ja det är en smak sak. Personligen gillar jag bilar som är tysta..!
Själv tycker jag att bilar som bara låter = mycket snack och lite verkstad. Har stått brevid diverse bilar som nyser och pyser men inte händer det mycket när dom kör i väg inte..
Tja, om man har en turbo laddad V8'a på 1000+ hästar så finns ljudet där vare sig du vill eller inte. Lycka till att få en sådan bil att bli tyst.
Ärligt talat, så gillar jag mer en tystare dumpventil, en öppen ska man endast ha om det blir över 1500 hästar.
The Beast bromsade 1895 häst och vad jag så har jag inte sett någon dumpventil på den bilen.
När man har stora aggregat kan man dumpa ut genom kompressorhuset utan att turbon tar skada.
hmm, tycker att det är nice på fina bilar.. dock inte på rostiga 740or eller liknande.
Har själv tänkt köpa dumventil till min förövrigt helt orginala (än så länge) 200sx, dock får jag se hurudan det blir och när.. måste erkänna att jag är lite småkåt i pys ljudet
extremt töntigt i mina öron med eftermarknadsdumpar med jättetrattar som visslar och pyser skithögt på bilar under 3-400 hästar och med en motor mindre än 6 cylindrar. och de som jag tycker kan ha en massa sådana annorlunda ljud typ dumpljud är skyline och supra och sådana motorer med fler än 6 cylindrar.
annars så är de originaldumpen som gäller tycker jag. låter ju ändå hyffsat lagom med bara ett filter.